Virtueel bouwen in Zeewolde Virtueel bouwen in Zeewolde

Datum nieuwsfeit: 01-02-2001
Virtueel bouwen in Zeewolde

Het thema van het inmiddels jaarlijkse BouwToekomst Congres op 1 februari aanstaande is virtueel bouwen. Gastheer IntraBouw organiseert de middag en nodigde vier sprekers uit. Het belooft een interessante bijeenkomst te worden, met zowel automatiseringsvoorbeelden uit de praktijk als de theorie van de studie Bouwkunde.

Amstelland Ontwikkeling timmert aan de digitale snelweg met Wonen op Maat, zo werd eind vorig jaar bekend. De innovatiemanager Mariëlle van Dooren van de projectontwikkelaar wil in haar presentatie laten zien dat er nog veel zaken beter kunnen in de branche als het gaat om klantgerichtheid. Ze zal niet snoeven dat projectontwikkelaar Amstelland al zo veel verder is dan anderen. Wel wil ze aantonen dat anders communiceren helpt het proces ook voor de koper van een huis doorzichtiger te maken. Dat kan aan de hand van de virtuele woonwijken, zoals ze al in Zwijndrecht en Nijmegen bestaan, maar ook met behulp van het klantenvolgsysteem dat ze binnenkort in gebruik gaan nemen. Eén van de twaalf kopersadviseurs die het centrale aanspreekpunt voor een klant is completeert het marktconcept Wonen op Maat.

Omdat de spreekster zelf met vakantie is, doet directeur Cees Boekhorst van Wonen op Maat het woord. De virtuele woonwijk kan vanaf het moment van interesse voor een bouwproject ingezet worden, licht hij toe. Waar gegadigden zich anders bij een makelaar inschrijven doen ze dat nu bij Amstelland. Zij krijgen toegang tot het intranet en als zij een koper zijn, kunnen ze hun wensen ten aanzien van de nieuwe woonomgeving en het huis invullen op de besloten website in het klantenvolgsysteem. De kopersadviseur legt hen alternatieven voor, want lang niet iedereen kan zelf bedenken wat hij wil. Boekhorst: Door alle wensen samen te voegen ontstaat een klantenprofiel waarmee je gigantische herontwikkelingsmogelijkheden krijgt. Gemeente, projectontwikkelaar en andere leveranciers kunnen inspelen op de wensen van toekomstige bewoners van een wijk. Er zit een koppeling in naar de notaris en administratie, wat grote efficiëntie-voordelen zal bieden; alles is in één klap op het scherm te toveren. De koper is daarmee geen nummer meer maar wordt weer een mens.

Amstelland Ontwikkeling doet dit alles omdat uit breed samengestelde klantenpanels is gebleken wat de branche niet goed doet, erkent Boekhorst.

Het belangrijkste kritiekpunt was de krappe tijd die wordt ingeruimd voor de besluitvorming hoe het huis eruit moet gaan zien. Als je de mogelijke opties voor meer- en minderwerk lang voor de beslissingsdatum op de besloten website zet, hebben de kopers alle tijd om bijvoorbeeld door de driedimensionele presentaties van de mogelijke keukens te wandelen. En als daar niets voor hen bij zit, kunnen ze nog rustig elders gaan kijken. Zo ontplooien we geen push maar een pull-strategie, vat Boekhorst samen.

De projectontwikkelaar investeert enkele miljoenen in de virtuele woonwijken waarvan er later dit jaar nog meer zullen verrijzen op het web. Gaat Boekhorst dat geld snel terugverdienen? Onze primaire opdracht ligt niet in de het rendabel maken van dit initiatief. Het gaat om een bewustwording van een andere mentaliteit, zoals het halen van de doelstelling nul opleverpunten. Op de langere termijn halen we die kosten er zeker uit, deels door de verlaging van de faalkosten, zo is zijn stellige overtuiging.

De besloten website van de Zwijndrechtse nieuwbouwwijk Westkeetshaven vertoont geen enkele advertentie, of banner zoals dat heet in internet-jargon. Dat is bewust gedaan, vertelt de directeur: We willen geen commerciële uitstraling. Alleen als kopers erom vragen aanbieders op de site te zien, zullen we dat organiseren. En dan lukt het vast ook wel om kwantumkorting los te krijgen.

De site wordt onderhouden door een redactie die uit toekomstige bewoners bestaat en zo'n negentig procent van alle wijkgenoten heeft elkaar al gevonden via dit medium, zo bleek begin december vorig jaar tijdens een bijeenkomst. En in de Nijmeegse variant doet een evengroot percentage regelmatig mee aan het discussie-forum, waaraan ook de verantwoordelijke wethouder actief deelneemt.

De presentatie van HBG is wat technischer van aard en zal zich toespitsen op het gebruik van driedimensionele (3D) visualisaties. Deze zet de Rijswijkse bouwer succesvol in voor de communicatie met de klant, met bouwpartners en binnen de eigen organisatie. De lezing wordt gehouden door Wilfred van Woudenberg, CAD/ICT-consultant bij HBG Group Technology.

Hij bevindt zich in de comfortabele positie dat hij kan kiezen uit tal van projecten waarbij ervaring is opgedaan met 3D-visualisaties. De onderliggende 3D-modellen worden voor meer dan één doel gemaakt, dus niet alleen voor het genereren van mooie plaatjes, beklemtoont hij.

De inzet van 3D-visualisaties verbetert de communicatie tussen verschillende partijen: er kan snel een eenduidig beeld worden gevormd. De wensen van de klant kunnen nog voor de eerste paal geslagen is inzichtelijk worden gemaakt. Zo is een bezoek aan de toekomstige skyboxen of de restaurants van voetbalstadion de Dublin Arena mogelijk geworden door een complete visualisatie van het bouwwerk. En tijdens de bouw van het Duitse Schalke-stadion waren interieurkeuzes makkelijker te maken op basis van dit soort beelden.

Het is duidelijk dat niet alleen de klant, maar ook de afhankelijke processen tijdens de bouw baat hebben bij vroegtijdige detailbeslissingen.

Algemeen wordt aangenomen dat ook beroepsbouwers zelf profiteren van 3D-visualisaties. Die aanname wordt bevestigd door een recent onderzoek dat HBG uitvoerde tijdens het Halftime-project, in samenwerking met TNO.

In een proefopstelling is het effect van 3D-visualisaties gemeten op de activiteiten van werkvoorbereiders. Bij het controleren van tekeningen onderschepten één groep beduidend meer fouten dan de ander. De eerste groep had alleen de had naast de traditionele 2D-tekeningen ook de beschikking over een 3D Virtual Reality model, de tweede groep alleen de platte tekeningen.

Tot slot wijst van Woudenberg op de ontwikkeling van 4D CAD-toepassingen bij HBG: een dynamische koppeling tussen het 3D-model en de planning. Dat biedt een ondersteuning voor het ontwerp van uitvoeringsprocessen die bij te sturen zijn. Het is een hulpmiddel om het proces of aspecten daarvan te visualiseren, fouten in de planning te onderscheppen, en kunnen snel alternatieven te maken. Ook bij deze ontwikkeling hebben klanten baat. Zij kunnen in een oogopslag zien hoe het project gerealiseerd gaat worden en hoe bijvoorbeeld bouwoverlast voor de omgeving tot het minimum is teruggebracht.

Tot slot een nieuwtje rond het congres: voor het eerst kan de bouw getuige zijn van een web-uitzending. Wie niet in de gelegenheid is naar Zeewolde te komen op 1 februari kan het BouwToekomst Congres toch volgen via een webcasting. Volg op donderdagmiddag de aanwijzingen vanaf www.bouwonline.nl.

Pieter van Scherpenberg
(pieter@vanscherpenberg.net)

24 januari 2001 Cobouw

© 1999,2000 - BouwOnline®, Postbus 637, 1000EE AMSTERDAM Telefoon 020-5834919 - Fax 020-5838783 - e-mail -