Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

KRO: Kwaliteit vs. kwantiteit, kijkcijfers versus inhoud?

Datum nieuwsfeit: 02-02-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: KRO
Zoek soortgelijke berichten
KRO

Postbus 23000
1202 EA HILVERSUM
tel.035 6713911
(kro@omroep.nl)

NIEUWS

Hilversum
2 februari 2001

Kwaliteit versus kwantiteit, kijkcijfers versus inhoud?

Moet de publieke omroep niet kwaliteit boven kwantiteit stellen? Gaat het om de kijkcijfers of om de inhoud van programma's? Die discussie is weer actueel omdat de Raad van Bestuur van de NOS vindt dat de programmavoorstellen van de AVRO te weinig kijkers zouden trekken. Daarom zijn ze afgewezen. Tegelijkertijd is het TROS-programma de TV Kapper, waar extra NOS geld in was gepompt, niet de beoogde kijkerstrekker maar een flop gebleken. Het moet nu van de vroege avond naar de middag. De politiek heeft zich in de discussie gemengd en vindt dat de publieke omroep kwaliteit boven kwantiteit zou moeten stellen.

Het is de oude discussie over 'breed, middenbreed en smal': programma's die veel kijkers trekken of minder kijkersaandeel halen. De KRO vindt dat het de taak van de publieke omroep is om kwaliteitsprogramma's uit te zenden die zoveel mogelijk kijkers trekken. Kwaliteit hoort bij de publieke functie en een groot kijkersaandeel is ook goed om reclamegeld te genereren, waardoor geld voor die kwaliteitsprogramma's binnenkomt. Maar die publieke functie betekent dat er óók programma's gemaakt worden voor kleinere doelgroepen en die op redelijke tijdstippen kunnen uitzenden. Omroepen zoals de KRO die met bepaalde programma's veel kijkers trekken - denk aan de KRO-programma's Spoorloos, Ook dat nog! of Toen was geluk heel gewoon -, moeten eigenlijk beloond worden en extra kans krijgen om zogenaamde middenbrede en smalle programma's op mooie tijdstippen uit te zenden. Die trekken misschien minder kijkers, maar bereiken wel bepaalde groepen voor wie de KRO vanuit zijn identiteit en doelstellingen programma's in het bijzonder programma's wil maken.

Het is een discussie over kijkaandelen (hoeveel mensen kijken er op een bepaald tijdstip) en kijkbereik (hoeveel mensen bereik over een bepaalde periode met dat soort programma's voor bepaalde groepen). Dat betekent niet dat je het ideaal van 40 procent kijkaandeel voor de publieke omroep helemaal loslaat. Misschien wel dat je ook een ondergrens aangeeft of de nuancering van kijkaandeel invoert. In ieder geval moeten omroepen die wel hun doelstelling halen, zoals de KRO, niet gestraft worden voor hun succes en voor programma's die kleinere groepen kijkers trekken 'naar de randen van de nacht' worden verwezen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie