Symposium Universiteit Twente over meervoudig ruimtegebruik

Datum: 15 februari 2001

Nieuwe dimensies door meervoudig ruimtegebruik
Synergie door integratie?

De media staat er vol van: Nederland raakt vol en door de enorme verstedelijking komen groene gebieden in het gedrang. Een van de kernpunten van de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening is het zorgen voor ruimtelijke kwaliteit in Nederland waar de burgers met plezier kunnen wonen, werken, ontspannen en reizen. Een van de mogelijke oplossingen voor de al maar stijgende ruimtebehoefte in Nederland is meervoudig ruimtegebruik.

Op 15 februari 2001 zullen de verschillende aspecten van meervoudig ruimtegebruik aan de orde komen in relatie tot de Vijfde Ruimtelijke Ordening. Wij zijn als organisatoren erg verheugd te kunnen melden dat het symposium een van de eerste is die een van de hoofdpunten uit de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening behandelt. Natuurlijk staat het meervoudig gebruiken van de ruimte in Nederland centraal. Het multifunctioneel gebruiken van gebouwen, hoogbouw, ondergronds bouwen, bouwen op water en bouwen op snelwegen en andere infrastructuur zijn allemaal voorbeelden van meervoudig ruimtegebruik. Er zal kritisch gekeken worden naar de verschillende mogelijkheden en onmogelijkheden van meervoudig ruimtegebruik. Om de dag tot een succes te maken is er een erg mooi programma samengesteld waarbij vele kundige sprekers met verschillende achtergronden aan bod komen.

Het dagprogramma ziet er als volgt uit:

9.30 uur Dagopening
Dhr. M.D. van Kampen - Voorzitter Symposiumcommissie

9.35 uur Inleiding door dagvoorzitter Dhr. prof. dr. G.P.R.M. Dewulf - Hoogleraar planvorming en conceptontwikkeling aan de Universiteit Twente

9.40 uur "Ruimte maken in Nederland; het beleid van de Vijfde Nota" Dhr. ir. C.J. Vriesman - Directeur-Generaal van de Ruimtelijke Ordening

10.00 uur "Ruimtegebrek en de consensusbenadering" Dhr. mr. F.W.R. Evers - Hoofddirecteur Natuurmonumenten

10.40 uur Koffiepauze

11.10 uur "Ondernemers en intensivering van het ruimtegebruik" Dhr. dr. J.H.J. van Dinteren - Sectorhoofd economische ontwikkeling & vastgoed, Buck Consultants International

11.40 uur "Meervoudig ruimtegebruik en meerlagig bestuur" Dhr. prof. dr. A.M.J. Kreukels - Hoogleraar bij de faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Universiteit Utrecht

12.10 uur Lunchpauze

13.40 uur Workshops:

1. Geïntegreerde versus separate ontwikkeling van verkeersinfrastructuur. Voorzitter: Dhr. drs. P. van Beek - Adjunctdirecteur MuConsult

2. Meervoudig ruimtelijk waterbeheer; fictie of werkelijkheid? Voorzitter: Dhr. drs. V.J. Coenen - Projectleider planologie en omgevingsvraagstukken Maaswerken

3. Binnenstedelijke gebiedsontwikkeling; cashcow of kwaliteit? Voorzitter: Dhr. ing. S.J. Schuwer - Directeur Heijmans Bouw en Vastgoedontwikkeling B.V.

4. Conceptontwikkeling in de derde en vierde dimensie. Voorzitter: Dhr. ir. S. Leemhuis - Directeur Habiforum; Expertisenetwerk Meervoudig Ruimtegebruik

5. Herinrichting van landelijke gebieden.
Voorzitter: Dhr. ir. D.F. Sijmons - Directeur H+N+S Landschapsarchitecten

15.10 uur Koffiepauze

15.40 uur Forumdiscussie, waarbij de voorzitters van de workshops en de zaal met elkaar in discussie gaan onder leiding van de dagvoorzitter.

16.25 uur "Creatief denken versus creatief handelen: het verschil zit 'm in het 'loslaten'" Dhr. ir. A.L.M. van Eekelen MBA - Directeur PRC Bouwcentrum

16.45 uur Dagafsluiting

17.00 uur Borrel

In de verschillende workshops zijn er, naast de voorzitters, nog bijdragen van verschillende prominenten uit het Nederlandse bedrijfsleven en overheid.

De organisatie van het evenement is in handen van de Symposiumcommissie van Studievereniging ConcepT. In deze commissie zitten vijf gemotiveerde studenten die de opleiding Civiele Techniek aan de Universiteit Twente volgen. De organisatie van dit evenement gebeurt op eigen initiatief en heeft een jaar voorbereiding gekost. De commissie is bijzonder verheugd een dergelijk programma aan te kunnen bieden.

Om de dag aan te kleden is contact gezocht met LEGO. Op dit moment is een groep studenten bezig met het vervaardigen van een maquette van het Nederlands paviljoen van de Expo 2000 in Hannover. Dit gebouw zal de afmetingen 1,0 x 1,0 x 1,1 meter moeten gaan krijgen. Geen kleine klus, maar er is volop vertrouwen dit gebouw op 15 februari te kunnen presenteren.

Informatie:
Titel: "Nieuwe dimensies door meervoudig ruimtegebruik; Synergie door integratie?" Datum: 15 februari 2001
Plaats: Collegezalen Complex, Universiteit Twente, Enschede Organisatie: S.V. ConcepT
E-mail: (ConcepT@student.utwente.nl)
Website: www.ConcepT.utwente.nl/symposium/