Verklaring Lycos over AnnaKournikova virus op tripodnet

Datum nieuwsfeit: 14-02-2001
Geachte redactie,

Lycos Nederland heeft vernomen dat op Tripod (www.tripodnet.nl) , onderdeel van het Lycos netwerk, een statement van één van haar leden, 'On the Fly', is verschenen waarin deze claimt de maker te zijn van het AnnaKournikova virus.

members.tripodnet.nl/on_the_fly/index.html

Lycos Nederland wil hierbij benadrukken dat het niets te maken heeft met de productie of de verspreiding van het AnnaKournikova virus en dat het zich distantieert van alle activiteiten die het gebruik van email en internet belemmeren. Lycos Nederland stelt zich namelijk juist ten doel Internet toegankelijk en beschikbaar te maken voor iedereen. Een virus zou deze toegankelijkheid van het medium Internet en het gebruik van email beperken en staat daarom lijnrecht tegenover de doelstelling van Lycos Nederland.

Tripod biedt alle internetgebruikers de mogelijkheid om een eigen homepage te bouwen en daarmee zijn mening te uiten. Tripodnet registreert de gegevens van haar leden en garandeert de privacy van haar leden. Tripodnet kan daarom de identiteit van de vermeende maker van het virus dan ook niet prijsgeven. Slechts in enkele gevallen (en omschreven in de Telecomwet) kan de identiteit van een geregistreerd Tripodnet lid worden prijsgegeven. Daarvoor moet echter een verzoek komen van het Openbaar Ministerie en een gegronde reden worden aangevoerd. Vooralsnog is zo'n verzoek niet bij Lycos Nederland binnengekomen.

Over Tripod
Tripod is de grootste "Homepage Building Community" van Europa: Tripod biedt zijn gebruikers de mogelijkheid om hun eigen homepage te bouwen. Tripod wordt vertegenwoordigd in zeven Europese landen: Duitsland, Frankrijk, Groot Brittanië, Italië, Nederland, Zweden en Spanje. In Europa worden de sites van Tripod meer dan 140 miljoen keer per maand bezocht. Tripod heeft op het moment meer dan 2 miljoen leden over heel Europa. Alleen al in Duitsland zijn er meer dan 800.000 leden van Tripod. Dit maakt van Tripod de snelstgroeiende en grootste dienstverlener op het gebied van het bouwen van hompages en Internet communities in Europa.

Over Lycos Europe
Lycos Europe NV is één van Europa's leidende Internet bestemmingen. Het is een krachtig netwerk van eersteklas Internet merken die access, content en community service combineren.

Miljoenen webgebruikers navigeren, communiceren of publiceren hun eigen content dagelijks op Lycos Europe. Op dit moment kiest één op de drie gebruikers in Europa voor een Lycos merk (bron: Mediametrix). Dat maakt van Lycos Europe een belangrijke bestemming voor on-line adverteerders en e-commerce partners.

Lycos Europe biedt een pan-Europese aanwezigheid met websites die gebruik maken van lokale taal en content in 14 landen - België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

Over Lycos Nederland
Lycos Netherlands BV - onderdeel van Lycos Europe NV - is sinds september 1997 in Nederland actief en is één van de meest bezochte online bestemmingen. Ze biedt een groot aantal diensten aan. De Nederlandse websites van de groep bestaat nu uit; Lycos.nl -de persoonlijke internetgids-, Tripodnet.nl -Europa's grootste web community- en Comundo.nl
-aanbieder van gratis internettoegang.

Noot voor redacties