Politiebericht Utrecht Rijn & Venen: wegpiraat

Politiebericht Utrecht: Utrecht 14-02-2001
Persberichten district Rijn & Venen, 10.10 uur

Wegpiraat

MAARSSEN Op dinsdagavond 13 februari zag een politiemotorrijder een automobilist rijden met een wel zeer opvallend weggedrag.

Omstreeks 20.00 uur zag de motorrijder dat de automobilist op de kruising Verbindingsweg met de Floraweg met onverminderde snelheid vanaf de Floraweg door het rode verkeerslicht reed. Een automobilist die op de Verbindingsweg door het groene verkeerslicht reed, kon alleen door heel hard te remmen een aanrijding voorkomen.

De motorrijder ging achter de automobilist aan en zag dat hij op de kruising van de Verbindingsweg met de Vogelweg wederom met onverminderde snelheid door het rood reed. Bij de achtervolging van de auto liep de snelheid op tot boven de 100 km/u.

Op de Duivenkamp werd de automobilist, 18 jaar oud en afkomstig uit Amstelveen, gecontroleerd. Hij kreeg een proces-verbaal voor zijn overtredingen en zijn zeer verkeersgevaarlijke weggedrag aangezegd. Hij zal zich binnenkort voor de rechter moeten verantwoorden.

Bestrijding overlast jeugd

WOERDEN -De politie wil de overlast veroorzaakt door de verzamelde jeugd op en rond de Jeugd Ontmoetings Plaats ( JOP ) Pius X-plein gelegen aan de Rubensstraat zoveel mogelijk tegengaan. Met name klagen de buurtbewoners over vuurwerkoverlast, het drinken van alcohol op straat en geluidsoverlast.

Ook wordt er vooral na het weekend veel kapot gegooid glaswerk op straat aangetroffen. Bovendien ondervinden cursisten die de les-avonden bezoeken aan de Volksuniversiteit hinder van de jeugd als deze onder de luifel van de school staan te praten. De jeugd is verzocht om op les-avonden zich daar niet op te houden. De politie zal in ieder geval een bekeuring uitdelen bij het constateren van bezit en afsteken vuurwerk, bezit en gebruik alcohol op straat.

Ook wil de politie de overlast aan de Weidebloemenlaan in de wijk Molenvliet-Oost zoveel mogelijk tegengaan. Buurtbewoners klagen over de verzamelde jeugd die staan onder de overkapping van de Cuvo. Zij veroorzaken geluidsoverlast in de vorm van schreeuwen en bromfietslawaai. Afgesproken is ook dat de jeugd na het verpozen zelf hun achtergelaten rommel opruimen. Ook is de jeugd verzocht om bij het aanrijden naar de ontmoetingsplek alvast de motoren uitzetten en de fatsoensnormen in acht te nemen.

Het zoveel mogelijk tegengaan van de ( jeugd-) overlast is een gezamenlijk initiatief van de gemeente, bewonerscommissies, jongerenwerk en de politie.

Auto rijdt tegen boom

WAVERVEEN Op dinsdag 13 februari is een automobiliste op de Veldweg met haar auto tegen een boom gebotst en gewond geraakt.

Omstreeks 09.05 uur reed een 35-jarige automobiliste uit Wilnis over de Veldweg, komende uit de richting van de Cliffordweg. Bij het insturen van de bocht verloor zij de macht over het stuur, raakte in de berm en botste vol op een boom.

De vrouw werd met mogelijk gebroken ribben, veel pijn in haar rug en nek per ambulance naar het AMC in Amsterdam vervoerd. De auto moest met zware voorschade worden weggetakeld.

Jeugdig diefje

MIJDRECHT Op dinsdag 13 februari werd een jongen bij een winkel aan de Bozenhoven op winkeldiefstal betrapt.

Omstreeks 15.00 uur zag de bedrijfsleider van de winkel dat een jongen de winkel verliet en daartoe door de beveiligingspoortjes liep. Het alarm van de poortjes ging af. Het jongetje liet daarop een pak minidisc`s die hij had gestolen op de grond vallen. De jongen, 12 jaar oud en afkomstig uit Wilnis, werd door de bedrijfsleider staande gehouden en in afwachting van de politie in een kantoortje geplaatst.

Hij werd door de politie naar het politiebureau overgebracht. Hij bekende de diefstal. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt en zijn zaak is overgedragen aan Bureau HALT. Hij is na verhoor door zijn ouders van het politiebureau opgehaald.

Spookrijdende band
KOCKENGEN Op dinsdag 13 februari raakte een band van een aanhangwagen los en vervolgde op eigen wijze zijn weg.

Omstreeks 15.45 uur reed een 50-jarige automobilist uit Utrecht over de Portengen, komende uit de richting van Breukelen en gaande in de richting van Haarzuilen. Plosteling zag hij een spookrijdende band voor zijn auto opduiken. Ondanks krachtig remmen, kon hij een aanrijding met de band niet voorkomen. De voorzijde van zijn auto raakte door de band beschadigd.

De band bleek te zijn losgeraakt van de aanhangwagen van een 57-jarige automobilist uit Vleuten die uit de tegenovergestelde richting kwam. Door nog onbekende oorzaak was het rechtervoorwiel van de aanhangwagen losgeraakt en had op eigen kracht zijn weg al spookrijdend voortgezet op de rijstrook bestemd voor het tegemoetkomende verkeer. Beide betrokkenen hebben gezamenlijk een schadeformulier ingevuld.

Alcoholcontrole
BREUKELEN De politie heeft op dinsdagavond 13 februari een alcoholcontrole gehouden.

De controle vond aan het eind van de avond op de Straatweg ter hoogte van de Markt plaats. Alle 29 bestuurders die een blaastest moesten afleggen, bliezen een `P` (Pass) en hadden dus niet (teveel) gedronken. Twee fietsers werden bekeurd voor het niet voeren van verlichting.

Teveel op
MIJDRECHT Op woensdag 14 februari werd een automobilist die teveel had gedronken aangehouden.

Omstreeks 00.45 uur zagen politiemensen een automobilist over de Hoofdweg rijden. Bij het natrekken van het kenteken, bleek de auto niet te zijn verzekerd en de APK was verlopen. Zij gaven de automobilist op de Cornelis Beerninckstraat een stopteken.

Daar de man, 43 jaar oud en afkomstig uit Mijdrecht, naar alcohol rook, moest hij een blaastest afleggen. Hij blies een `A` (Alarm), hetgeen betekent dat hij teveel had gedronken. Hij werd aangehouden en overgebracht naar het politiebureau.

Op het politiebureau blies de man 515 ug/l. (1,30 promille). Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een rijverbod van 5 uur. Tevens werd hij bekeurd voor de verlopen APK en moet hij de verzekeringspapieren van de auto komen tonen, anders krijgt hij ook nog een boete voor het onverzekerd rijden.