Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Reactie LVNL op rapport RvTV Delta incident

Datum nieuwsfeit: 01-02-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

LUCHTVERKEERSLEIDING NEDERLAND

Reactie LVNL op rapport RvTV delta incident

Luchtverkeersleiding Nederland heeft kennisgenomen van het eindrapport van de Raad voor de Transportveiligheid betreffende het incident met de Boeing 767 van Delta Air Lines op
10 december 1998 op Schiphol. De bemanning van dit vliegtuig brak tijdig de start af toen een gesleepte lege Boeing 747 de startbaan kruiste.
LVNL onderschrijft conclusies en aanbevelingen die de Raad op grond van zijn bevindingen heeft gedaan. Deze komen overeen met conclusies en aanbevelingen uit het interne LVNL onderzoek. De uitkomsten van het LVNL onderzoek zijn in maart 1999 aan de Raad ter beschikking gesteld.
De meeste aanbevelingen van de Raad zijn door LVNL al ingevoerd of de invoering ervan is in gang gezet. Een aantal van deze maatregelen is in nauwe samenwerking met
Amsterdam Airport Schiphol genomen.
Zo mag bij slecht zicht de kruising op de baan waar zich het incident voordeed niet meer voor sleepverkeer worden gebruikt. Deze maatregel is direct na het incident getroffen. De beveiligingsmiddelen voor sleepverkeer voor deze kruising, die afweken van de andere kruisingen voor sleepverkeer op Schiphol, zijn inmiddels aangepast. De Raad heeft vastgesteld dat een aantal factoren heeft geleid tot het incident.
De combinatie van slecht zicht, onvoldoende gespecificeerde communicatie tussen de Toren en het grondverkeer en onvoldoende grondradarschermen op de Toren hebben geleid tot een verkeerde veronderstelling bij de betrokken verkeersleiders over de positie van het gesleepte toestel en de richting van de sleep. Later werd niet meer onderkend dat de aanname onjuist was.
Voor wat betreft de communicatie tussen Toren en grondverkeer in dit soort situaties zijn door Amsterdam Airport Schiphol en LVNL inmiddels afdoende maatregelen genomen.
In verschillende gezamenlijke projecten die in uitvoering zijn, onder meer in het kader van de aanleg van de vijfde baan, worden de coördinatie en de verbindingsprocedures tussen luchthavendiensten en de verkeersleiding opnieuw bezien, zoals de Raad aanbeveelt. LVNL voorziet inmiddels alle werkposities op de Toren van grondradarbeelden. Ook maakt een zogeheten 'team resource management training' inmiddels onderdeel uit van de opleiding van verkeersleiders. Wanneer daar ruimte in de roosters voor kan worden gevonden, zullen deze trainingen ook aan de gebrevetteerde verkeersleiders worden gegeven.

Schiphol-Oost, 1 februari 2001
CorpCom, 01/001/MCW



Bureau Corporate Communications Luchtverkeersleiding Nederland Tel: 020 - 406 21 78, 020 - 406 2000


01 feb 01 11:14






reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie