EVP-ED stoort zich aan uitlatingen Kok over euthanasiewet

Datum nieuwsfeit: 12-02-2001
Bron: CDA
CDA

Europese christen-democraten storen zich aan uitlatingen van Kok over euthanasiewet

De CDA-delegatie in het Europees Parlement vindt de uitlatingen van minister-president Kok dat christen-democraten doelbewust campagne voeren om het wetsvoorstel in een kwaad daglicht te stellen onbegrijpelijk en heeft hem hierover een open brief gestuurd.

Verschillende Europese fracties in het Europees Parlement willen de Belgische en Nederlandse plannen voor euthanasieregelingen in het Europees Parlement bespreken. Omdat het hierbij vooral gaat over mogelijke conflicten tussen de Nederlandse tekst met Europees en Internationaal recht en om grensoverschrijdende effecten is het Europees Parlement zeker gerechtigd deze discussie te voeren. Hiertoe is een plenair debat aangevraagd. Daarnaast is door leden van de UEN, de Groene fractie, EVP-ED fractie en de EDD-fractie een hoorzitting
georganiseerd, waarvoor ook minister Borst is uitgenodigd.

CDA-woordvoerdster Maria Martens: "Het is onbegrijpelijk en moeilijk uit te leggen dat Minister Borst niet op de uitnodiging ingaat. Het getuigt ook van weinig moed. Het verbaast mij ook dat uitgerekend dít kabinet stille diplomatie via ambassades en diplomaten verkiest, boven een openbaar debat. Zeker als blijkt dat die
benaderingswijze de onrust nog niet heeft kunnen wegnemen. Het staat ook haaks op de zo nagestreefde transparantie.

De suggestie dat het CDA met name aan-
stuurt op een veroordeling van
Nederland wijzen de christen-democraten van de hand. Martens: "Het al of niet aannemen van de nieuwe euthanasiewet is aan de Nederlandse wetgever. In onze concept-resolutie wordt dit niet in twijfel getrokken Wij willen aandacht vragen voor de Europees- en Internationaal-rechtelijke aspecten en de grensoverschrijdende effecten. Die willen we ook bespreken. Dat is des te belangrijker nu daar ook door nagenoeg alle fracties in de Eerste Kamer vragen over zijn gesteld aan de regering. De Eerste Kamer zal vervolgens haar eigen afwegingen moeten maken."

Martens: "Het is onbegrijpelijk dat het Nederlandse kabinet de wens voor een Europees debat kennelijk ziet als een soort van ongeoorloofde inmenging van buitenaf. Zeker omdat Nederland zelf nauwelijks problemen heeft om zich te mengen in de interne verhoudingen van andere landen. Ik denk dan aan de Oostenrijkse kwestie. Toen heeft
Nederland zelfs sancties uitgevaardigd n.a.v. een coalitie die kon steunen op de meerderheid van de Oostenrijkse burgers. Ik denk ook aan de kritiek van Minister Herfkens op het subsidiebeleid van de Verenigde Staten. Als deze vorm van inmenging mag, dan zie ik niet hoe een debat in het Europees Parlement over de internationale aspecten van de Nederlandse euthanasiewet ongeoorloofde inmenging zou zijn."

De 'open brief' die Maria Martens, namens de CDA-delegatie in het Europees Parlement, aan de minister-president Wim Kok heeft gestuurd, kunt u hiernaast downloaden

Voor meer informatie: Maria Martens, tel. 00-31 6 21897454

Voor meer bijzonderheden: Eduard Slootweg, voorlichter EVP-ED/CDA, tel. 00-32 475 721 280