Essent bouwt windpark op Costa Rica

Datum nieuwsfeit: 13-02-2001
Zwolle, 13 februari 2001

Essent bouwt windpark op Costa Rica

Essent Energie gaat een windpark bouwen op Costa Rica. Het Costa Ricaanse energiebedrijf ICE heeft aan Essent daartoe de opdracht verstrekt. De planning is erop gericht dat al in december 2001 het park in gebruik wordt genomen.

Medio vorig jaar tekenden ICE en Essent een contract voor de bouw van een 20 MW windpark, dat in Tejona komt te staan. In het afgelopen half jaar zijn de projectplannen verder uitgewerkt.

Tejona ligt in het noorden van Costa Rica aan de rand van het Lake Arenal; het is één van de windrijkste locaties ter wereld met een gemiddelde windsnelheid van meer dan 14 meter per seconde. Het windpark wordt uitgevoerd met een 30-tal Vestas windturbines met een vermogen van 660 kW elk. Met een beperkt aantal aanpassingen worden deze turbines geschikt gemaakt voor het heersende windregime. De bouwkundige voorzieningen en het installeren van de windturbines wordt door ICE verzorgd.

De verwachte jaaropbrengst aan elektriciteit bedraagt bijna 100 miljoen kWh; dat is meer dan twee keer zoveel als een vergelijkbaar windpark in Nederland produceert. Met de bouw is een investering van f 40 miljoen gemoeid.

Met de Nederlandse overheid heeft ICE overeenstemming bereikt over een financiële bijdrage van f 9,5 miljoen in het kader van het PPP-JI programma. Het project functioneert als een voorbeeld project om de internationale uitwisseling van CO2-emissiereductierechten (Joint Implementation) vorm te geven. Daarnaast zal de subsidie worden aangewend om de lokale kennis op het gebied van windenergie te vergroten, zodat in de toekomst meer windenergie in Costa Rica kan worden gerealiseerd. In dit kader levert ECN te Petten een belangrijke bijdrage aan het project.

De opgewekte elektriciteit wordt aan het lokale elektriciteitsnet geleverd. Door de productie van deze 100 miljoen kWh wordt jaarlijks de uitstoot van 40.000 ton CO2 vermeden.

Noot voor redacties