Versatel implementeert Cisco's DPT technologie

Datum nieuwsfeit: 14-02-2001
Bron: Versatel Telecom Industries NV
Versatel Telecom Industries NV

Versatel implementeert Cisco's DPT technologie om sterke groei in IP verkeer af te handelen

Amsterdam, 14 februari 2001 - Versatel Telecom International NV, heeft vandaag bekend gemaakt dat het de Dynamic Packet Transport (DPT) technologie van Cisco Systems getest, verfijnd en geïmplementeerd heeft. De DPT technologie vormt een schaalbare en kostefficiënte oplossing voor de levering van IP (Internet) diensten over Versatel's eigen glasvezelnetwerk zonder dat de SDH en ATM lagen en apparatuur gebruikt hoeven worden. De technologie is zo ontworpen dat het optimaal gebruik maakt van Versatel's glasvezel infrastructuur waardoor het kwalitatief hoogwaardig data transport levert met snelheden oplopend tot 2,5 Gbit/s.

"Om te anticiperen op de sterke groei in ons IP verkeer was het noodzakelijk om de capaciteit in ons op SDH-gebaseerde netwerk uit te breiden om ook in de toekomst aan de veranderende behoeften en groei van onze klanten te kunnen blijven voldoen," aldus Aad Beekhuis, Chief Operations Officer van Versatel. "Door de implementatie van Cisco's DPT direct op onze glasvezels waren we niet alleen in staat om verkeer weg te halen van onze SDH circuits en ATM netwerk, maar hebben we nu ook de mogelijkheid om ons netwerk veel makkelijker en kostefficiënter in te zetten. Tevens is het IP netwerk nu voorbereid om meer toegevoegde waarde diensten aan te kunnen, zoals IP VPN virtual private networks."

Cisco's DPT is een flexibele pakket ring technologie die de intelligentie van SDH's (snelle her-routering) schaalbare intelligente IP transport combineert met het gebruik van Versatel's eigen reeds bestaande glasvezelringen. De technologie was oorspronkelijk ontworpen voor netwerken in stedelijke gebieden. De nieuwe IP backbone verzorgt schaalbare Internet diensten, betrouwbaar transport en eenvoudige netwerk beheersing. Gelijktijdig met de keuze van DPT heeft Versatel ook Cisco's 12000 series Internet routers geïmplementeerd voor de uitbouw van het IP 'backbone' netwerk. Dit netwerk is Benelux-breed operationeel.

"Versatel heeft zich in een vroegtijdig stadium gerealiseerd dat zij door nu te investeren in de IP en DPT technologie zij een netwerk kon bouwen dat flexibel genoeg is om tegemoet te komen aan de mogelijkheden en wensen die onze klanten hebben. Dit is mogelijk vanwege het gemak en de kostefficiëntie van het opwaarderen van een op DPT-technologie gebaseerde IP-oplossing", aldus Graeme Fraser, vice president en general manager Metro IP Access Business Unit, Cisco Systems. "We zijn dan ook verheugd over ons partnership met zo'n vooruitziende dienstenaanbieder."

- EINDE -

Versatel Telecom International N.V. (AEX & Nasdaq: VRSA) is een snelgroeiende, 'local access' netwerk operator, gevestigd in Amsterdam, die zich voornamelijk richt op Nederland, België en noordwest Duitsland. Versatel opgericht in oktober 1995, is in bezit van volledige telecommunicatielicenties voor Nederland, België en Duitsland en telt meer dan 50.000 zakelijke klanten en 1.500 werknemers. Versatel bouwt sinds medio 1998 aan een breedbandig netwerk dat gebruik zal maken van de modernste netwerktechnologieën om aan bedrijven in de Benelux en Duitsland, breedbandige spraak-, data- en Internet diensten te kunnen bieden. Versatel is een beursgenoteerde vennootschap die zowel een notering heeft aan de Amsterdamse AEX-Effectenbeurs als aan de Nasdaq National Market onder het symbool 'VRSA'. Meer nieuws en informatie is verkrijgbaar via www.versatel.com .

(Bepaalde verklaringen in dit persbericht zijn 'toekomstgericht' binnen de context van de 'Private Securities Litigation Act' uit 1995. Dergelijke verklaringen zijn uitsluitend gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van Versatel Telecom International NV, en zijn onder voorbehoud van een aantal risicofactoren en onzekerheden, zoals, maar niet beperkt tot, technologische veranderingen en wijziging in marktvereisten, afname in de vraag naar producten of diensten van het bedrijf, het onvermogen om tijdig nieuwe technologieën, producten en diensten te ontwikkelen en te introduceren, verlies van marktaandeel, druk op de prijzen als gevolg van concurrentie en het onvermogen om bepaalde marketing- en distributieregelingen in stand te houden, die er voor kunnen zorgen dat de feitelijke resultaten of prestaties van het bedrijf wezenlijk kunnen verschillen van de in dit persbericht beschreven resultaten en prestaties. Voor een gedetailleerdere omschrijving van de risicofactoren en onzekerheden met betrekking tot het bedrijf kunt u de Bedrijfsprospectussen en -rapporten raadplegen die van tijd tot tijd bij de Securities and Exchange Commission gedeponeerd worden.)

Noot voor redacties