Initiatieven beter personeelsbeleid in de zorg gebundeld

Van: CAZ-secretariaat

Utrecht, 14 februari 2001

P E R S B E R I C H T

Staatssecretaris Vliegenthart (VWS) ontvangt eerste exemplaar boekje '(be)houd van uw personeel

Initiatieven beter personeelsbeleid in de zorg gebundeld

De Sectorfondsen Zorg en Welzijn hebben in opdracht van de CAZ-partijen het boekje '(be)houd van uw personeel' uitgebracht. Hierin staan voorbeelden (best practices) van beter personeelsbeleid in de zorgsector. Staatssecretaris Vliegenthart van VWS krijgt maandag 19 februari a.s. het eerste exemplaar overhandigd uit handen van CAZ-voorzitter Guus van Huygevoort. Deze uitreiking heeft plaats tijdens een conferentie in het Scheveningse Kurhaus waar alle zorgbranches vertegenwoordigd zijn.

CAZ staat voor Convenant Arbeidsmarktbeleid Zorgsector. Binnen dit eind 1998 afgesloten convenant hebben werkgevers- en werknemersorganisaties in de zorgsector, het ministerie van VWS en Arbeidsvoorziening afspraken gemaakt om de instroom van personeel te vergroten, het verzuim te verminderen en de reïntegratie van zieke of gedeeltelijk arbeidsongeschikte medewerkers te bevorderen. De zorgsector kampt immers met een nijpend personeelsgebrek.

Om de zorginstellingen te stimuleren de personeelstekorten terug te dringen en personeel voor de zorgsector te behouden, hebben de CAZ-partijen vorig jaar de CAZ-Best Practice Award in het leven geroepen. Deze wisseltrofee is bestemd voor het meest vernieuwende en meest zinvolle initiatief om personeel op te leiden, te krijgen en te behouden voor de sector. Op 2 november 2000 werd de prijs uitgereikt aan een samenwerkingsverband van drie instellingen in de regio Rijnmond. Dit winnende initiatief en nog vijf andere genomineerde initiatieven staan beschreven in '(be)houd van uw personeel'. Het wordt gratis in tweevoud toegezonden aan alle zorginstellingen en hun ondernemingsraden. Het boekje moet de instellingen inspireren om werk te maken van hun personeelsbeleid. Geen overbodige luxe gezien de problemen waar de zorgsector mee kampt.

Meer exemplaren van '(be)houd van uw personeel' kunnen o.v.v. publicatienr. 900.127 schriftelijk worden besteld bij: SpectraFacility b.v. Afdeling Verkoop, fax (030) 273 94 54. Prijs: f 20,- per stuk (excl. BTW en verzendkosten).

E I N D E B E R I C H T

Noot voor de redactie,