Cubaanse vakbondsleider Ramos vrijgelaten

Datum nieuwsfeit: 30-01-2001
Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

30/01/2001 - Pedro Pablo Alvarez Ramos vrijgelaten

Na bijna vier maanden gevangenschap is vrijdag 26 januari jl. de Cubaanse vakbondsleider Pedro Pablo Alvarez Ramos onvoorwaardelijk vrijgelaten. De zaak is geseponeerd omdat de officier van justitie onvoldoende aanleiding zag om een proces te beginnen. Pedro Pablo Alvarez, secretaris generaal van de onafhankelijke vakcentrale CUTC (Consejo Unitario de Trabajadores Cubanos) in Cuba, werd in oktober 2000 gearresteerd, vlak voordat de CUTC haar eerste congres wilde organiseren.

Het CNV is van de vrijlating op de hoogte gesteld via de STC in Venezuela (de Cubaanse vakbeweging in ballingschap). De Cubanen geven aan dat de acties van het CNV en andere internationale protesten hebben bijgedragen aan de vrijlating.
Het CNV startte in november een protestkaartenactie. Voor 19 februari was een protestactie gepland bij de Cubaanse ambassade, om nogmaals aan te dringen op een spoedige vrijlating van Pedro Pablo Alvarez Ramos en erkenning van de CUTC. De actie van 19 februari wordt opgeschort. Wel blijft het CNV alert op schendingen van de rechten van de CUTC en haar leden en van Cubaanse werknemers in het algemeen.

De CUTC, onder leiding van Pedro Pablo Alvarez, heeft laten weten dat ze doorgaat met haar werk en blijft strijden voor meer vrijheid en democratie voor de Cubaanse werknemers.

Nadere informatie voor de economie- en buitenlandredactie: Margreet Vrieling, medewerker CNV-Actie Kom Over, tel. 030 291 37 47.