`Buitensporige loonstijging` topmanagers Philips

Datum nieuwsfeit: 09-02-2001
FNV

`Buitensporige loonstijging` topmanagers Philips

De FNV wil dat Philips opheldering geeft over de buitensporige loonstijging bij de top van het elektronicaconcern. Uit het gisteren gepresenteerde jaarverslag blijkt dat de leden van de raad van bestuur zichzelf een loonsverhoging toebedeelden van 13,8 procent. De loonsverhoging is exclusief opties en bonussen.

De vakcentrale wil verder uitleg van VNO/NCW. Philips zit in het bestuur van deze werkgeversvereniging.

Volgens FNV-voorzitter De Waal schieten de werkgevers `forse gaten in het akkoord over de loonontwikkeling`. In het Akkoord van Garderen spraken werknemers en werkgevers in 1999 af dat een verantwoorde loonontwikkeling geldt voor allen in de onderneming.

Eerder dat jaar had de FNV de excessieve zelfverrijking van sommige topmanagers aan de orde gesteld. Uit onderzoek bleek dat de loonstijging van topmanagers in geen verhouding stond tot de gemiddelde stijging van de CAO-lonen.

9 februari 2001