Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Europese retailsector nog niet klaar voor invoering euro

Datum nieuwsfeit: 12-02-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Cap Gemini Ernst & Young
Zoek soortgelijke berichten
Onderzoek Cap Gemini Ernst & Young en de Vereniging voor de Monetaire Unie in Europa (AMUE) toont aan:

Europese retailsector nog niet klaar voor invoering euro

Parijs, 12 februari 2001 - Onder Europese retailers heerst nog veel verwarring over de eisen die de EMU aan de overgang op de euro stelt. Hierdoor is de voorbereiding van veel bedrijven op de komst van de euro onder de maat. Velen lopen dan ook het risico de definitieve overgang op de euro op 1 januari 2002 niet te halen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek dat in opdracht van Cap Gemini Ernst & Young en de Vereniging voor de Monetaire Unie in Europa (AMUE) is uitgevoerd.

Een kwart van de 133 onderzochte retailondernemingen in Europa denkt dat zij hun interne boekhouding ook na 1 januari 2002 in de huidige valuta kunnen blijven voeren, terwijl een aantal landen toch heeft aangekondigd dat er in 2002 straffen staan op het niet bijhouden van de interne financiële administraties in euro's.

Verder gaf een schrikbarend laag aantal (18,8 procent) retailers te kennen dat hun europrojecten helemaal waren voltooid. Hoewel het gros al wel een begin heeft gemaakt met een project voor de overschakeling op de euro, zijn er sterke aanwijzingen dat zij, met nog minder dan 11 maanden te gaan, in tijdnood zullen komen. Analyses en ervaringen uit het verleden van Cap Gemini Ernst & Young leren dat organisaties in de retailbranche een overgangsperiode van minimaal 12 maanden nodig hebben, terwijl 70 procent van de geïnterviewden meent het wel in minder tijd te kunnen doen. Grofweg een derde van de respondenten verkeert nog slechts in de allereerste fasen van hun overgangsproject, terwijl iets meer dan 15 procent nog niet eens is begonnen met het aanpassen van hun IT aan de euro.

Iets meer dan tweederde van de retailers die met creditcards werken gaf aan dat zij deze ook na 1 januari 2002 in de huidige nationale munt zullen blijven accepteren. Kennelijk zijn zij niet op de hoogte van het feit dat deze nationale valuta na 31 december 2001 als wettig betaalmiddel voor alle niet-contante transacties ophouden te bestaan. Wat de bankbiljetten en munten betreft, gaf een zeer laag percentage (8 procent) te kennen al klaar te zijn voor de invoering daarvan. Bijna een derde van de retailers heeft nog niet over dit aspect nagedacht.

"Omdat de retailsector een centrale rol bij de invoering van de euro zal gaan vervullen, zal men juist hier al vroeg klaar moeten zijn om aan de wensen van de klant te kunnen voldoen", zegt Herbert Hogendoorn van Cap Gemini Ernst & Young. "Zo niet, dan zal het de sector duur komen te staan. Het is van vitaal belang de hele toeleveringsketen en alle medewerkers bij de overgang naar de euro te betrekken om zo binnen en buiten het bedrijf een sneeuwbaleffect te creëren."

Toelichting bij het onderzoek


* De volledige steekproef omvatte 1000 organisaties in de eurozone: België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal en Spanje. Het aantal geïnterviewden in de retailsector bedroeg 133 in dezelfde > landen.


* Van deze organisaties had 15% tussen de 200 en 499 werknemers, 30% tussen de 500 en 999 werknemers en 55% meer dan 1000 werknemers.


* De totale steekproef bestreek behalve de retailsector organisaties uit nog 8 andere sectoren: administratie en overheid, bankwezen, verzekeraars, fabricage, media/communicatie, telecommunicatie en nutsbedrijven.


* Het onderzoek werd in september en oktober 2000 uitgevoerd door het onderzoeksbureau Infraforces

AMUE
De Vereniging voor de Monetaire Unie in Europa (AMUE) werd in 1987 opgericht door Europese industriëlen die met elkaar van mening waren dat monetaire stabiliteit en één Europese munt een eerste vereiste waren voor de totstandkoming van één Europese markt. De bedrijven en banken die lid zijn van de AMUE hebben in totaal 8 miljoen mensen in dienst. De AMUE is een private non-profitorganisaties die gevestigd is in Parijs en in alle landen van de Europese Unie actief is. Meer informatie over de AMUE vindt u op www.amue.org.

Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young behoort tot één van de grootste management- en IT-adviesorganisaties ter wereld en is genoteerd aan de aandelenbeurs in Parijs. Op wereldwijde schaal is de onderneming actief in management consulting en IT-dienstverlening, systeemintegratie, technologieontwikkeling, ontwerp en outsourcing. Met deze activiteiten helpt de onderneming in de nieuwe economie zowel traditionele bedrijven als 'dot-companies' voortdurend nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen. De nieuw geformeerde organisatie heeft wereldwijd meer dan 59.000 medewerkers in dienst waarvan 9.000 in de Benelux. De organisatie realiseert een omzet van 8,5 miljard euro (pro forma 2000). Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.cgey.com en www.nl.cgey.com.

Infraforces
Infraforces is een marktonderzoeksbureau dat is gespecialiseerd in het uitvoeren en coördineren van een breed scala van
business-to-business-enquêtes voor het Europese bedrijfsleven. Infraforces stelt zich sinds 1985 ten doel bedrijven een beter inzicht in hun markt te geven en te anticiperen op markttrends en
-verwachtingen. Meer informatie over Infraforces vindt u op www.infraforces.com.

Voor meer informatie:

Cap Gemini Ernst & Young, Bart Sikking, woordvoerder Tel.: 030 689 6186; e-mail: (bart.sikking@capgemini.nl)

Het Engelstalige onderzoeksrapport is op aanvraag beschikbaar

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie