Jaarcijfers Click Commerce

Datum nieuwsfeit: 31-01-2001

Click Commerce noteert recordinkomsten voor 2000 en groeit op jaarbasis met 265 procent

Tweede opeenvolgende kwartaal met 40 procent groei

Hoofddorp, 31 januari 2001 - Click Commerce, Inc. (Nasdaq: CKCM) de belangrijkste leverancier van software en diensten voor Channel Management, maakte zijn financiële resultaten bekend voor het vierde kwartaal en het volledige boekjaar 2000. De kwartaalomzet nam toe tot $14,1 miljoen, waarmee de totale jaaromzet op $36,4 miljoen kwam te liggen, een stijging met 265% ten opzichte van het vorige boekjaar.

"Ik ben bijzonder trots op wat onze mensen dit jaar hebben gepresteerd en verwezenlijkt", zegt Michael W. Ferro, Jr., oprichter en CEO van Click Commerce. "Maar eigenlijk is dit gewoon het logische resultaat van een jarenlange opmerkelijke groei. Tijdens de 5 jaar die ons bedrijf inmiddels actief is, zagen wij de omzet toenemen van $166.000 tot $36,4 miljoen. Onze aanhoudende snelle groei is te danken aan onze koploperspositie op het gebied van channel management en aan het feit dat grote, wereldwijd actieve bedrijven die hun concurrenten een stapje vóór willen blijven pas nu gaan inzien welke mogelijkheden deze markt hen biedt."

Financiële resultaten

De omzet van $ 14,1 miljoen tijdens het vierde kwartaal is meteen de tweede opeenvolgende stijging van de kwartaalomzet met 40%. In vergelijking met het vierde kwartaal van vorig boekjaar is er zelfs een stijging met 199%. Het nettoverlies voor het kwartaal, exclusief non-cash lasten als gevolg van de afschrijving van vergoedingen door toekenning van aandelen, bedroeg $0,7 miljoen ($0,02 per aandeel), wat beduidend beter is dan analisten hadden verwacht.

Over de overeenkomstige periode in 1999 bedroeg de nettowinst, exclusief de afschrijving van vergoedingen door toekenning van aandelen en de aangroei door preferente aandelen, $0,4 miljoen of $0,01 per aandeel. Inclusief de afschrijving van vergoedingen door toekenning van aandelen en de aangroei door preferente aandelen bedroeg het nettoverlies van Click Commerce voor het vierde kwartaal $1,5 miljoen, of $0,04 per aandeel, vergeleken met een nettoverlies van $1,5 miljoen of $0,04 per aandeel in het overeenkomstige kwartaal van vorig boekjaar.

Over het volledige boekjaar 2000 bedroeg het nettoverlies, exclusief de afschrijving van vergoedingen door toekenning van aandelen en de aangroei door preferente aandelen, $2,6 miljoen of $0,07 per aandeel, vergeleken met een nettowinst van $0,8 miljoen of $0,02 per aandeel in het vorige boekjaar. Inclusief de afschrijving van vergoedingen door toekenning van aandelen en de aangroei door preferente aandelen bedroeg het nettoverlies van Click Commerce over het volledige boekjaar 2000 $13,3 miljoen of $0,35 per aandeel, vergeleken met een nettoverlies van $3,4 miljoen of $0,12 per aandeel in 1999.

Belangrijkste kwartaalnieuws

De Europese activiteiten van Click Commerce droegen in grote mate bij tot de resultaten van het vierde kwartaal, dankzij het aantrekken van drie nieuwe klanten. Opmerkelijk was de overeenkomst met Volvo Corporation, niet alleen goed voor een bevestiging van het succes in de transportsector maar meteen ook de allereerste bedrijfsoverkoepelende licentieovereenkomst van Click in Europa. Click tekende ook een akkoord met Fisher-Rosemount Europe, een uitbreiding van de bestaande overeenkomst met Emerson Electric. "Het aantrekken van deze nieuwe Europese klanten sterkt ons in de overtuiging dat onze oplossing wel degelijk wereldwijd toepasbaar is, en brengt meer bepaald de bevestiging dat onze strategie voor 2000 (uitbouwen van infrastructuur om de klanten in Europa te ondersteunen) inderdaad de juiste was", aldus Ferro.

Click Commerce bleef tijdens het vierde kwartaal terreinwinst boeken in zowel bestaande als nieuwe sectoren. Zo zorgden Tyco Raychem en Compaq AERO allebei voor aanzienlijke groei binnen de High Tech industrie. Ook in de chemische sector mocht Click Commerce zich verheugen in een verdere doorbraak, dankzij twee nieuwe klanten. Eén daarvan is Nalco Chemical, een van de belangrijkste wereldwijde leveranciers van chemicaliën voor waterbehandeling en procesregeling.

Tijdens het vierde kwartaal werd aanzienlijke vooruitgang geboekt op het gebied van productontwikkeling. Zo zorgde Click Commerce voor een groter integratievermogen met diverse complementaire softwareproducten, waaronder Commerce One, Interwoven en Netegrity. Dankzij de grotere integratie van Click's software voor Channel Management zullen de klanten hun oplossing beter kunnen laten renderen in samenwerking met de softwaresystemen van andere leveranciers. Voorts maakte Click Commerce ook grote vorderingen op het vlak van mobiele e-commerce toepassingen: tijdens het vierde kwartaal sloot het bedrijf een eerste contract voor zijn suite van draadloze applicaties. Bovendien werd met Microsoft een overeenkomst gesloten die Click Commerce in een vroeg stadium toegang moet geven tot de nieuwste technologie van Microsoft en die moet resulteren in een betere product- en marketingondersteuning.

Over Click Commerce

Click Commerce (Nasdaq: CKCM) is een toonaangevend aanbieder van Enterprise Channel Management-oplossingen die alle handelsactiviteiten van de verkooppartners van bedrijven synchroniseren. Onder meer American Standard, Black & Decker, Delphi, Emerson, Equistar, Hyundai, Kawasaki, Mitsubishi, Motorola en Qualcomm gebruiken Click Commerce' oplossingen voor het beheren van hun complexe distributiekanalen. Met haar geïntegreerde e-business platform en bewezen reeks toepassingen, stelt Click Commerce grote ondernemingen in staat om hun merkloyaliteit, klantentevredenheid en financiële resultaten te verbeteren. Click Commerce' hoofdkantoor bevindt zich in Chicago. Het bedrijf heeft Europese kantoren in Amsterdam, Londen en München. Meer informatie over het bedrijf is beschikbaar op www.clickcommerce.com.

Voor meer informatie:

Click Commerce, Jennifer Amejka, European Marketing Manager, telefoon: +49 (0)811 60095-235, e-mail: (amejka@clickcommerce.com)

Footprint Marketing, Annemieke van Herk, public relations, telefoon: +31 (0)20 4177 177, e-mail: (annemieke@footprint.nl)

Safe Harbor Statement under the Private Securities Litigation Reform Act of 1995 within the meaning of Section 21E of the Securities Exchange Act of 1934, as amended: Statements in this press release that are not historical facts and refer to the company's future prospects are ``forward looking statements'' under the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. These forward-looking statements are generally identified by words such as ``expect,'' ``anticipate,'' ``intend,'' ``believe,'' ``hope,'' ``assume,'' ``estimate'' and other similar words and expressions. The statements are subject to risks and uncertainties and actual results may differ materially from those indicated by these forward-looking statements as a result of various factors, including but not limited to, the ability of Click Commerce to execute on its plan to enter into strategic alliances with system integrators and business consultants, the extent of customer acceptance and utilization of Click Commerce's Channel Management solutions, the impact of competitive products and services, the company's ability to manage growth and to develop new and enhanced versions of its products and services, the effect of economic and business conditions, the company's ability to expand overseas, changes in technology, deployment delays or errors associated with the company's products and the company's ability to protect its intellectual property rights.