Nederlandse nertsenhouders welkom in Finland

Nederlandse nertsenhouders welkom in Finland

Nederasselt, 31 januari 2001

NEDERLANDSE NERTSENHOUDERS WELKOM IN FINLAND

De Nederlandse Vereniging van Fokkers van Edelpelsdieren (N.F.E.) heeft met waardering kennis genomen van het aanbod van de Finse minister van Landbouw Kalkei Hemila aan de Nederlandse nertsenhouders om hun bedrijven naar Finland te verplaatsen. De Finse minister deed zijn oproep aan de geplaagde Nederlandse nertsenhouders begin deze week na afloop van de Europese landbouw ministerraad in Brussel tijdens een persbriefing voor de Finse media.

Op een vraag van de vertegenwoordiger van het nationale Finse persagentschap STT aan de minister wat hij vindt van het aangekondigde verbod op nertsenhouderij in ons land antwoordde hij dat de Nederlandse pelsdierfokkers van harte welkom in Finland zijn om hun bedrijven voort te zetten. Een dergelijke emigratie lijkt mij volstrekt normaal en legaal. Anders dan in Nederland prakkiseren we er niet over om het fokken van edelpelsdieren te verbieden. Ik hoop dat ze naar Finland komen, maar in de andere lidstaten en Oostbloklanden zullen ze ongetwijfeld ook van harte welkom worden geheten, aldus de Finse minister Hemila.
Naar het oordeel van de N.F.E. toont het sympathieke gebaar van de Finse regering aan hoe absurd het voornemen van minister Brinkhorst is om unilateraal de nertsenhouderij in Nederland te willen verbieden.

De secretaris van de N.F.E., ing. W. Verhagen, wijst erop dat het fokken van nertsen in Nederland geschiedt met inachtneming van de hoogste dierenwelzijnnormen ter wereld.
'Er zal na een eventueel verbod in Nederland wereldwijd geen nerts minder worden gefokt. Alleen zullen ze in slechtere omstandigheden worden gefokt dan in Nederland. Daarom stellen wij ook dat niet alleen de fokkers, maar vooral ook de nertsen zelf de dupe van dit onzalige voorstel van minister Brinkhorst worden' aldus ing. Verhagen. Verhagen ziet nog niet onmiddellijk een exodus van Nederlandse fokkers naar Finland tot stand komen. Hij wijst er op dat het wetsvoorstel van minister Brinkhorst nog goedkeuring van het parlement vereist en dat er zeker in de Eerste Kamer geen meerderheid voor het plan van de minister is.
'Ons streven is en blijft onze bedrijfstak gewoon in Nederland uit te voeren en te strijden tegen de waan van de dag. De minister wil het fokken verbieden op ethische gronden. Zijn voorganger heeft ons beloofd dat we mochten voortbestaan als het welzijn van de dieren zou verbeteren. Dat laatste is gebeurd en heeft een gemiddelde investering van fl. 350.000,- per bedrijf gevergd. Dan breek je niet zo maar je bedrijf af als een nieuwe minister ethische problemen met bont heeft. Van een bewindsman zou je toch in eerste instantie ethiek jegens medeburgers verwachten. Wij zijn verguld met de aanbiedingen uit het buitenland, maar denken dat beter de minister kan vertrekken dan wij', aldus de secretaris van de N.F.E.

Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen met Wim Verhagen, telefoonnummer 024-6221980 of 06-53217038

31 jan 01 14:40