Onjuiste informatie in ZN-Journaal over overleg met LHV

Datum nieuwsfeit: 02-02-2001

Onjuiste informatie in ZN-Journaal

2 februari 2001

De berichtgeving in het Journaal (nummer 5 van 1 februari 2001) van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) over het overleg tussen de LHV en ZN, is voorbarig en daardoor gedeeltelijk onjuist. Aldus de LHV in een reactie op het artikel "Voor akkoord moeten alle huisartsen en zorgverzekeraars meewerken."

Aanleiding voor het ZN-artikel is het bestuurlijk overleg tussen de beide organisaties op maandag 29 januari 2001. Daarin is in hoofdlijnen gesproken over een gezamenlijke aanpak van de knelpunten in de huisartsenzorg. Het ZN-Journaal suggereert dat het bestuurlijk overleg al heeft geleid tot het vaststellen van een akkoord op hoofdlijnen. Dat is op dit moment - 2 februari - nog niet het geval. De feitelijke onjuistheden zijn de volgende.
Er is niet overeengekomen dat de LHV haar leden oproept de medewerkersovereenkomst voor 2001 te tekenen. Integendeel. In een extra Ledenbrief van 31 januari wordt leden aangeraden onverkort voort te gaan met het melden aan de verzekeraars dat mogelijk geen sprake is van ongewijzigde verlenging van de overeenkomst. Ook de mededeling over een gemeenschappelijke organisatie van ZN, LHV en NHG op het gebied van de ICT in de huisartsenzorg is feitelijk onjuist. Over een aanpak van deze problematiek wordt nog verder overleg gevoerd.
Momenteel wordt gestreefd naar uitwerking van de bespreking in een hoofdlijnenakkoord, waarbij zowel ZN als de LHV met alle teksten kunnen instemmen. Of hierover inderdaad overeenstemming wordt bereikt, zal naar verwachting op korte termijn helder worden. De besprekingen hierover zijn in volle gang. Zodra het resultaat bekend is, zal de LHV hierover op deze plaats berichten.

Ga naar : Nieuwspagina van de LHV
Volgend artikel : De arbeidsongeschiktheidsverzekering