Eigen Huis: ENECO betaalt terug aan gebruikers

Datum nieuwsfeit: 31-01-2001
Vereniging Eigen Huis

Eneco betaalt terug aan gebruikers

ENECO Energie betaalt gemiddeld twintig gulden per huishouden terug aan haar gebruikers in het distributiegebied Hoekse Waard (in totaal circa 20.000 huishoudens). Aanleiding hiervoor is een onderzoek van de 'vereniging eigen huis' naar de eindafafrekening over 1999/2000 die consumenten van ENECO hebben ontvangen.

In september 2000 ontvingen consumenten een brief van ENECO Energie waarin werd aangekondigd dat te weinig was berekend voor het waterverbruik in september-december 1998. Op de eindafrekening 1999/2000 zijn deze kosten alsnog in rekening gebracht.

Restitutie
ENECO Energie is van mening dat de naheffing in juridische zin rechtmatig heeft plaatsgevonden, maar dat de door hen gevoerde communicatie met de betrokken klanten onduidelijk was. De 'vereniging eigen huis' heeft zich hiertegen verzet, omdat consumenten er op mogen vertrouwen dat jaarafrekeningen juist zijn en zij daarmee volledig met het energieconcern hebben afgerekend. Achteraf correcties zijn in de visie van de 'vereniging' niet mogelijk. Na overleg met de 'vereniging eigen huis' heeft ENECO Energie besloten alsnog over te gaan tot volledige restitutie van de naheffing over 1998. Zij zullen de betrokken huishoudens zo spoedig mogelijk schriftelijk informeren. De 'vereniging eigen huis' heeft aangedrongen op zeer spoedige restitutie.

Toezicht
Na de NUON is ENECO Energie het tweede energieconcern dat achteraf correcties aanbrengt in oude jaarrekeningen. Volgens de 'vereniging eigen huis' is het hoog tijd dat het toezicht op de (eindaf)rekeningen van energieconcerns wordt verscherpt. Voorkomen moet worden dat eindafrekeningen hun waarde verliezen en dat de liberalisering van de energiemarkt leidt tot verdere ondoorzichtige correcties ten nadele van woonconsumenten.

Amersfoort, 31 januari 2001