'Representativiteit CNV ten onrechte ter discussie gesteld'

Datum nieuwsfeit: 06-02-2001
Bron: CDA
CDA

Cees van der Knaap: representativiteit CNV is door VVD ten onrechte ter discussie gesteld.

Het CNV dreigt CAO's niet langer algemeen bindend te laten verklaren. Tweede Kamerlid Cees van der Knaap zegt hiervan "geschrokken" te zijn, "want je raakt dan de wortels van het poldermodel". Bovendien zijn algemeen bindende CAO's "cruciaal voor de ordening in de samenleving."

Cees van der Knaap begrijpt wel dat er irritatie bij het CNV is, omdat hun representativiteit door de VVD ten onrechte ter discussie is gesteld. Volgens de VVD zouden bonden een minder prominente rol moeten spelen in de Sociaal-Economische Raad omdat slechts een minderheid van de beroepsbevolking lid van een vakbond.

CDA-Fractiewoordvoerder Cees van der Knaap is van mening dat het grote aantal bedrijven, dat lid is van een brancheorganisatie het algemeen verbindend verklaren van CAO's voldoende legitimeert. Hij vindt het dan ook "niet wenselijk" dat er mogelijk een einde komt aan algemeen bindende CAO's.