Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Aanleg spitsstroken A1 levert 33 miljoen gulden winst op

Datum nieuwsfeit: 15-02-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Transport en Logistiek Nederland

Zoetermeer, donderdag 15 februari 2001

Studie NEI rekent volgens nieuwe methode van Netelenbos: Aanleg spitsstroken A1 levert 33 miljoen gulden winst op

In opdracht van EVO, Kamer van Koophandel, Transport en Logistiek Nederland en de Provincie Overijssel heeft het NEI (Nederlands Economisch Instituut) een kosten-batenanalyse gemaakt van bereikbaarheidsmaatregelen op de A1 tussen Apeldoorn en de Duitse grens. Het NEI is te werk gegaan volgens de nieuwe wegingsmethode voor de aanleg van infrastructuur die minister Netelenbos op brede schaal wil gaan toepassen. Uit de studie blijkt dat de aanleg van spitsstroken op de A1 tussen Deventer en Apeldoorn en in Twente tussen de knooppunten Azelo en Buren zeer lucratief is; het levert per saldo 33 miljoen gulden op.

Volgens het NEI bedragen de economische en maatschappelijke opbrengsten 80 miljoen gulden, de kosten van het gebruik van de vluchtstrook als spitsstrook liggen op ongeveer 47 miljoen gulden. De baten van verbetering van de A1 bestaan uit reistijdwinst, vergroting van de leverbetrouwbaarheid voor het goederenvervoer en werkgelegenheidseffecten. Deze baten zijn in de studie zeer bescheiden ingeschat. Nog niet meegenomen in de studie zijn positieve effecten als minder uitstoot van schadelijke stoffen, minder sluipverkeer en een verbeterde verkeersveiligheid.

De studie wijst uit dat de A1 met name voor de regio Deventer en Twente van essentieel belang is. Het zakelijk en vrachtverkeer zijn door het ontbreken van alternatieve verbindingen aangewezen op de A1. Op de weggedeelten Deventer oost - knooppunt Beekbergen en knooppunt Azelo - Buren is het de afgelopen jaren fors drukker geworden. Zo stonden er in 1999 tussen Deventer en Apeldoorn 285 files met een totale lengte van bijna 1100 kilometer. De verkeersdrukte steeg de afgelopen jaren met meer dan vier procent per jaar. Voor de komende jaren wordt nog een verdere groei van het verkeer verwacht.

Het Rijk wil de A1 pas na 2010 verbreden. Bij de berekening van de maatschappelijke baten is het NEI ervan uit gegaan dat een derde rijstrook in de vorm van een spitsstrook in 2004 beschikbaar is. Aanleg van spitsstroken is voor de korte termijn aantrekkelijk omdat hiervoor geen jarenlange procedures nodig zijn. Op termijn zijn structurele oplossingen nodig in de vorm van extra rijstroken.

Het rapport onderstreept het belang van een vlotte aanpak van de bereikbaarheid op belangrijke verbindingen in Oost-Nederland zoals de A1. Hiertoe heeft een kamermeerderheid de minister in november in een motie opgeroepen. Gedeputeerde T. Bennink van de provincie Overijssel zal het rapport op 19 februari aan minister Netelenbos overhandigen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie