Politieberichten Friesland: inbraak bedrijf

Datum nieuwsfeit: 11-02-2001

Politiebericht Friesland: Fryslân 11-02-2001
Politieberichten van 9/2 (13.00) t/m 10/2 (13.00)

Ter Idzard: inbraak bedrijf
Tussen donderdag 17.30 uur en vrijdag 11.00 uur werd ingebroken in een bedrijf aan de Idzardaweg. Men kwam binnen door een raam open te breken. Ontvreemd werd een gsm. Aangifte is gedaan door een 33-jarige inwoner van Oldeholtpade.

Drachten: vier aanhoudingen in verband met drugs De politie van Drachten heeft vrijdagmiddag tijdens een routinecontrole een bezoekje gebracht aan een woning aan het Voermanspad. In de woning werd, met toestemming van de eigenaar, een 44-jarige inwoner van Drachten, even rondgekeken. In de woning werden 39 gram heroïne en 2,4 gram cocaïne aangetroffen. De 44-jarige Drachtster werd hierop overgebracht naar het bureau. Ook drie, in de woning aanwezige bezoekers, werden overgebracht naar het bureau. Dit betreft een 33-jarige inwoonster van Drachten en twee inwoners van Den Haag, beiden 19 jaar. In de auto van een van de inwoners van Den Haag werd ook nog een zakje met 75 gram heroïne aangetroffen. De verdachten zijn in verzekering gesteld. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Harlingen: gordelcontrole
Vrijdag is door de politie gecontroleerd op het dragen van gordel op de Achlumerdyk. Tien bekeuringen werden uitgereikt voor het niet dragen van de gordel.

Drachten: inbraak auto
Tussen donderdag 17.00 uur en vrijdag 07.00 uur is ingebroken in een auto die geparkeerd stond aan de Hooglandswyk. Men is via de bijrijderskant naar binnen gegaan, hier was het raamrubber vernield. Ontvreemd werd een boormachine, een radio, een zonnebril en acht cd`s. Aangifte is gedaan door een 23-jarige inwoner van Drachten.

Wirdum: invordering rijbewijs
Vrijdag omstreeks 17.45 uur reed een 36-jarige bestuurder uit Bilthoven over de Rijksweg A32 bij Wirdum. Ter plaatse is 70 kilometer per uur toegestaan. Op de lasergun werd een snelheid geconstateerd van 125 kilometer per uur. Hierop werd het rijbewijs van de inwoner van Bilthoven ingevorderd.

Joure: parkeercontrole
Vrijdag tussen 19.00 en 20.00 werd een parkeercontrole uitgevoerd op de Harddraversweg, het Douwe Egbertsplein en de Midstraat. In totaal werden 21 bekeuringen uitgeschreven. Zeventien voor het ontbreken van de blauwe schijf, drie voor het overschrijden van de maximumtijd en een voor het parkeren buiten de vakken.

Vrouwenparochie: inbraak bedrijf
Vrijdagochtend is ingebroken in een bedrijf aan de Waling Dykstratstrjitte. Men kwam binnen via de voordeur. Ontvreemd zijn enkele handdoeken, wat kleingeld en twee portemonnees met inhoud. De beurs van de aangever, een 45-jarige inwoner van Vrouwenparochie, is met pasjes, maar zonder geld, teruggevonden tussen Sint Annaparochie en Vrouwenparochie.

Vrouwenparochie: rijden onder invloed, rijbewijs ingevorderd Vrijdag omstreeks 22.55 uur werd een 36-jarige automobilist uit Vrouwenparochie aangehouden op de Beckstraat. Hij had met hoge snelheid een rotonde genomen. Hij bleek te hebben gedronken. Op het bureau in Stiens blies hij 685 ug/l. Hij kreeg een rijverbod van 8 uur, tevens werd zijn rijbewijs ingevorderd.

Surhuisterveen: rijden onder invloed, rijbewijs ingevorderd Zaterdag omstreeks 00.10 uur werd een 29-jarige automobilist uit Lutjegast aangehouden op de De Kolk. De verdachte viel op door het rijden met hoge snelheid. Hij bleek te hebben gedronken. Op het politiebureau blies hij 705 ug/l. Hij kreeg een rijverbod van 8 uur, tevens werd zijn rijbewijs ingevorderd.

Marrum: rijden onder invloed
Zaterdag omstreeks 01.00 uur werd een 20-jarige automobilist uit Marrum aangehouden op de Pantsjewier. Hij bleek te hebben gedronken. Op het bureau blies hij 275 ug/l, goed voor een rijverbod van een uur.

Leeuwarden: aanhouding na vernieling ruit
Zaterdag omstreeks 01.10 kreeg de meldkamer een melding dat in de Wijbrand de Geeststraat een ruit was ingegooid. Een getuige had de achtervolging ingezet. In de omgeving van de Cornelis Troosstraat werd een verdachte aangehouden door de politie. Deze 16-jarige inwoner van Leeuwardeb werd overgebracht naar het politiebureau van Leeuwarden.

Oudehorne: rijden onder invloed
Zaterdag omstreeks 02.10 uur werd een 25-jarige automobilist uit Jubbega aangehouden op de Oldeberkoperweg. Hij bleek te hebben gedronken. Op het bureau blies hij 570 ug/l, goed voor een rijverbod van zes uren.

Bakhuizen: inbreker overlopen
Vrijdag omstreeks 23.30 uur werd ingebroken in een woning aan De Swimmen. Toen de 17-jarige bewoner van het huis binnenkwam ging de inbreker er snel vandoor. Hij verdween in een auto die voor de woning stond geparkeerd. Er wordt niets vermist. Aangifte is gedaan door een 51-jarige inwoner van Bakhuizen.

Stiens: inbraak woning
Vrijdag tussen 15.00 en 23.55 uur is ingebroken in een woning aan de Wylpstrjitte. Men heeft een raam aan de zijkant van de woning geforceerd. Ontvreemd is een geldbedrag van enkele honderden guldens. Aangifte is gedaan door een 67-jarige inwoner van Stiens.

Heerenveen: rijden onder invloed, rijbewijs ingevorderd Zaterdag omstreeks 04.28 werd een 23-jarige automobilist uit Heerenveen aangehouden op de Burgemeester Falkenaweg. De verdachte had slingerend gereden en reed met beslagen ramen. Op het bureau blies hij 675 ug/l, goed voor een rijverbod van 7 uur. Ook zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Joure: rijden onder invloed
Zatredag omstreeks 04.20 uur werd een 46-jarige automobilist uit Rohel aangehouden op de Scheen. Hij nam de bochten nogal ruim. Hij bleek te hebben gedronken. Op het bureau in Lemmer blies hij 345 ug/l, goed voor een rijverbod van twee uren.

Leeuwarden: drie aanhoudingen na eenvoudige mishandeling en belediging politieman
In een discotheek aan de Nieuwestad wilde een 41-jarige inwoonster van Leeuwarden omstreeks 02.45 uur haar rekening niet betalen. Ze sloeg hierbij de 33-jarige bedrijfsleidster. De reeds aanwezige politie wist de 41-jarige vrouw aan te houden. Een 24-jarige inwoner van Leeuwarden, die zich met de zaak ging bemoeien, ging op een gegeven moment een portier te lijf. Ook deze 24-jarige verdachte werd aangehouden. Toen een 41-jarige vrouw uit Leeuwarden (een andere dan in de aanhef van dit politiebericht) de politie ging beledigen, werd ook deze vrouw aangehouden. Alle drie verdachten zijn overgebracht naar het politiebureau in Leeuwarden. De 33-jarige bedrijfsleidster heeft aangifte gedaan.

Goutum: inbraak woningen
Vrijdagavond is ingebroken in twee woningen aan De Polle. In de ene woning is de tuindeur geforceerd. Ontvreemd werd een portemonnee. Aangifte is gedaan door een 48-jarige inwoner van Goutum. In de andere woning kwam men ook binnen via de achterkant van de woning. Waarschijnlijk is men ergens van geschrokken, want er werd niets ontvreemd.

Beetgum: ongeval met letsel
Zaterdag omstreeks 04.40 uur kreeg de politie een melding van een ongeval op de Alddyk. Ter plaatse gekomen bleek de bestuurder, een 32-jarige inwoner van Beetgum, enkele meters buiten de auto te liggen. Hij was met zijn auto tegen een boom aangereden. Hij is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Leeuwarden. Zijn medepassagier, een 33-jarige inwoner van Beetgum, is eveneens naar het ziekenhuis overgebracht. Van de bestuurder is om 08.40 uur in het ziekenhuis een bloedproef afgenomen. Het bureau ongevalanalyse van de politie Friesland heeft de zaak in onderzoek. De auto is afgesleept.

Dokkum: twee aanhoudingen naar aanleiding van geluidsoverlast Zaterdag omstreeks 07.00 kreeg de politie een melding van geluidsoverlast uit een woning aan de Titus Brandsmastrjitte. Bij binnenkomst gooide de 21-jarige bewoner de radio stuk op de grond. Hierop werd besloten hem aan te houden. Een 22-jarige bezoeker ging zich met de zaak bemoeien. Hij gaf een politieman twee klappen op de kaak. Ook deze verdachte werd aangehouden. De 21-jarige bewoner kreeg een proces-verbaal voor burengerucht, belediging en verzet, zijn bezoeker voor mishandeling van een politieman, belemmering en verzet.

Leeuwarden: inbraak winkel
Tussen vrijdag 18.00 uur en zaterdag 08.00 uur werd ingebroken in een winkel aan de Harlingersingel. De hele winkel werd doorzocht. Vanaf de toonbank werd het collectebusje van de kankerbestrijding geopend en het geld, ongeveer 15 gulden, werd meegenomen. Aangifte is gedaan door een 48-jarige inwoonster van Leeuwarden. De technische recherche van de politie Friesland zal een onderzoek instellen.

Leeuwarden: inbraak woning
Zaterdagochtend is ingebroken in een woning aan de Warmoezenierstraat. Waarschijnlijk is men via de voorkant de woning binnengekomen. Ontvreemd werden twee portemonnees, een gsm en enkele honderden guldens. Aangifte is gedaan door een 32-jarige inwoonster van Leeuwarden.

Leeuwarden: inbraak woning
Tussen vrijdag en zaterdag is ingebroken in een woning aan de Verstolkstraat. Vermoedelijk is men via de achterkant de woning binnengegaan. Ontvreemd werd een geldbedrag van enkele honderden guldens, een portemonnee en giropasjes, met pincode. Reeds voordat de rekening geblokkeerd was, was een aanzienlijk geldbedrag van de rekening afgeschreven. Aangifte is gedaan door een 79-jarige inwoner van Leeuwarden.

Ter Idzard: diefstal tractor
Vanuit een schuur bij een boerderij aan de Idzardaweg is tussen woensdag en zaterdag een tractor ter waarde van circa 4000 gulden ontvreemd. Aangifte is gedaan door een 39-jarige inwoner van Ter Idzard.

Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 880 8272