Onderzoek in Vlaamse drinkwatersector van start

Benchmark Vlaamse Waterbedrijven

Het Studie- en Samenwerkingsverband Vlaams Water heeft opdracht gegeven tot een bedrijfsvergelijkend onderzoek in de Vlaamse drinkwatersector. In totaal participeren acht Vlaamse waterbedrijven. DHV voert deze benchmarkstudie uit in samenwerking met A+D Milieu en Halcrow uit Groot-Brittannië.

In het onderzoek wordt gekeken naar de financiële en operationele prestaties van de waterbedrijven. Er wordt onder andere gekeken naar winning, zuivering, distributie, milieuzorg, verkoopprocessen en dienstverlening. Om prestaties eenduidig en vergelijkbaar in beeld te brengen wordt gewerkt met ruim 90 prestatie-indicatoren. Een van de doelstellingen van de benchmarkstudie is dat zowel de waterbedrijven individueel als de sector als geheel nieuwe en aanvullende verbeteringsprocessen in gang kan zetten. Er komt zowel één externe eindrapportage als per bedrijf een interne eindrapportage waarin aandacht wordt besteed aan de huidige prestaties en verbeteringspotenties. Alle gegevens hierin zullen anoniem worden gepresenteerd. Het onderzoek begint in januari en is naar verwachting uiterlijk medio 2002 afgerond.

Noot voor redacties