Aantal bestratingsbedrijven neemt afgelopen jaren toe

Datum nieuwsfeit: 06-02-2001
Hoofd Bedrijfschap Ambachten

Zowel professionalisering als schaalverkleining in het bestratingsbedrijf

Begin 2000 telde Nederland een kleine 1.500 bestratingsbedrijven. Samen waren zij goed voor een omzet van ruim 1,1 miljard gulden. De branche biedt werk aan zo'n 9.000 personen. Het beroep van straatmaker is zwaar, maar in de afgelopen jaren zijn tal van hulpmiddelen op de markt gekomen die het werk verlichten. Dit blijkt uit het onderzoek "De bestratingsbranche; structuur en perspectief", dat EIM in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Ambachten uitvoerde.

Het aantal bestratingsbedrijven is in de afgelopen jaren met vele honderden ondernemingen toegenomen. Deze trend zet zich nog steeds door. De toename wordt vooral veroorzaakt door de toetreding van een groot aantal zeer kleine bedrijven: Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP'ers). Veel van deze ondernemers hadden in het verleden een betrekking in loondienst. De versoepeling van de Vestigingswet heeft de toetredingsdrempel tot ondernemerschap kennelijk dusdanig verlaagd, dat velen de keuze voor het ondernemerschap hebben gemaakt. Deze ontwikkeling heeft een drukkend effect op de gemiddelde schaalgrootte van de bedrijven in de branche.

De bedrijven zijn te verdelen naar het belang van de soorten opdrachtgevers die zij bedienen. Veel van de verschillen tussen de bedrijven zijn hiernaar te herleiden.
Zo zijn de bedrijven met voornamelijk gemeentes als opdrachtgever gemiddeld genomen veruit het grootst, zowel wat betreft omzet als werkgelegenheid. De bedrijven in dit segment zijn ook veruit het oudste: gemiddeld 29 jaar bij een branchegemiddelde van 12 jaar. In samenhang met de opkomst van de ZZP'ers heeft zich de afgelopen jaren een nieuw bedrijfstype ontwikkeld, dat zich met name op de particuliere (bedrijven en consumenten) markt richt. De grootste groep bestratingsbedrijven, iets minder dan de helft van het totaal, werkt voornamelijk in opdracht van aannemers. Daarnaast zijn er bedrijven die vooral in opdracht van collega-bestratingsbedrijven werken en bedrijven met een sterk gemengde opdrachtgeverskring.

Het ziekteverzuim onder straatmakers loopt in de pas met het gemiddelde in de bouw. Om ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid tegen te gaan, zijn afspraken gemaakt over de limieten van maten en gewichten van met de hand te verwerken materialen. Wanneer deze limieten overschreden worden, moet er gebruik gemaakt worden van machines of mechanische hulpmiddelen. Ondanks deze maatregelen ondervindt driekwart van de bedrijven met personeel problemen bij de personeelswerving. De algemene krapte op de arbeidsmarkt wordt daarbij als belangrijkste oorzaak genoemd.

Het omzetverloop van het bestratingsbedrijf kennen een sterk seizoenspatroon en de hoogte jaaromzet wordt flink beïnvloed door het weer. Onder deze fluctuaties liggen factoren die de omvang van de vraag op langere termijn sturen. Zo worden in het kader van het Grotestedenbeleid complete wijken gerevitaliseerd. Dit gaat gepaard met grote opdrachten op het gebied van bestraten. Wel is het zo, dat gemeentes hun aanbestedingen tegenwoordig clusteren.

Voor de kleinere bestratingsbedrijven wordt het daarom steeds moeilijker om als hoofdaannemer offerte uit te brengen. Daarbij maken professionele opdrachtgevers in toenemende mate alleen nog maar gebruik van VCA-gecertificeerde bedrijven met gekwalificeerd personeel. Hoewel het perspectief voor het bestratingsbedrijf er gunstig uitziet, zijn zaken als professionalisering door certificering en schaalgrootte een must om van de groeikansen te profiteren.

Het rapport "De bestratingsbranche; structuur en perspectief" 2000 heeft HBA-publicatienummer 251. Het kost f 40,- exclusief verzendkosten en is te bestellen bij het Hoofdbedrijfschap Ambachten, tel. 070 3371111, fax 070 3863439 of via e-mail: (hba@hba.nl)