Jury tevreden over resultaat Tophoreca & Varkensvlees

Voorlichtingsbureau Vlees

Keywords:

Persbericht d.d. 3/2/2001

En wat maakt de Tophoreca vandaag met Varkensvlees?

Het Voorlichtingsbureau Vlees kan met de wedstrijd Tophoreca & Varkensvlees, die van januari tot en met december 2000 duurde, terugzien op een succes. Ruim 100 cuisiniers gingen de uitdaging Wie zet het mooiste varkensvleesgerecht op de menukaart? aan. Varkensvlees biedt uitgebreide mogelijkheden door de veelzijdigheid aan vleesdelen. Dit resulteerde, aldus de jury, in een groot aantal kwalitatief hoogstaande inzendingen waaruit elk kwartaal een winnaar gekozen moest worden. De vier kwartaalwinnaars zijn geworden: Eric van Veluwen van De Woeste Hoeve, Vincent Banning van Résidence Roosendael, Leo van Kempen van Auberge de Kievit en Stefan Zijta van Hof van Sonoy. Zij kregen door het Voorlichtingsbureau Vlees een truffeltrip aangeboden naar de Périgord in Frankrijk.

Varkens en truffels hebben een erg goede relatie. Varkensvlees is een betaalbare, zeer smakelijke combinatie met truffels en deze truffels worden vaak door varkens gezocht. Mensenneuzen kunnen het niet, neuzen van getrainde varkens wél. Varkens zijn in staat de truffels te ruiken, die in de Dordogne net onder de grond rond de wortels van eikenbomen groeien. De gitzwarte truffel is de trots van de Franse keuken, varkensvlees de trots van de Nederlandse keuken; een mooie combinatie zo vonden wij.

Tijdens de truffelreis is er door de koks samen met een varken gezocht naar truffels én gevonden! Er werd een heerlijk diner bereid met Nederlands varkensvlees en truffel waarmee de koks hun creativiteit ter plekke konden laten zien. Ook hier bleek de oneindige variatie met varkensvlees. In een andere keuken met al dan niet bekende ingrediënten werd het Nederlands varkensvlees heel verrassend neergezet. Het zijn vaak de eenvoudige combinaties die het varkensvlees zo eigentijds en lekker maken.

Ter afsluiting van deze wedstrijd zal er nog een grote finale plaatsvinden op een speciale locatie in Nederland. De kwartaalwinnaars kunnen hun kookkunsten en winnende gerecht nogmaals voor een deskundige jury presenteren, waarna er een algehele winnaar bekend wordt gemaakt die de Gouden Krulstaart in ontvangst mag nemen!

Om ook te genieten van de heerlijke combinatie van varkensvlees met, in dit geval truffelolie, het volgende recept:

Carpaccio van rosé gebakken varkenshaasjes

Recept voor 4 personen

Ingrediënten:
50 g boter
4 eetl. truffelolie
50 g parmezaanse kaas (versgemalen, grove krullen) 50 g pijnboompitten
75 g sla (gemende met rucola)
2 varkenshaasjes (à 250 gram)
snufje peper
snufje zout
keukentouw

1. Verhit een koekenpan met antiaanbaklaag en rooster hierin de pijnboompitten in ca. 3 minuten rondom goudgeel 2. Bestrooi de varkenshaasjes met peper. Vouw het dunne uiteinde van de staart dubbel en bind dit vast met keukentouw, zodat de haas overal even dik is.
3. Verhit boter in een koekenpan en bak hierin de varkenshaas in ca. 12 minuten rondom goudbruin en rosé. Bestrooi de varkenshaas licht met zout
4. Verdeel de sla over 4 borden. Snijd de varkenshaas in dunne plakken en verdeel deze over de 4 borden.
5. Besprenkel het vlees met de truffelolie. Garneer de broden met Parmezaanse kaas en pijnboompitten. Direct serveren.

Lekker met Ciabatta brood.

Voedingswaarde p.p. ca.
Energie: 1950 kJ/460 kcal