Philips uitgedaagd om serieus werk te maken van gedragscode

Datum nieuwsfeit: 07-02-2001

FNV BONDGENOTEN

Voorzitter FNV Bondgenoten daagt Philips uit

De voorzitter van FNV Bondgenoten, Hans de Vries, daagt Philips uit om serieus werk te maken van een gedragscode. Een zogenoemde Code of Conduct. Hans de Vries: 'Tot nu toe is Philips niet echt bereid om daarover te praten. Vreemd als je bedenkt dat het een multinational is met een groot aantal werknemers in lage-lonen-landen. In Mexico bijvoorbeeld worden werknemers van Philips ontslagen als ze lid zijn van een onafhankelijke vakbond. De arbeidsomstandigheden zijn soms ronduit schokkend. Wie overwerk weigert wordt gestraft en bij herhaling wordt men ontslagen. De salarissen zijn zeer laag (rond de 4 dollar per dag plus een maximale bonus van 4 dollar per dag). Werkneemsters worden regelmatig mishandeld door hun chefs. Philips onderneemt geen actie om werknemers te beschermen of te steunen. Dat is het bedrijf aan haar stand verplicht.'

Momenteel wordt in Amsterdam de eerste wereldconferentie gehouden van vakbonden die betrokken zijn bij Philips. Hans de Vries deed zijn oproep bij de opening vanochtend. Ook noemde hij Philips 'arrogant' omdat het management een uitnodiging voor de conferentie heeft afgeslagen. Hans de Vries: 'Philips heeft aangegeven geen zaken te willen doen met IMB (Internationale Metaalwerkers Bond), de organisator van de conferentie. Ik roep Philips op om de handschoen nu eens op te pakken in plaats van weg te lopen voor haar verantwoordelijkheid.'

Voor meer informatie:
Hans de Vries, voorzitter FNV Bondgenoten: 030-2738222 Inge Freriksen, persvoorlichting FNV Bondgenoten: 020-6838025 of

07 feb 01 10:05