Politieberichten Groningen: Veel blikschade door gladheid

Zondag 4 februari 2001

Dagelijkse berichten regio Groningen

Veel blikschade door gladheid
Gisteren overdag en in de vroege avond vonden er in de provincie door de gladheid weer tal van aanrijdingen plaats waarbij voor het grootste deel slechts blikschade ontstond. In totaal vonden er meer dan 40 ongevallen plaats. In de avond was het opvallend rustig op de wegen. Kennelijk bleven veel mensen thuis die niet beslist weg hoefden. Veel botsingen ontstonden er op de gladde wegen in dorpen en steden. Uitschieters waren daarbij Groningen met12, Veendam 4, Stadskanaal 4 en Haren met 4 glijpartijen. Over het algemeen werd er te hard gereden en te hard geremd, waardoor de autos in een slip raakten en tegen een tegenligger botsten, een boom of tegen geparkeerd staande autos. In Winschoten, Haren en Groningen moesten voetgangers voor behandeling worden overgebracht naar het ziekenhuis. Zij waren uitgegleden en liepen daarbij botbreuken op. Bij Noordbroek op de Sappemeersterweg botste gistermiddag een busje door de gladheid tegen een boom. De 45-jarige bestuurster uit Noordbroek raakte daarbij bekneld en moest door de brandweer uit het wrak worden bevrijd. Ze is met onbekende verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis. Op de Poortweg bij Ter Apel raakte de auto van een 59-jarige inwoner van Ter Apel zwaar beschadigd toen hij na het inhalen van een tractor wegslipte en tegen een boom botste. Hij bleef zelf ongedeerd. De kans op gladde wegen blijft bestaan. Het advies van de politie blijft dan ook om de weersberichten te blijven volgen. Bij geval van ijzel kan een ieder beter thuis blijven als men niet beslist weg moet. Is de weg glad, dan zal de snelheid laag moeten blijven, zodat er niet abrupt geremd behoeft te worden. Alles met mate is het devies.

Groningen: verwarde man
Een verwarde bewoner (59) van de Blekerstraat in Groningen veroorzaakte gisteravond enige commotie toen bleek dat er rook in zijn woning hing. Controle door de politie wees uit, dat de man een broek op de kachel had gelegd te drogen die begon te smeulen. Hierdoor ontstond een sterke rookontwikkeling waarin de man gewoon bleef zitten. Toen de politie arriveerde keek hij tv. De broek had hij overigens geblust en in de keuken gelegd. Daar bleef het kledingstuk echter doorsmeulen. In overleg met de GGZ is de man ondergebracht in een psychiatrisch ziekenhuis.

Groningen: bromfietser op autosnelweg
De politie heeft gisteravond een 18-jarige bromfietser uit Loppersum van de autosnelweg de A28 gehaald. De man moest naar Emmen en wist de weg binnendoor niet zo goed te vinden. De politie werd getipt toen de man op de Beneluxweg bij een benzinepomp stond te tanken. De politie arriveerde toen de man juist was vertrokken. Even later kreeg de politiesurveillance de bromfietser in het oog en wilden hem tot stoppen dwingen. De bromfietser besloot echter anders en ging er via de afslag Hereweg met een snelheid van boven de 80 km/u vandoor. Na een korte achtervolging lukte het de bromfietser via een met paaltjes afgezet fietspad te ontkomen. Korte tijd later echter werd hij weer gesignaleerd. Hij reed via de oprit Hereweg de rondweg weer op en sloeg af richting Haren (A28). Bij de afslag Haren ging hij er weer vanaf en ging even later onderuit. De politie kon hem vervolgens aanhouden. De bromfiets is in beslag genomen. De politie maakt proces-verbaal op.

Groningen: taxichauffeurs op de bon
Tijdens controles zijn vannacht in Groningen twaalf taxichauffeurs bekeurd voor het negeren van de verkeersregels in de binnenstad (onder meer verboden richting en rijden in voetgangersgebied). Een 35-jarige chauffeur bleek niet meer in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs. Deze was inmiddels 8 maanden verlopen. Zijn vervoer is stilgelegd.

Wildervank: auto in het water
Een 20-jarige inwoner van Stadskanaal raakte vannacht omstreeks 4.00 uur met zijn auto in het Stadskanaal langs de K. J. Vriezestraat bij Wildervank. Hij was op weg naar huis en raakte plotseling in de berm, waarna de auto in het kanaal reed. Hij heeft zichzelf uit de auto weten te bevrijden en kwam met veel moeite aan de wal. Daar heeft hij aangeklopt bij een aanwonende die hem opving en ter opwarming onder de douche heeft gezet. Hij bleek geen noemenswaardige verwondingen te hebben opgelopen. De auto is in eerste instantie geheel onder water in het kanaal blijven liggen en wordt in de loop van de dag eruit getakeld door een bergingsbedrijf.

Spijk: taxichauffeur mishandeld
Een 32-jarige inwoner van Ten Boer is vannacht aangehouden omdat hij een taxichauffeur (21) uit Delfzijl had mishandeld. De man was samen met twee anderen door de taxi opgepikt in Spijk en was op weg naar huis. Onderweg begonnen de passagiers de taxichauffeur uit te schelden en te beledigen waarna de taxichauffeur stopte en de passagiers verzocht uit te stappen. Dit namen ze kennelijk niet waarna de taxichauffeur onder andere een schop kreeg. Ze namen vervolgens een andere taxi. De Ten Boerster zit voor nader onderzoek vast. De politie onderzoekt het voorval en de rol van de passagiers hierbij.

Marum: man aangehouden voor mishandeling
Een 20-jarige inwoner van Marum is vannacht aangehouden nadat hij in een uitgaansgelegenheid in Marum een andere bezoeker ernstig had gewond. Het slachtoffer, een 18-jarige inwoner van Bergum kreeg een glas tegen zijn hoofd, waardoor hij een ernstige bloeding aan het hoofd opliep. Hij is ter behandeling overgebracht naar het ziekenhuis De aanleiding tot de misanbdeling moet nog worden uitgezocht. De verdachte is voor nader onderzoek ingesloten.

Marum: binnenbrand
De brandweer is even na middernacht uitgerukt in verband met een binnenbrand in een woning aan de Houtwal in Marum. In de kamer was een zitbank in brand gevlogen waardoor er veel rookontwikkeling in de woning was. Op de bovenverdieping zijn daardoor twee katten gestikt. De 59-jarige bewoonster kon op tijd uit de woning komen. Vermoedelijk is een brandende sigaret op de bank terechtgekomen waardoor deze na verloop van tijd vlam vatte. De brandweer had het vuur snel onder controle. Desondanks ontstond er veel brand, rook en waterschade.

Leek: vermeede diefstal fiets politiebureau
Tijdens de verkoop van gevonden fietsen, gistermorgen aan het politiebureau in Leek, is de fiets van een bezoeker van de verkoop ontvreemd. De man had zijn eigen fiets op slot neergezet tegen achterzijde van het bureau en kocht twee fietsen, die hij tussendoor naar huis bracht. Toen hij terugkeerde om zijn fiets te halen, constateerde hij dat zijn fiets daar niet meer stond. Hij heeft aangifte van diefstal gedaan. De politie sluit echter niet uit, dat de fiets per vergissing is meegenomen door een andere bezoeker die een fiets heeft gekocht. Mocht dat het geval zijn, dan vraagt de politie aan deze persoon om contact op te nemen met de politie van Leek telefoon 0900 8844.

Winschoten: wielen onder auto weggehaald
Van een geparkeerde auto op een garageterrein aan de Transportbaan in Winschoten zijn vrijdagnacht de vier wielen gedemonteerd en meegenomen. De betreffende eigenaar heeft aangifte gedaan.

Stadskanaal: auto uitgebrand
Vrijdagnacht is op de Van Boekerenweg een personenauto uitgebrand. De oorzaak ervan kon niet worden vastgesteld. De brandweer die werd gewaarschuwd door getuigen kon niet meer voorkomen dat het voertuig geheel uitbrandde. Het wrak is inmiddels opgeruimd.

Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 0900 8844