Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Vilenzo international verwerft Europese topmerken

Datum nieuwsfeit: 31-01-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Vilenzo International NV
Zoek soortgelijke berichten
Vilenzo International NV

PERSBERICHT

VILENZO INTERNATIONAL VERWERFT EUROPESE TOPMERKEN

KERNPUNTEN: Vilenzo International N.V.

- verwerft topmerken

- verkrijgt belangrijke positie in Europese herenmodemarkt
- vergroot omzet 2001 met 70% tot ruim EURO 180 miljoen
- verwacht belangrijke stijging van de winst per aandeel
- versterkt management

Het modeconcern Vilenzo International N.V. heeft intentieverklaringen getekend met betrekking tot de overnames van de volledig geplaatste aandelenkapitalen van Centaur Clothes Netherlands B.V. (Van Gils) en van United Fashion Makers Holding B.V. (JAGUAR, OBVIOUS, FRANS MOLENAAR EN PETER VAN HOLLAND). De overname van United Fashion Makers zal uitsluitend plaatsvinden indien de overname van Van Gils slaagt. Beide overnames vinden plaats onder voorbehoud van de uitkomsten van due diligence onderzoeken en voor wat betreft United Fashion Makers toestemming van de NMa.

De focus van Vilenzo is de afgelopen jaren gericht geweest op de uitbouw van de merkenportefeuille in combinatie met versterking en verbreding van marktposities in de sectoren (vrijetijds- en kinderkleding) waarin de onderneming actief is. De overnames sluiten uitstekend aan bij deze strategie en brengen Vilenzo in één keer in een belangrijke positie in de Europese herenmodemarkt.

Zowel Van Gils als United Fashion Makers behoren tot de absolute top van hun respectievelijke marktsegmenten (herenmode) in de Benelux. Voor Vilenzo betekent dit dat de huidige merkenportefeuille wordt uitgebreid met een aantal zeer sterke merknamen

VAN GILS, JAGUAR, OBVIOUS,
FRANS MOLENAAR EN PETER VAN HOLLAND

die over het boekjaar 2000, met 160 medewerkers, een gezamenlijke omzet hebben gerealiseerd van circa EURO 70 miljoen. Beide bedrijven zijn winstgevend en zullen worden geconsolideerd met ingang van 1 januari 2001.

Beide ondernemingen opereren in hetzelfde marktsegment, maar zijn in hoge mate complementair. Dit biedt de bedrijven Van Gils en United Fashion Makers mogelijkheden tot intensieve samenwerking, hetgeen naar verwachting vanaf het boekjaar 2002 tot aanzienlijke synergie voordelen zal leiden.

Door deze overnames kunnen beide bedrijven hun internationale ambities, gericht op groei en marktpenetraties, sneller verwezenlijken. Vilenzo zet met deze overnames de toon om in de komende jaren, zowel door autonome groei als door acquisities, verder uit te groeien tot een speler van formaat.

PROFIEL VAN GILS

Van Gils is reeds decennia een gevestigd merk, met sterke posities op de internationale kledingmarkt, met name in Scandinavië, Benelux en Engeland. Van Gils heeft thans verkoopkantoren in Amsterdam, Londen, Brussel, Kopenhagen, Oslo en Stockholm. Van Gils werkt vanuit een krachtige merkenfilosofie, enerzijds als dynamische aanbieder van op maat gesneden concepten voor de afnemers, anderzijds als lifestyle-merk voor een brede doelgroep.

PROFIEL UNITED FASHION MAKERS

United Fashion Makers is een leidinggevende marketing organisatie, gespecialiseerd in kwalitatief hoogwaardige, modische herenkleding en vertegenwoordigt een aantal toonaangevende internationale A-merken. Een compleet marketing concept is ontwikkeld voor ieder merk afzonderlijk. Kenmerkend voor de organisatie is de actieve, merkgeoriënteerde support, terwijl klantenservice en partnership de sturende krachten van het marketingbeleid zijn. United Fashion Makers bestaat reeds 75 jaar.

PROFIEL VILENZO INTERNATIONAL

Vilenzo International is een internationale sales- en marketingorganisatie in kinder- en vrijetijdskleding alsmede in footwear. De afzetgebieden zijn West-Europa en de Verenigde Staten. Naast haar hoofdactiviteit het positioneren van A-merken, ontwikkelt Vilenzo International private label collecties voor Europese grootwinkelbedrijven en corporate identitywear (business-to-business).

TRANSACTIESTRUCTUUR

De overnamesom voor Van Gils zal geheel in contanten worden voldaan. De overnamesom voor United Fashion Makers zal voornamelijk worden voldaan middels aandelenruil. Ter financiering van beide transacties zal een onderhandse plaatsing van gewone aandelen Vilenzo plaatsvinden. Het restant zal worden gefinancierd middels een voorgenomen plaatsing van 8% financieel preferente aandelen en achtergestelde leningen. De nieuw uit te geven gewone aandelen zullen eerst gerechtigd zijn tot de winst over het boekjaar 2001. Door voornoemde financieringsstructuur zal de solvabiliteitsratio voor de geconsolideerde onderneming meer dan 30% bedragen. Voor de berekening van deze ratio is het totale immateriële actief, inclusief betaalde goodwill ten laste gebracht van het eigen vermogen.

VOORUITZICHTEN

De resultaten over het boekjaar 2000 zijn nog niet formeel vastgesteld. De directie verwacht vooralsnog over het jaar 2000 een lichte stijging van de winst per aandeel ten opzichte van de winst per aandeel over 1999 (EURO 1,53). Voor het boekjaar 2001 wordt evenwel een belangrijke stijging van de winst per aandeel verwacht.

MISSION STATEMENT

Vilenzo International wil uitgroeien tot één van de meest vooraanstaande Europese modeconcerns. Vilenzo doet dit door haar kernactiviteiten, het ontwikkelen, onderhouden en uitbouwen van modemerken, vergaand te internationaliseren. Daarbij zullen autonome groei, acquisities en synergie effecten uiteindelijk leiden tot een belangrijke groei van de winst per aandeel.

Belangrijke data:
28 maart 2001: jaarcijfers 2000
25 april 2001: Algemene Vergadering van Aandeelhouders 5 september 2001: halfjaarcijfers 2001

Tilburg, 31 januari 2001
VILENZO INTERNATIONAL N.V.
De Directie

Voor nadere inlichtingen:
tel. 013 5946800
www.vilenzo.com

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie