Behuizing TV-projector van polyurethaan

Datum nieuwsfeit: 06-02-2001
Bayer AG Benelux

Het oog wil ook wat Behuizing TV-projector van polyurethaan

Brussel/Mijdrecht - In dubbel opzicht biedt de nieuwe digitale videoprojector Helios van de Italiaanse firma Vidikron S.p.A., Misinto/Italië iets voor het oog. De hoogwaardige elektronica van dit toestel wordt beschermd door een door de firma 2a.effe, Lissone/Italië geproduceerde behuizing van Baydur®60 en Baydur®110 polyurethaan van Bayer. Deze materialen bieden een perfecte combinatie van vrijheid voor het design en functionaliteit. Het hoogwaardige oppervlak kan door middel van lakken nog mooier worden gemaakt.

De constructie is anders dan bij gebruikelijke videoprojectoren: in plaats van drie grote lenzen voor rood, blauw en groen licht is er nog maar een enkel projectie-objectief. Daarachter zijn er twee nieuwe digitale circuits, die in totaal meer dan 1 miljoen microspiegels aansturen. Daardoor ontstaat een perfect bioscoopachtig videobeeld vrij van storingen. De vormgeving komt van de al meerdere keren in de prijzen gevallen ontwerper Pininfarina, die vaak met Ferrari in een zin wordt genoemd. Pininfarina heeft vele autos vormgegeven die, beroemd om hun elegante en sportieve uiterlijk, de automobielgeschiedenis in zijn gegaan.

Voor het design gaf Vidikron aan de Pininfarina-medewerkers de vrije hand. Het toestel moest een hoogwaardig uiterlijk krijgen, er elegant en representatief uitzien, handig en toch anders zijn. Met de Bayer-polyurethanen Baydur®60 en Baydur®110 konden deze eisen worden gerealiseerd. Beide materialen geven grote vrijheid qua design omdat ook complexe vormen realiseerbaar zijn.

De bouwdelen, die met beide materialen ook in middelgrote oplages nog economisch te vervaardigen zijn, bieden hoge stijfheid bij geringe wanddiktes. De uit Baydur®60 bestaande behuizing van de Helios-projector is op basis van de sandwichstructuur van het materiaal - celkern en massieve toplaag - uiterst belastbaar en vormt ondanks zijn gering gewicht een betrouwbare bescherming voor het ingewikkelde interieur van dit toestel.

Bijzonder belangrijk voor de producenten was in dit geval echter ook de kwaliteit van het oppervlak, typisch voor Baydur®-vormdelen. Voorzien van hoogwaardige lak kan de Helios-behuizing met de hoogglanslak van luxe auto's concurreren. Daardoor is dit projectiesysteem geschikt voor gestileerde omgevingen zoals verkoopruimtes of voor multimedia-presentaties in conferentieruimtes.

Brussel, 06 februari 2001

(2000-0582)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bayer s.a.-n.v. te Brussel, Public Relations, Tel. 02/535 64 18 of Bayer B.V. te Mijdrecht, Public Relations, Tel. 0297-280 426.

Grootschalig polyurethaan-vormdeel opent nieuwe mogelijkheden voor vormgevers
Het oog wil ook wat
Met lichte tred van green tot green
Intelligent hulpje in het ziekenhuis