Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nederlandse consument is rijp voor mobile banking

Datum nieuwsfeit: 12-02-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

CENTR. VOOR MARKETING ANALYSES

Nederlandse consument is rijp voor mobile banking

12 februari 2001

Mobile banking zal binnen afzienbare tijd op de Nederlandse markt worden geïntroduceerd. Consumenten kunnen dan via draadloze communicatie-apparatuur (mobiele telefoons of PDA's) financiële transacties uitvoeren. WAP, GPRS en straks UMTS zijn de mogelijke platforms waarop deze diensten aangeboden zullen worden. Financiële dienstverleners, telecom operators, service providers en ICT-dienstverleners zijn druk bezig met het bouwen van toepassingen. Wanneer die toepassingen een succes worden, kunnen ze het financiële landschap ingrijpend veranderen. Het succes ervan hangt evenwel af van de acceptatie ervan door consumenten. Die acceptatie lijkt geen probleem te zijn. Sterker nog: tal van consumenten reageren ronduit enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die mobile banking hen gaat bieden. Een recent consumentenonderzoek van Centrum voor Marketing Analyses toont dit onomstotelijk aan.

Centrum voor Marketing Analyses, gespecialiseerd in onderzoek voor de financiële branche, heeft in januari 2001 het initiatief genomen voor een inventariserend onderzoek onder consumenten. Die kregen real time demonstraties te zien van mobiel betalen (bij een verkooppunt respectievelijk levering aan huis), mobiel overschrijven en mobiel beleggen via mobiele telefoon en/of PDA's. Wij hebben vervolgens hun oordeel over deze nieuwe mogelijkheden vastgesteld. Het handelde om consumenten die over een mobiele telefoon beschikken en regelmatige gebruikers van internet zijn. Zij zijn daarmee representatief voor circa de helft van de Nederlandse bevolking. Bovendien is een groep actieve aandelenbeleggers ondervraagd, omdat mobiel beleggen uiteraard met name op deze doelgroep gericht is.

Wij vatten de belangrijkste bevindingen van het onderzoek puntsgewijs als volgt samen:

14). Sinds ruim een jaar zijn in de publiciteit vooral de mogelijkheden van m-commerce belicht. Aan de meerwaarde van mobile banking is tot dusverre vrijwel geen aandacht besteed. Ten onrechte, zo blijkt nu, want consumenten reageren enthousiast op de nieuwe mogelijkheden. Het lijkt er zelfs op dat consumenten het nog onbelichte mobile banking zo mogelijk nog aantrekkelijker vinden dan m-commerce.

16). Consumenten hebben veel vertrouwen in de veiligheid van betalen via hun mobiele telefoon en in het uitvoeren van overige financiële transacties. Dit veiligheidsgevoel is wezenlijk groter dan bij betalen via stationary internet.

18). De mobiele telefoon is gevoelsmatig persoonsgebonden en daarmee veilig en men verlaat het huis niet zonder dit apparaat. Daarmee voldoet het aan de randvoorwaarden van een betaalmiddel.

20). Consumenten waarderen het gemak van mobile banking:
- je hoeft niet naar de geldautomaat

- je hoeft je chipkaart niet op te laden
- je hebt altijd voldoende geld bij je
- het biedt de meest actuele informatie (saldo, koersen).
26). Mobile banking heeft in de ogen van consumenten een belangrijk voordeel boven pc-bankieren: het is locatie-onafhankelijk dus je hebt geen pc nodig en je kunt voorbijgaan aan de tijdrovende opstartprocedures van een pc.

28). Opmerkelijk is dat mobile banking een stimulans kan zijn voor e-commerce. Omdat consumenten de veiligheid ervan hoger aanschrijven dan van stationary internet, kunnen ze straks via internet een commerciële transactie uitvoeren, maar de betaling ervan real time via hun mobiele telefoon uitvoeren.

30). Actieve beleggers zullen tot de early adopters van mobile banking gaan behoren. Voor deze groep, die momenteel veelal van de diensten van on line brokers gebruikmaakt, is de locatie-onafhankelijkheid een zeer belangrijke meerwaarde. Ze kunnen straks op iedere straathoek koersen opvragen en orders doorgeven, zonder gebonden te zijn aan een on line pc.

32). Het zijn vooral actieve beleggers die op maat gesneden informatie via mobile banking willen ontvangen, zoals signalen wanneer bepaalde fondsen uit hun portefeuille een bepaalde koers bereiken. Juist omdat dergelijke koersbewegingen ieder moment van de dag op kunnen treden, is de mobiele telefoon bij uitstek het medium via welke ze deze info willen ontvangen.

Tot zover enkele relevante bevindingen. Als u nog vragen hebt naar aanleiding van het bovenstaande, of als u het volledige rapport af wil nemen dan kunt u contact opnemen met Reg van Steen of Erwin Sneiders. Op onze website www.cma.nl treft u meer informatie aan over Centrum voor Marketing Analyses.

12 feb 01 14:42

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie