Verlengen materialen Bibliotheek Oss via Internet

Home | Persberichten

31 januari 2001

Verlengen bibliotheek-materialen via Internet

Vanaf begin januari is het voor de leners van de Openbare Bibliotheek Oss 24 uur per dag mogelijk om geleende materialen via Internet, www.oboss.nl, te verlengen. Het tarief bedraagt 0,50 per pasje. Tevens ontstaat door deze vorm van dienstverlening de mogelijkheid voor leners om thuis na te gaan welke materialen zijn geleend en wat de terugbrengdatum daarvan is. Inloggen kan door het intikken van het lenersnummer en de unieke pincode. De vier-cijferige pincode bestaat standaard uit geboortedag en maand, maar kan door de lener in de bibliotheek in een andere pincode veranderd worden. Uiteraard blijft het mogelijk om telefonisch de geleende materialen te verlengen. Voor deze vorm blijft het tarief
1,-- per pasje. De belangrijkste reden om deze vorm in te voeren is dat meer en meer mensen over Internet beschikken. Tevens past het in een traject dat jaren geleden is ingeslagen om diensten via Internet aan te bieden. Sinds juni 1995 zit de Openbare bibliotheek Oss met een eigen site op Internet. Het adres is www.oboss.nl.

Tevens beschikt de bibliotheek vanaf heden over een nieuwe internet server, 2 CPU's, 866 MHz en een geheugen van 1000 megabyte. Het opzoeken van informatie, e-mailen en chatten kan voortaan nog sneller gaan! Op deze site wordt informatie over de bibliotheek aangeboden openingstijden, standplaats van de bibliobus, tarieven, jaarverslag, activiteiten e.d. Verder staan er links op naar interessante sites en zoekmachines. De site wordt wekelijks onderhouden. Door de jaren heen is de opzet reeds diverse keren veranderd en naar we hopen verbeterd. In het vaktijdschrift Information Professional werd het ruim een jaar geleden als positief voorbeeld gebracht richting collega-bibliotheken.

E-zine De digitale afdeling verspreidt sinds 1998 een e-zine. Een magazine dat verspreidt wordt via e-mail. Iedereen die over e-mail beschikt kan zich daarop gratis abonneren. In het e-zine wordt informatie over de digitale afdeling gegevenl nieuwe media, ontwikkelingen, links enzovoorts. Aanmelden kan via www.oboss.nl

Ook is het mogelijk om de catalogus van de Openbare bibliotheek via Internet te raadplegen. Welke titels zitten in de catalogus, zijn ze aanwezig of uitgeleend. Tevens is het mogelijk om titels te reserveren. De lener krijgt per e-mail bericht als de gereserveerde titel voor hem of haar klaar staat. De catalogus is te vinden op www.oboss.nl