Inhoud personeelsblad VU ziekenhuis

Datum nieuwsfeit: 02-02-2001
VU ziekenhuis

. nieuws Op de Hoogte 02 - februari 2001 vorige nummers

CAPTION: Een selectie uit de artikelen van dit nummer

Kort nieuws
Plaatsing derde MRI
Halma voorzitter sectie ziekenhuizen Sigra
Petrus Nolascusprijs voor Margrietha Reinders
Normen brandveiligheid

Couleur locale
Voltallig Ajax-team op bezoek
Puzzleactie Libelle
Ruwe bolster, blanke pit
Grabbelton
Staatsloterijshow

Kiest Koers Debat
In het kader van het Kies Koers debat is ook externe deskundigen gevraagd om mee te denken over de toekomst van de zorgsector en het VU medisch centrum. Op de Hoogte laat in de komende nummers een aantal van hen aan het woord. In deze eerste aflevering de visie van NWO-directeur prof. dr. Eduard Klasen en ex-chirurg dr. Maurits de Brauw.

Schisispatiënten in Vietnam
In januari trainde Peter Don Griot, plastisch chirurg in het VU medisch centrum, in Vietnam locale artsen in het behandelen van schisispatiënten en patiënten met kaakproblemen.

Bezuinigingsoperatie van start
Deze maand start de procedure voor de bezuinigingen in het VU medisch centrum. In totaal moet er 12 miljoen gulden worden bezuinigd. Dat is omgerekend twee procent van het jaarlijkse exploitatiebudget. Als we dit op orde hebben, voorspel ik een nieuwe groeiperiode, aldus Elmer Mulder, voorzitter raad van bestuur.

ABVAKABO consulent
Charlotte Jongmans is sinds 1 januari abvakabo consulent. Mijn grote ambitie was altijd om inhoudelijk en beleidsmatig bezig te zijn. Die ambitie kan ik in mijn nieuwe functie kwijt.

Werkstress
Harriëtte Riese deed onderzoek naar de invloed van werkstress bij vrouwelijke verpleegkundigen op een groot aantal risicofactoren voor hart- en vaatziekten.Het lijkt er op dat bij vrouwen andere psychosociale factoren dan werkstress, bijvoorbeeld depressiviteit, tot risicos voor hart- en vaatziekten leiden.

Tracheacanule en tracheostoma op video
Op 1 Noord, de afdeling kno-heelkunde/hoofd-hals chirurgie, is het afgelopen anderhalf jaar hard gewerkt aan de productie van twee instructievideos. Eén over de verzorging van de tracheacanule na tracheotomie en één over de verzorging van een tracheostoma.

Lustrumweek start op 11 mei
Het VU medisch centrum viert twee lustra dit jaar, het zevende van het ziekenhuis en het tiende van de faculteit der Geneeskunde. Deze worden tussen 11 en 18 mei gezamenlijk gevierd.

Zin in zorgverbetering
De VU Verpleegkundeprijs krijgt dit jaar een vervolg. Ook nu weer is de jury geïnteresseerd in vernieuwende ideeën vanuit de verpleegkundige discipline.

Personeelsblad VU ziekenhuis
Op de Hoogte komt 10 maal per jaar uit en is gericht op medewerkers van het VU ziekenhuis.
Geïnteresseerden kunnen zich via onderstaand e-mail adres opgeven voor een jaarabonnement.