Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

B&W besluit over kredietverlening HOV-banen Hilversum

Datum nieuwsfeit: 02-02-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Gemeente Hilversum
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Hilversum

Persbericht Week 5
(29 januari - 4 februari 2001)

B&W besluit over kredietverlening HOV-banen

Het college van B&W heeft de kredietverlening en het detailontwerp van de HOV-banen goedgekeurd. Wethouder Patrick van den Brink (CDA) neemt een minderheidsstandpunt in in lijn met het standpunt dat het CDA bij het raadsbesluit op 28 juni 2000 heeft ingenomen en in lijn met de gemaakte afspraken bij de recente toetreding van de wethouder tot het college. Hij blijft derhalve tegen de aanleg van de busbanen. Doch wethouder Van den Brink tekent hierbij aan dat de financiële onderbouwing op basis van de nu beschikbare informatie steviger is en er geen sprake meer lijkt te zijn van financieel risico voor de gemeente Hilversum.

Het collegebesluit betekent dat de aanleg van de HOV-banen Noord en Zuid-oost kan beginnen. Het principebesluit om de HOV-baan te realiseren is al eerder (28 juni jl) genomen De HOV-banen zijn bedoeld om een snelle en vooral betrouwbare openbaar vervoersverbinding te bieden met de belangrijkste Hilversumse werkgelegen- heidsgebieden: Mediapark, centrum en Arenapark.

De HOV-noord loopt langs de westzijde van de spoorbaan vanaf het kruispunt Lage Naarderweg - Witte Kruislaan via de Kleine en Grote Spoorbomen naar het Station. Bij het viaduct Insulindelaan wordt een kleine stukje gemengd met het verkeer op de Lage Naarderweg. Bij het station wordt aangesloten op de nieuwe busbaan over de Schapenkamp, waarvan de aanleg deze zomer begint. Vanaf de Schapenkamp gaat de HOV-zuid-oost weer langs het spoor naar de Soestdijkerstraatweg. Het spoor wordt voorlopig via de bestaande kruising van de Soestdijkerstraatweg overgestoken, in afwachting van eventuele ongelijkvloerse oplossingen. Daarna loopt de busbaan langs de andere zijde van het spoor naar de ontsluitingsweg van het Arenapark. Via de bestaande wegen over Arenapark, Oostereind en Soestdijkerstaatweg wordt aangesloten op een nieuwe oprit naar de A27. In de terugrichting rijdt de bus over de bestaande afrit naar het Oostereind. Op de website van de gemeente kunt u meer informatie vinden over het tracé: www.hilversum.nl.

Tegelijk met de kredietverlening en het detailontwerp stelt B&W voor om de `verklaring van geen bezwaar' aan te vragen bij Gedeputeerde Staten van Noord-Holland. Deze is nodig om vrijstelling van de bestemmingsplannen in het kader van artikel 19 WRO te verlenen. In de bestemmingsplannen Omroepkwartier, Van Riebeeck, Sportpark en Monnikenberg is de formeel gesproken de aanleg van een weg voor openbaar vervoer nu nog niet mogelijk.

Het B&W-voorstel voor kredietverlening, detailontwerp en aanvragen van de verklaring wordt behandeld in de gecombineerde vergadering van de raadscommissies Verkeer/Buurt en Stad op 1 maart a.s. Tijdens deze vergadering kunnen de indieners van bezwaren, door de commissie worden gehoord. Vervolgens wordt het voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd op 14 maart a.s. De aanbesteding van het werk vindt dan in april plaats en de start van de aanleg is voorzien in mei.

De HOV-baan wordt in fasen gerealiseerd: de eerste gedeelten (langs het Mediapark en door Arenapark) zijn eind van dit jaar al klaar. Volgend jaar worden de gedeelten langs de Lage Naarderweg en langs het Wandelpad uitgevoerd en in 2003 de ontbrekende delen langs de Stadhouderslaan en tussen de Grote en Kleine spoorbomen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie