Introductie Microsoft Windows XP - de nieuwe Windows

Datum nieuwsfeit: 14-02-2001
Bill Gates introduceert Microsoft Windows XP - de nieuwe Windows

Nieuw uiterlijk en bijzondere gebruikservaringen debuteren op exclusief evenement

Schiphol-Rijk, 14 februari 2001 - Het Microsoft Windows XP besturingssysteem heeft zijn openbare debuut gemaakt tijdens het Experience Music Project in Seattle. Bill Gates, chairman en chief software architect van Microsoft, en Jim Allchin, group vice president van Windows en de platforms product group, introduceerden Windows XP (voorheen bekend onder de codenaam 'Whistler'), het nieuwe Windows dekstop besturingssysteem voor thuis en op het werk. Op het evenement was een voorproefje te zien van het gloednieuwe visuele ontwerp van deze nieuwe Windows en er werden demonstraties gegeven van enkele bijzondere nieuwe gebruikservaringen die Windows XP mogelijk maakt. Ook waren videobeelden te zien van topmanagers uit de ICT-branche die hun steun voor het product uitspraken.

"Mensen willen steeds meer met hun PC doen," zegt Bill Gates. "Windows XP maakt dat mogelijk door de kracht en het aanpassingsvermogen van de PC naar nieuw niveau te tillen. Het maakt onze visie werkelijkheid. Wij gaan hiermee thuisgebruikers de meest geavanceerde Windows tot nu toe bieden, waarbij we het werkelijke en verbazingwekkende potentieel van ieders PC ontsluiten."

Windows XP, gebouwd op de verbeterde Windows 2000 engine (kernel), manifesteert zich door een fris, nieuw uiterlijk en verbreedt de ervaring van gebruikers met computers door PC's, andere apparatuur en diensten samen te brengen op een manier die niet eerder mogelijk was. Windows XP vertegenwoordigt daardoor ook een belangrijke stap in de realisatie van Microsoft's .NET-visie. Op Windows XP gebaseerde PC's komen centraal te staan in de .NET gebruikservaring en zullen mensen de mogelijkheid geven om door te groeien van de toepassing van afzonderlijke applicaties, diensten en apparatuur naar een geheel nieuw gebruik en beleving van op computerkracht gebaseerde apparatuur die de relaties tussen mensen, software en Internet opnieuw definiëren.

Windows XP introduceert een fris, nieuw uiterlijk
Kenmerkend van Windows XP zal ook een opvallend nieuw uiterlijk zijn dat én het gebruik bijzonder vergemakkelijkt én zeer krachtige faciliteiten biedt aan alle typen PC-gebruikers. Het nieuwe visuele ontwerp maakt taakgeoriënteerd werken mogelijk en voorziet het vertrouwde bureaublad van een fris uiterlijk. Dit systeem wordt daardoor de belangrijkste update van de Windows-interface sinds de introductie van Windows 95. Het ontwerp zal het bureaublad een eenvoudig kleurig en helder uiterlijk geven en tegelijkertijd de PC gemakkelijker en intuïtiever bruikbaar maken. Deze verbeteringen zijn het resultaat van aanzienlijke klantenfeedback, research en ontwikkeling, met als inzet de beleving van het computergebruik te verrijken. Geïnteresseerden in een eerste blik op deze nieuwe elementen kunnen terecht op: www.microsoft.com/benelux/press/windowsxp.asp.

Windows XP zorgt voor hoogwaardige gebruikservaringen Windows XP zal niet alleen de directe ervaring met PC's verbeteren, maar breidt het vermogen van de PC ook zodanig uit naar andere apparatuur, digitale media en webdiensten dat alle gebruikers een nieuwe veel hoogwaardigere gebruikservaring zullen ondervinden. Tijdens de 'preview'demonstreerde Microsoft hiervan voorbeelden, zoals de mogelijkheid voor iedere bezitter van een digitale camera of scanner om foto's over te zetten naar de PC en deze te bekijken, te printen en deze toegankelijk te maken voor iedereen waar ook ter wereld. Windows XP verbetert ook de digitale muziekervaring door het gebruikers gemakkelijk te maken om snel een digitale muziekcollectie op te bouwen en hun muziek mee te nemen op populaire draagbare muziekapparatuur. Daarnaast maakt Windows XP het gemakkelijk en leuk om films op het web te zoeken en te bekijken, eigen thuisvideo's te monteren en te delen met anderen en om DVD's af te spelen. Echter, Windows XP verschaft ook op gemakkelijke manier hulp bij het beantwoorden van een vraag of het oplossen van een probleem doordat gebruikers direct verbinding kunnen zoeken met een vriend of expert die kan helpen. De PC op basis van Windows XP zal de plaats worden waar al deze digitale apparatuur, media en diensten samenkomen.

Industrie staat achter Windows XP
Zelfs voor de officiële lancering van Windows XP, die gepland staat voor de tweede helft van dit jaar, staan topmensen uit de industrie massaal achter het nieuwe besturingssysteem. Producenten van personal computers kijken uit naar het moment dat ze hun klanten interessante nieuwe producten kunnen gaan aanbieden die hun nieuwe hardware-innovaties combineren met de nieuwe Windows. "De combinatie van Windows XP en Compaq PC's zal onze klanten een veel hoogwaardiger gebruikservaring geven, of zij nu thuis zijn, op hun werk of onderweg," zegt Michael D. Capellas, chairman en chief executive officer van Compaq. "Wij delen met Microsoft de visie dat gebruikers van onze producten veel gemakkelijker toegang moeten krijgen tot de informatie, content en entertainment die zij willen - ongeacht wanneer, waar en hoe zij dat willen. Windows XP is een innovatief product dat helpt deze visie werkelijkheid te worden. We hebben met Microsoft nauw samengewerkt om Windows XP tot leven te brengen en we zullen er alles aan doen om het - zodra het op de markt komt - beschikbaar te maken op onze thuiscomputers en zakelijke PC's."

Daarnaast voorziet het verkoopkanaal een sterke vraag naar een breed scala aan producten die met Windows XP zullen werken, waaronder nieuwe PC's, software, hardware en een variëteit aan andere apparatuur. Vele wederverkopers (retailers) werken aan plannen om met producten te komen die een probleemloze overgang verzekeren naar Windows XP zodra het op de markt is.

De beschikbaarheid van Windows XP
Microsoft gaat Windows XP in twee versies op de markt brengen: Windows XP professional voor zakelijke gebruikers en Windows XP Home Edition voor thuisgebruikers. De tweede bètaversie van Windows XP zal naar verwachting volgende maand beschikbaar komen voor een selecte groep Microsoft-klanten, partners en bètatesters. De definitieve versie van Windows XP zal naar verwachting algemeen beschikbaar komen in de tweede helft van 2001.

Noot voor de pers
Meer informatie over Windows XP, waaronder beeldmateriaal van het nieuwe uiterlijk, is te vinden op: www.microsoft.com/benelux/press/windowsxp.asp.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software, diensten en Internet-technologie voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden met behulp van software, ongeacht op welke plaats, op welk moment en met welk apparaat.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Aurelia vanden Berg, Manager Marketing Services Group, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 32 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de website van Microsoft Nederland, op pagina www.microsoft.nl/press/.

Microsoft en Windows zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.