Nieuw netwerk voor reproductieve gezondheid en tegen AIDS

Datum nieuwsfeit: 05-02-2001

KON. INSTITUUT VOOR DE TROPEN

Nieuw netwerk voor reproductieve gezondheid en tegen AIDS

Ruim 25 Nederlandse organisaties bundelen hun krachten in een nieuw samenwerkingsverband dat op 5 februari a.s. officieel wordt opgericht in het KIT (Koninklijk Instituut voor de Tropen). Het netwerk richt zich op seksuele en reproductieve gezondheid en AIDS in ontwikkelingslanden. Nederland speelt internationaal een belangrijke rol op dit terrein. Het is een van de grootste donoren, zowel via het reguliere ontwikkelingsbudget van minister Herfkens als via particuliere ontwikkelingsorganisaties.

Wereldwijd hebben vooral vrouwen en jongeren te weinig mogelijkheden om over hun eigen seksualiteit te beslissen. Elk jaar raken 75 miljoen vrouwen ongewenst zwanger, van wie 15 miljoen in de leeftijd van 15-19 jaar. Dit leidt in veel gevallen tot een onveilige abortus (20 miljoen per jaar). Veel vrouwen en meisjes sterven aan de gevolgen hiervan of aan andere complicaties ten gevolge van zwangerschap en bevalling (in totaal bijna 600.000 per jaar), terwijl dit vaak te voorkomen is. Gebrek aan kennis, maar vooral mogelijkheden om voorbehoedsmiddelen te gebruiken leiden niet alleen tot ongewenste zwangerschap, maar ook tot één miljoen besmettingen met seksueel overdraagbare aandoeningen per dag, waarvan 16.000 met HIV, het virus dat AIDS veroorzaakt.

Ontwikkelingsprobleem
Er zijn nu mondiaal ruim 36 miljoen mensen besmet met HIV. De epidemie heeft tot nu toe het hardst toegeslagen in Afrika, maar grijpt nu ook snel om zich heen in onder andere Oost-Europa, het Caribisch gebied en Azië. Ook in Nederland vinden nog steeds nieuwe HIV-besmettingen plaats. Terwijl nieuwe medicijnen mensen met HIV/AIDS in Nederland echter weer perspectieven bieden, bestaat er in ontwikkelingslanden nauwelijks toegang tot behandeling en zorg. AIDS treft niet alleen de patiënten en hun families, maar ontregelt hele samenlevingen en vormt daardoor een van de grootste ontwikkelingsproblemen.

Gezamenlijke aanpak
Problemen als ongewenste zwangerschap, onveilige abortus, AIDS en andere seksueel overdraagbare aandoeningen hangen nauw samen met allerlei aspecten van seksualiteit en voortplanting. Daarbij gaat het om zaken als man/vrouw-verhoudingen, gebrekkige toegang tot seksuele voorlichting en voorbehoedmiddelen (met name voor jongeren), tekortschietende gezondheidszorg en seksueel geweld. In Nederland hebben we in de loop der tijd steeds beter leren omgaan met deze zaken, maar in de meeste ontwikkelingslanden vormen ze nog steeds een enorm probleem. De verwevenheid van deze problemen vereist een gezamenlijke aanpak. Door intensiever samen te werken in het nieuwe netwerk hopen de organisaties de Nederlandse kennis en ervaring op het gebied van seksuele en reproductieve gezondheid en AIDS effectiever te kunnen inzetten.

Meer dan 25 lidorganisaties
Het nieuwe netwerk, waarvan het secretariaat wordt gevestigd in het KIT in Amsterdam, bestaat uit meer dan 25 organisaties. Het stelt zich ten doel de onderlinge samenwerking op het gebied van beleid en programma.s te versterken, de informatievoorziening aan de leden en partners in het Zuiden te verbeteren en meer (inter)nationale aandacht te vragen voor AIDS en seksuele en reproductieve rechten en gezondheid in ontwikkelingslanden. De toegevoegde waarde van het netwerk ligt in de onderlinge samenwerking en afstemming van activiteiten tussen de belangrijkste Nederlandse organisaties op dit terrein. Op dit moment wordt een gezamenlijk informatiecentrum opgezet op het gebied van seksuele en reproductieve gezondheid en AIDS. De nieuwe website wordt tijdens de oprichtingsbijeenkomst op 5 februari gelanceerd: nnsrha.kit.nl.

Noot voor redacties