Corporaties: inzicht rendement maatschappelijk kapitaal

Datum nieuwsfeit: 09-02-2001

Corporaties bieden inzicht in rendement maatschappelijk kapitaal

Amsterdam Hilversum, 9 februari 2001

Vijftien corporaties maken in samenwerking met Aedes vereniging van woningcorporaties een start met de onderlinge vergelijking van het rendement op het vermogen dat zij beheren. Daartoe roepen zij een afzonderlijke stichting in het leven. De index gaat onder andere inzicht bieden in het 'rendement' dat corporaties maken op investeringen die zij doen in de kwaliteit van de samenleving. Zo ontstaat zicht op het normale bedrijfseconomische rendement dat op hun investeringen had kunnen worden gemaakt en het lagere rendement dat als gevolg van de maatschappelijke doelen feitelijk wordt behaald. Hierbij valt te denken aan investeringen in stedelijke vernieuwing en aan het niet berekenen van de markthuur om woningen betaalbaar te houden. Waar mogelijk houdt de index ook rekening met maatschappelijke prestaties als het betrekken van huurders bij de toekomst van hun stad, wijk of buurt en het toegankelijk maken van woonruimte voor mensen die zorg nodig hebben.

Woningcorporaties zijn maatschappelijke ondernemingen met een groot bezit aan onroerend goed. Ze zijn echter maar gedeeltelijk te vergelijken met commerciële vastgoedbeleggers. Waar elders vooral het accent ligt op het maken van financieel rendement, heeft een corporatie een tweeledig doel. Ze moet financieel rendement maken op haar bezit, omdat ze geen verdere subsidie ontvangt. Tegelijk heeft een corporatie nadrukkelijk 'maatschappelijke' doelen. Het beschikbaar hebben van voldoende betaalbare woonruimte is daar de meest herkenbare van. Investeren in de leefbaarheid van steden, wijken en buurten is echter ook een nadrukkelijk corporatiedoel.

Het belangrijkste doel van de index is het creëren van een transparant vergelijkingsinstrument. Dit biedt én corporaties zelf én de buitenwereld zicht op de efficiëntie waarmee de verschillende corporaties werken. De eerste resultaten van de index zullen eind dit jaar bekend zijn.