FirePond neemt Brightware over

Datum nieuwsfeit: 02-02-2001

FirePond neemt Brightware over

Nieuwe combinatie biedt klantgericht platform voor verkoop- en service-interacties

NAARDEN / WALTHAM, MA, 2 februari 2001 - FirePond, Inc (NASDAQ: FIRE), één van de marktleiders in geïntegreerde e-business oplossingen, heeft vandaag de overname van Brightware, leverancier van eCustomer Assistance software, bekendgemaakt. De overname versterkt de leidende positie van FirePond in de eCRM markt. Door de krachtenbundeling ontstaat de eerste intelligente verkoop- en service-interactie suite voor het verwerven en behouden van klanten. FirePond neemt Brightware over voor 9 miljoen US dollar in contanten en 3 miljoen gewone aandelen. De overname wordt beschouwd als een aankoop en is onderworpen aan de gebruikelijke sluitingsvoorwaarden.

De gecombineerde oplossing stelt bedrijven in staat om zich te richten op het toenemende belang van service bij het sluiten van verkoopcontracten. Met de overname breidt FirePond haar productaanbod uit met de volgende oplossingen:

· Contact Center biedt een intelligent informatiecentrum voor agents en supervisors ter ondersteuning van alle online contactmomenten met de klant.

· Web Assistance biedt real-time zelfbediening voor klanten en verhoogt de communicatie via intelligent channel management.

· Email Assistance biedt geautomatiseerde antwoorden en hulp bij vragen die via email binnenkomen.
· Live Assistance: maakt real-time chat en Web-samenwerking tussen klanten en service agents mogelijk.
"Aan dit type functionaliteit hebben klanten momenteel behoefte in een uitgebreide eCRM suite. Vernieuwende bedrijven realiseren zich dat ze met interactieve verkoop- en service-technologieën hun waarde aan klanten vergroten en daardoor ook hun eigen groei en omzet zien toenemen", zegt Klaus Besier, Chairman en CEO van FirePond. "Vanwege Brightware's reputatie in het produceren van uitstekende technologieën en haar lange lijst van tevreden klanten, besloten wij aan onze oplossing een krachtige one-stop-shop toe te voegen voor het vergroten van klantenwerving en -behoud."

De klantenkring van Brightware sluit aan op de verticale markten van FirePond, verdeeld in 40% financiële diensten, 25% telecommunicatie en het overige deel in high tech, retail en reizen. Aan FirePond's bestaande klantenbestand voegt Brightware klanten toe als Abbey National Bank, AT&T Wireless, AAA National, Bank of Scotland, Continental Airlines, Network Solutions, Swiss Air, TD Waterhouse en Virgin Mobile.

De nieuwe combinatie zal intelligentie en geautomatiseerde mogelijkheden leveren om verkooptransacties aan te sturen en klantinteracties op het gebied van verkoop en communicatie te beheren - in tegenstelling tot traditionele CRM-leveranciers die zich richten op verkoopactiviteiten of 'point solutions' met beperkte verkoop- en service-functionaliteit. Zo worden klanten, op basis van hun omschrijving van wat ze zoeken, naar het product of de dienst geleid die het beste aansluit op hun behoeften. Vervolgens kan de klant het juiste product of de juiste service kiezen, configureren, een nauwkeurige offerte krijgen en de aankoop completeren. In het gehele verkoopproces worden ondersteunende vragen correct afgehandeld via email en chat mogelijkheden. Bovendien worden het klantprofiel en de orderinformatie vastgelegd om verkoop-, service- en marketingprocessen aan te sturen.

"Voor het eerst kunnen klanten beschikken over de beste mogelijkheden voor interactieve verkoop- en servicetechnologie vanuit één bron", zegt Chris Erickson, CEO van Brightware. "De producten van Brightware zijn een logische uitbreiding van FirePond's erkende verkoopexpertise. Met onze aanvullende klantgerichte technologieën en ervaring met het helpen van klanten om hun ROI te bereiken, anticiperen wij op de snelle acceptatie van ons gecombineerde productaanbod.

De combinatie van bedrijven telt meer dan 700 medewerkers wereldwijd. FirePond zal Brightware's vestiging in San Rafael (Californië) aanhouden als ontwikkelingscentrum aan de westkust van de Verenigde Staten.

Over FirePond
FirePond (www.firepond.com) helpt bedrijven meer te verkopen door het hun klanten makkelijker te maken complexe producten en diensten aan te kopen. Met FirePond's eenduidige verkoopoplossing voor alle kanalen kunnen bedrijven zorgen voor een consistente deskundigheid en probleemloos alle onderdelen van het verkoopproces beheren.

De FirePond SalesPerformer Suite biedt een intelligente, adviserende verkoopinteractie in ieder verkoopkanaal. De suite omvat de Web SalesPerformer, Field SalesPerformer, Channel SalesPerformer en de SalesPerformer Configurator.

Wereldwijd vertrouwen succesvolle bedrijven op FirePond-oplossingen bij hun verkoop en distributie van complexe producten en diensten. Enkele relaties zijn Freightliner, ABB, Blue Cross Blue Shield of Minnesota, Renault, Empire Blue Cross and Blue Shield, Compaq, Ricoh Europe en Hitachi Construction Machinery.

Het hoofdkantoor van FirePond is gevestigd in Waltham, Massachusetts. Het Nederlandse en Europese kantoor van FirePond is gevestigd in Naarden.

Over Brightware
Brightware is leverancier van eCustomer Assistance software voor het Internet. Het bedrijf helpt bedrijven betere klantrelaties op te bouwen, één interactie per keer. De complete en geïntegreerde Javaä-gebaseerde product suite omvat Web, Email en Live Assistance oplossingen. Met behulp van Brightware kunnen bedrijven hun eService niveaus verhogen en tegelijkertijd de kosten verminderen. Brightware's producten maken gebruik van automatiseringstechnologie om schaalbaarheid, prestaties en ROI te leveren.

Meer informatie over Brightware: http://www.brightware.com

Liz Fletcher van FirePond Europe & Asia:
Tel. 00-33 1 46 91 86 27, mailto:liz.fletcher@firepond.com of
Aad Jan Roos van Sterk Werk Communicatie B.V.
Tel. (010) 456 78 49, mailto:aadjan.roos@sterkwerk.nl

FirePond en FirePond producten zijn handelsmerken van FirePond, Inc. Alle andere producten of bedrijfsnamen zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaars.