Oratie KUN: 'virussen en de paradox van preventie'

Datum nieuwsfeit: 02-02-2001
Bron: Katholieke Universiteit Nijmegen
Hieronder vindt u een aankondiging van een oratie die in februari 2001 plaatsvindt aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Plaats van de academische plechtigheid: KUN -Aula/Congresgebouw. Als u meer informatie wenst over deze gebeurtenis kunt u contact opnemen met de Afdeling Communicatie van de KU Nijmegen, telefoon (024) 361 22 30 of 361 60 00.

Vrij 02-02-2001 Oratie over hygiëne hypothese

15:45 uur Dr. J.M.D. Galama (Medische
Wetenschappen)
Titel rede: Virussen en de paradox van preventie

Vaak denkt men dat de toename van chronische ziekten als allergie en suikerziekte het gevolg is van de milieuvervuiling. Het is echter aannemelijk dat de preventie van infectieziekten de oorzaak is en niet het milieu. Men noemt dit de hygiëne hypothese. Daarbij wordt aangenomen dat een goed functionerend immuunsysteem prikkels nodig heeft die in het recente verleden afkomstig waren van infectieziekten zoals tuberculose en de mazelen. Inmiddels zijn deze infectieziekten door hygiëne en vaccinatie goeddeels verdwenen. Het immuunsysteem kan dan ontsporen en zich richten tegen zichzelf. Bij het ontstaan van dit auto-immuun proces kunnen virussen een belangrijke rol spelen. Zo is het paradoxaal dat allergie vaker voorkomt na inenting tegen mazelen dan na het doormaken van de ziekte. Omdat chronische ziekten een zware gezondheidslast vormen is het van eminent belang om dergelijke verbanden te onderzoeken. De ontwikkeling van een nieuwe generatie vaccins kan een uitweg bieden.
Met ingang van 1 april 2000 is dr. J.M.D. Galama (Heilig Landstichting) benoemd tot hoogleraar op de profileringsleerstoel Virologie bij het Universitair Medisch Centrum (UMC) St Radboud. Sinds 1989 is hij hoofd van de sectie Virologie van de afdeling Medische Microbiologie van het AZN St Radboud, het huidige UMC. Daarvoor was hij als medisch microbioloog verbonden aan het Academisch Ziekenhuis Maastricht (1982-1989). In deze periode zette hij een klinisch-virologisch laboratorium op. E-mail: (J.Galama@mmb.azn.nl)