Politiebericht Utrecht: districten Stad Utrecht

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 14-02-2001

Politiebericht Utrecht: districten Stad Utrecht, 09.25 uur
Grote algemene verkeerscontrole

UTRECHT In samenwerking met de Koninklijke Mareschausse, Douane controleplaats Utrecht, Douane surveillance motorrijtuigenbelastingen en de Regionale Verkeersdienst heeft de politie dinsdagmiddag een algemene verkeerscontrole uitgevoerd op het Oppenheimplein aan de Amsterdamsestraatweg.

In totaal werden 160 bestuurders gecontroleerd. Een aantal van hen werd bekeurd voor onder andere: het niet dragen van de autogordels, vervallen van de APK, niet tonen van de benodigde papieren, voeren van mistverlichting, niet goed functioneren van de verlichting, misbruik van handelaarskenteken en overtreden van de taxiregeling. Ook werden veel naheffingen op de motorrijtuigenbelasting gedaan.

Benzinedieven aangehouden

UTRECHT Rond half vijf woensdagmorgen werd de politie gezonden naar de Jaffastraat waar een voorbijganger twee mannen benzine had zien stelen uit geparkeerd staande autos. Het voertuig van de verdachten stond nog in de straat geparkeerd. In de Jaffastraat werd op aanwijzen van de passant de jerrycan teruggevonden waarmee de mannen vermoedelijk de benzine in hadden overgeheveld.

Bij het natrekken van de gegevens van de auto bleek deze niet verzekerd te zijn. De agenten besloten de auto te laten wegslepen. Op dat moment kwamen twee mannen aanlopen, beide 26 jaar en uit Maarssen, die voldeden aan het opgegeven signalement. Toen zij zagen dat de auto weggesleept zou worden, raakten zij geïrriteerd. Het bleek om hun auto te gaan. Hierop zijn de mannen aangehouden en overgebracht naar het bureau in Maarssen. De politie onderzoekt de diefstal van de benzine.

Controle fietsverlichting op district Tolsteeg

UTRECHT Op 16, 21 en 26 februari a.s. zullen in district Tolsteeg s avonds van 19.00 uur tot 21.30 uur fietsverlichtingscontroles worden gehouden.

De controles vinden plaats op de Baden Powellweg, de Tolsteegsingel, de Maliesingel en de Nachtegaalstraat.

Op de eerste controledag (vrijdag de 16de) zullen rijwielhandelaren aanwezig zijn om de verlichting te repareren. Kan de verlichting ter plaatse gemaakt worden en kiest de fietser hiervoor dan wordt het proces-verbaal door de politie vernietigd. De twee daaropvolgende avonden (21 en 26 februari) zijn er geen rijwielhandelaren aanwezig. Hoogte van de bekeuringen: 30 gulden als voor- of achterlicht niet werkt; 50 gulden als beide lichten defect zijn.

Autokraker op heterdaad aangehouden

UTRECHT Woensdagmorgen omstreeks half drie zagen twee surveillerende agenten een man bijzonder veel aandacht hebben voor geparkeerd staande autos op het Janskerkhof. Zij besloten hem in de gaten te houden. Na enige tijd hoorden zij een raam sneuvelen en konden de man, een 33-jarige Utrechter, aanhouden. De man is voor verhoor overgebracht naar het politiebureau.

Autokrakers aangehouden
UTRECHT Omstreeks kwart voor negen dinsdagavond werd de politie gezonden naar de Oudenoord waar drie jongens in een bestelauto zouden inbreken. Op aanwijzingen van getuigen kon de politie de juiste auto achterhalen. Op basis van het verkregen signalement gingen de agenten naar de jongens op zoek. Zij troffen de jongens, 14 en twee van 17 jaar uit Utrecht, aan in de Boorstraat. Zij werden aangehouden en voor verhoor overgebracht naar het bureau.

Diefstal laptop
UTRECHT Agenten werden dinsdagavond rond half acht gezonden naar de Eikstraat waar omstanders een jongen hadden aangehouden nadat hij een laptop had gestolen.

Een 32-jarige man uit Utrecht werd gisteravond in de Eikstraat van zijn laptop beroofd. Twee onbekend gebleven jongens op een scooter openden zijn achterportier en gristen zijn laptop van de achterbank. De man rende achter de jongens aan, kon ze inhalen en vastpakken. Hierdoor raakten de jongens in onbalans en kon de man een van hen vastpakken. Hij werd geholpen door omstanders die hem vasthielden in afwachting van de komst van de politie. Omdat de jongen klaagde over zijn verwondingen aan zijn gezicht, lieten zij hem wat losser waarop hij er vandoor ging.

Signalement van deze jongen: ongeveer 17 jaar, ca. 1.70 m lang, donker haar met krullen, normaal postuur, hij droeg een blauwe spijkerbroek met een zwarte jas. Informatie over deze beroving kan gemeld worden bij team Robuust onder 0900 88 44 of via de meldlijn 030 239 65 55.

De politie adviseert laptops en andere goederen van waarde in de kofferbak op te bergen en deze ook met de sleutel af te sluiten.