Vragen PvdA over WKK-stimulering in de glastuinbouw

Datum nieuwsfeit: 31-01-2001
Partij van de Arbeid

Den Haag, 31 januari 2001

VRAGEN VAN DE LEDEN DIJSSELBLOEM EN WAALKENS (BEIDEN PVDA) AAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUURBEHEER EN VISSERIJ

1. Bent u bekend met de brief van LTO Nederland van 23 januari jl. met betrekking tot het onderwerp WKK-stimulering (warmte krachtkoppeling) in de glastuinbouw?

2. Klopt het dat het genoemde energiebedrijf, NUON, haar WKK-installaties in de nachturen uitzet omdat het rendement marginaal is, ondanks de extra toeslag van LNV van 1 cent per aan het net teruggeleverde kWh die nog boven op het stimuleringspakket voor WKK komt van het ministerie van Economische Zaken (EZ)?

3. Hoe oordeelt u over het feit dat de NUON wel de extra afdrachtkorting int maar vervolgens toch de WKK-installaties stillegt?

4. Bent u van mening dat deze extra toeslag van 1 cent per kWh voldoende is? Zo ja, waarom en waarom is dit niet gelijk aangekondigd met het stimuleringspakket van EZ? Zo nee, wat gaat u hieraan doen?

5. Bent u bereid de toeslag te verhogen of andere maatregelen te treffen, zoals een aantal voorwaarden vast te stellen in de stimuleringsregeling waaraan de exploitant van een WKK-installatie moet voldoen, zoals maximale benutting van een WKK-installatie?

6. Als de toeslag voor WKK-installaties niet verhoogd wordt en er extra geld overblijft van de WKK stimuleringsmaatregelen, zult u dat geld dan op een andere wijze inzetten ten behoeve van energiebesparing?