Albert Jan Maat: 'Extra BSE-heffing op rundvlees'

Datum nieuwsfeit: 01-02-2001
Bron: CDA

Albert Jan Maat: Extra BSE-heffing op rundvlees

In het debat in het Europees Parlement van 1 februari over de BSE-crisis pleitte CDA-Europarlementariër Albert Jan Maat (landbouwbeleid) voor een tijdelijke extra heffing op de verkoop van rundvlees. Met de opbrengst zou een deel van de kosten ter bestrijding van de crisis kunnen worden gedekt.

Maat: "We spreken al snel over het uit de markt halen van anderhalf miljoen ton vlees. Hiermee is zo´n vijf miljard euro gemoeid. Dit geld kan niet alleen via de Europese begroting worden gefinancierd. Ook de consument zal moeten meebetalen via een BSE-heffing."

Verder wil Maat dat de Europese Commissie strenge maatregelen neemt tegen landen die in het verleden maatregelen niet hebben uitgevoerd.

Maat: "Toen Nederland in het verleden met de varkenspest Europese maatregelen niet stipt heeft uitgevoerd werd het Europese subsidiebedrag gekort. Nu heeft bijvoorbeeld Duitsland Europese maatregelen helemaal niet uitgevoerd en daarmee de crisis veroorzaakt. Ik vind dat de Europese Commissie een eenduidig beleid moet voeren en het gedogen niet moet tolereren."

Albert Jan Maat ziet in een omschakeling naar kleinschalige en biologische landbouw geen oplossing voor de problemen.

Maat: "De BSE-problematiek kan enkel worden aangepakt door integraal ketenbeheer, strenge controle en het voorzorgsprincipe. Dit is juist bij grotere bedrijven makkelijker realiseerbaar. Ik heb niets tegen kleinschalige of biologische landbouw, maar het is geen oplossing voor de BSE-crisis."

Woordvoerder: Albert Jan Maat, tel: + 31 6 54271314

Voor meer informatie: Eduard Slootweg, voorlichter EVP-ED/CDA fractie, tel. 00 32 2 475 721 280