Communicatie Politie Friesland voortaan via één netwerk

Siemens

ICN 0101.158 nl

Den Haag, vrijdag 2 februari 2001

Communicatie van spraak en data bij Politie Friesland voortaan via één netwerk

Leeuwarden - De politie van Friesland heeft voor de uitbreiding van het hoofdbureau in Leeuwarden een moderne VoIP (Voice over Internet Protocol)-uitbreiding op de Hicom 300 E bedrijfstelefooncentrale in gebruik genomen. Een gedeelte van de Friese politie kan met deze moderne aanpassing telefoneren over het eigen netwerk. Op termijn bespaart dat aanzienlijke telefoonkosten. Bovendien is het korps technisch voorbereid op een samenleving die steeds vaker het internet gebruikt om te telefoneren. De politie van Friesland wil dat de komende 2 jaar 30 nieuwe wijkbureau's in de provincie met 'Voice over Internet Protocol' (VoIP) gaan communiceren.

De Regiopolitie Friesland werkt met 1400 medewerkers aan de veiligheid en leefbaarheid van ruim 600.000 burgers in de provincie Friesland. Voor een uitbreiding van de kantooromgeving te Leeuwarden zocht het korps een moderne communicatie-oplossing. Siemens heeft hiervoor de HiPath-strategie toegepast, die het mogelijk maakt om het bedrijfstelefoonnetwerk stapsgewijs te veranderen van traditionele (PBX-)verbindingen naar VoIP. De koppeling tussen de Hicom 300 E en de VoIP-omgeving wordt verzorgd door een gateway, die alleen het spraaksignaal doorlaat. Hierdoor wordt de veiligheid gewaarborgd van de andere informatie (data) op het netwerk.

De HiPath oplossing voor de Politie Friesland bestaat uit:
· 38 'Voice-over-IP'-telefoons (Optipoint 300 Advance),
· 9 pc-gebaseerde telefoons (OptiClient 350), en
· 1 analoge aansluiting voor faxapparatuur (AP1100).
Meer VoIP bij de Nederlandse politie
Siemens Nederland heeft tevens een contract getekend voor de levering van een VoIP toepassing voor de tachtig gebruikers bij de nieuwe N-Pol organisatie in Meppel, onderdeel van de Nederlandse Politie. Deze organisatie gaat de komende jaren een nieuw informatiesysteem ontwikken (aangiften, processen verbaal, rechercheinformatie etc.) Deze nieuwe politie-organisatie gaat per 1 april van start. Via het landelijke politie-datanet kunnen deze 80 medewerkers, via het eigen landelijke politiedatnetwerk, direct spreken met de collega's van de Friese politie.

Nadere informatie voor de redactie:
Afdeling Persvoorlichting, André van schoonderwoerd den Bezemer Tel.: (070) 333 2272, fax: (070) 333 2253, e-mail: (andre.schoonderwoerd@siemens.nl)

Politie Friesland:
Bureau Voorlichting & PR, Robert Rambonnet
Tel: (058) 8808074, fax: (058) 8808355, e-mail: (r.rambonnet@fripol.nl)

Voor alle Siemens persberichten zie: www.siemens.nl/persinfo