Debat over toenemend geweld: 'De journalist als doelwit'

Datum nieuwsfeit: 07-02-2001
Bron: Nederlandse Vereniging van journalisten
Nederlandse Vereniging van journalisten

Debat over toenemend geweld
De journalist als doelwit

De NVJ-sectie Landelijke Omroep organiseert een discussie over het geweld waarmee steeds meer journalisten bij het uitoefenen van hun vak worden geconfronteerd. Het debat 'De journalist als doelwit - de meningsuiting in het geding' wordt gehouden op woensdag 7 februari in De Balie in Amsterdam en begint om 20.00 uur.

De journalist als berichtgever neemt een kwetsbare positie in. Illustrerend zijn de verschillende incidenten van de afgelopen tijd: Frans Bromet wordt opgepakt bij een krakersrel; Hells Angels belagen Barend & Van Dorp; AD-journalist krijgt slaag van oliebollenbakker; ANP bedreigd door Feyenoord-supporters; Brabants Dagblad vermeldt uit voorzorg geen namen meer van verslaggevers en fotografen, uit angst voor wraak.
Tijdens het debat 'De journalist als doelwit' wordt ingegaan op de vraag of de recente voorbeelden van geweld tegen journalisten incidenten zijn, of dat er sprake is van een structurele toename. Wat kunnen NVJ, justitie en journalisten doen om deze incidenten te voorkomen en hoe kunnen bedreigde journalisten zich beschermen? Aan de discussie nemen onder andere deel: Robert Leenheers, hoofdredacteur SBS6 Nieuws/Hart van Nederland; mr J.M. Vrakking, oud-hoofdofficier van Justitie; Marcel Haenen, verslaggever NRC Handelsblad; Jaap van Deurzen, verslaggever RTL Nieuws; Ron Abram, voorzitter NVJ; Joost Zwagerman (onder voorbehoud).
De NVJ roept belangstellenden op om voorafgaand aan het debat vragen of stellingen in te brengen. Dit kan door een bericht te mailen aan (omroep@nvj.nl). Meer informatie: Thomas Bruning, Maartje te Hennepe, NVJ; 035-6774030.