Politiebericht Groningen

Persberichten Regiopolitie Groningen
Donderdag 1 februari 2001

Dagelijkse berichten regio Groningen

Appingedam: motorrijder gewond bij botsing
Bij een botsing tussen een motor en een auto, gistermiddag op de Woldweg in Appingedam, raakte de 19-jarige motorrijder uit Delfzijl gewond. Hij is met rugletsel overgebracht naar het ziekenhuis. Het ongeval ontstond, omdat de 60-jarige automobilist, een inwoner van Appingedam kennelijk niet in de gaten had dat de voor hem rijdende motorrijder afremde, waardoor hij tegen hem aanreed. De motor is door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Delfzijl: alcomobilist
Een 43-jarige automobilist uit Sappemeer is vannacht op de Europaweg in Delfzijl betrapt bij het rijden onder invloed. Bij controle bleek de man 0.9 promille alcohol in zijn bloed te hebben. De man kreeg een rijverbod en een dagvaarding uitgereikt.

Holwierde: snelheidscontrole wegwerkzaamheden
De politie heeft gistermiddag op de Hogelandsterweg bij Holwierde 307 bestuurders bekeurd voor te snel rijden op een plaats waar op dat moment wegwerkzaamheden werden uitgevoerd. Dit was ongeveer 20 procent van de gecontroleerde voertuigen (1708). De hoogst genoteerde reed daar 103 km/u waar op dat moment slechts 50 km/u was toegestaan. Dit was duidelijk met borden aangegeven.

Veendam: verwarde man aangehouden
Een 24-jarige man uit Wildervank is gistermiddag aangehouden bij de Sociaal Pedagogische Dienst aan het Beneden Oosterdiep in Veendam. De man had geprobeerd brand te stichten en had met een kei enkele ruiten ingegooid. Hij gaf tijdens het onderzoek aan, dat hij dit had gedaan om opgenomen te worden in een psychiatrisch ziekenhuis. In afwachting van de beslissing van de GGZ hierover wordt de man voorlopig ingesloten aan het politiebureau. Het onderzoek moet nog worden afgerond. Bovendien is er kans op herhaling.

Kolham: auto in vangrail
Op de A7 bij Kolham is gistermiddag een 85-jarige automobilist uit Groningen met zijn auto in de vangrailk terechtgekomen, nadat hij de macht over het stuur had verloren. De man wilde de zonneklep van zijn auto even bijstellen. Daarbij raakte hij even uit zijn concentratie waardoor hij met de wielen van zijn auto in de rechterberm terecht kwam. Door een sterke correctie raakte da auto in een slip en kwam vervolgens tegen de middengeleiding tot stilstand. De man kwam zelf met de schrik vrij. Voorbijgangers slaagden er snel in om de auto op de vluchtstrook te krijgen. Het doorgaande verkeer heeft daardoor minimale vertraging opgelopen.

Schildwolde: botsing meerdere autos
Op de Provincialeweg van Hoogezand naar Siddeburen raakten gistermorgen omstreeks 7.30 uur meerdere autos betrokken bij een verkeersongeval. Een 20-jarige automobiliste uit Hoogezand die in de richting Siddeburen reed voelde zich onder het rijden niet lekker worden, waardoor zij in de linkerberm raakte en na een correctie tegen een boom slipte aan de rechterkant van de weg. Dit was ter hoogte van de afslag Schildwolde. Een achterop komende automobilist, een 45-jarige inwoner van Wagenborgen, die het ongeval zag gebeuren, wilde hulp verlenen en remde krachtig af om zijn auto aan de kant te zetten. Dit werd te laat opgemerkt door een automobilist die als derde achter hem reed, een 23-jarige inwoner van Sappemeer. Deze botste op zijn voorganger waardoor hij dwars op de weg kwam te staan. Vanuit tegengestelde richting naderde toen een 56-jarige inwoner van Groningen die de chaos compleet maakte. De auto van de eerstgenoemde bestuurster raakte total loss. Ze had zelf slechts wat nekklachten, evenals de Sappemeerster. Ze zijn voor onderzoek naar het ziekenhuis overgebracht. De weg is ongeveer een uur afgesloten geweest voor het verkeer.

Vlagtwedde: bejaarde man botst op autos
Een 85-jarige inwoner van Vlagtwedde is gistermorgen met zijn brommobiel op een aantal autos gebotst, nadat hij eerst in een voortuin van een woning aan de Irenestraat terecht was gekomen. Op de kruising Margrietstraat met de Irenestraat sloeg hij rechtsaf de Irenestraat in. Daarbij raakte hij uit koers en kwam in de tuin terecht. Omstanders hielpen hem weer op de weg, waarna de bejaarde man vol gas gaf en achteruit reed de margrietstraat weer in. Daar botste hij tegen een geparkeerde auto en kwam even daarna tegen een andere geparkeerde auto tot stilstand. De brommobiel raakte ernstig beschadigd. De schade aan de twee autos was beperkt. De man zelf kwam met de schrik vrij.

Veendam: hennepkwekerij aangetroffen
In en pand aan de Dr Bossstraat in Veendam is gistermorgen een professionele hennepkwekerij aangetroffen. Deze bevond zich op de bovenverdieping. De planten (ongeveer 500) zijn inmiddels vernietigd. De apparatuur waaronder pompen, ventilatoren en veertig assimilatielampen zijn in beslag genomen. In verband met deze kwekerij zijn een 46-jarige vrouw aangehouden uit Veendam en een 30-jarige inwoner van Sappemeer. Hun betrokkenheid wordt nader onderzocht.

Marum: lading in de berm
Op de oprit van de A7 bij Frieschepalen richting Drachten ontstond gistermorgen een ravage nadat een container met sloophout was gekanteld van de aanhanger achter de vrachtauto, bestuurd door een 32-jarige inwoner van Giekerk. De lading viel deels op de weg en deels in de berm. De oprit is gedurende de opbergwerkzaamheden afgesloten geweest voor het verkeer. De vermoedelijk oorzaak is een te hoge snelheid van de combinatie, waardoor deze in de bocht kantelde. De combinatie moest door een bergingsbedrijf worden weggesleept.

Groningen: winkeldief ingesloten
Een 17-jarige man uit Dronten werd woensdagmiddag in een warenhuis aan de Grote Markt aangehouden door personeel van de beveiliging. De man bleek uit een andere winkel aan de Herestraat een tas te hebben weggenomen. Bovendien was hij in het bezit van een vijftal gestolen overhemden. De verdachte is voor verder onderzoek ingesloten.

Groningen: vrouw recalcitrant bij verlichtingscontrole Een 38-jarige vrouw uit Amsterdam werd gisteravond aangehouden bij een verlichtingscontrole op de Rademarkt. De vrouw weigerde te stoppen toen zij geen verlichting voerde. Zij trachtte aan een bekeuring te ontkomen door weg te rijden. Na een korte achtervolging werd de vrouw tot stopen gedwongen. Zij ging vervolgens door het lint en weigerde elke medewerking. Nadat ze naar het politiebureau was gebracht wilde ze uiteindelijk haar naam opgeven. Zij mocht het bureau weer verlaten met een proces verbaal voor het niet voeren van de verlichting en het niet opgeven van haar naam.

Groningen: kleine kwekerij
De politie stelde gistermiddag een onderzoek in, in een woning aan de Paramaribostraat. Buurtbewoners klaagden over wateroverlast. Toen de politie de toegangsdeur had opengebroken bleek in de woning een huiskwekerij van hennep aanwezig te zijn. Ruim 70 planten en de nodige lampen en ventilatoren werden in beslag genomen en vernietigd. De bewoner was niet aanwezig.

Groningen: zakkenroller op heterdaad betrapt
In een café aan de Grote Markt werd afgelopen nacht een 26-jarige stadjer aangehouden. De man was betrapt bij de diefstal van een portemonnee van een cafébezoeker Personeel van de horecagelegenheid kon de verdachte overmeesteren en overdragen aan de politie. De man is voor mogelijk andere gepleegde feiten ingesloten.

Groningen: vernieling automatiek
Een 19-jarige man uit Groningen is afgelopen nacht op de Grote Markt aangehouden. De man vernielde enkele luikjes van een automatiek bij een cafetaria aan de Grote Markt. Hierna wilde de man de etenswaar uit de vakjes wegnemen. Het personeel droeg de verdachte over aan de politie. Na verhoor en een proces verbaal werd de man heengezonden.

Groningen: geknoei met bromfiets
Een 17-jarige jongen uit Haren moest gisterochtend zijn bromfiets aan het politiebureau achterlaten. De bromfiets van de jongen bleek bij een controle op de Kamerling Onnesstraat geen remmen en geen geel bromfietsplaatje te hebben. Bovendien bleek er geknoeid te zijn met de framenummers van de bromfiets. De bromfiets is daarop in beslag genomen. De jongen kreeg enkele processen verbaal.

Groningen: fietsers botsen
Op de Esserhaag kwamen gisterochtend een tweetal inwoners van Haren met elkaar in botsing. Beide fietsbestuurders reden achter elkaar richting de Helperzoom. Door vermoedelijk onoplettendheid botste een van beide fietsers, een 56-jarige Harenaar achter op de fiets van de andere fietser, een 59-jarige Harenaar. Beiden kwamen hierdoor ten val, waarbij de 56-jarige inwoner van Haren een hersenschudding opliep. Hij werd voor onderzoek naar een ziekenhuis gebracht.