Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Jos Verstappen naar fabriek Arrows

Datum nieuwsfeit: 15-02-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Jos Verstappen


wipe 1 with logo Nieuws seizoen Arrows F1 Team Fanclub wipe 2 with logo Shop Over Jos Multimedia GP Bezoek wipe 2 with logo Forum Prijsvraag Over de site Diversen

Jos Verstappen Info Page, Nieuws

Laatste Nieuws

Tellerpagina www.verstappen.nl

13
februari
2001

Jos morgen naar fabriek Arrows

Morgenavond, na afloop van de testperiode op het circuit van Valencia, zal Jos afreizen naar de fabriek van Arrows. Daar wordt aanstaande donderdag een persconferentie gegeven, waar een bekendmaking zal zijn rond het Orange Arrows Formule 1-team. Hierbij zullen onder anderen Jos Verstappen, Enrique Bernoldi, Tom Walkinshaw en Mike Coughlin aanwezig zijn.
Tot het weekend zal Jos daar vervolgens verblijven voor besprekingen met het team, waarna Jos van maandag tot en met woensdag zal testen op het circuit van Silverstone.

Later meer over de test van vandaag op het circuit van Valencia.

12
februari
2001

Testing, testing, one-two...

Testen op een circuit in Formule 1 is meer dan alleen rondjes rijden, tanken, banden wisselen en weer meer rondjes rijden. Naast het rijden vindt er constant en veel overleg plaats tussen rijder en technici over aanpassingen die aan de auto zijn gedaan, aanpassingen die gedaan moeten worden, problemen die men tegenkomt, enzovoorts. Jos' dag vandaag was niet om vijf uur gedaan. Tot negen uur heeft hij een briefing gehad met het team. Hij moet dan verwoorden wat zijn ervaringen met de wagen zijn en samen moeten ze er dan voor zorgen dat morgen meer ronden gereden kunnen worden. Jos: "je moet je realiseren dat de A22 vorige week pas uit de fabriek kwam. Dus heb je eerst kinderziektes en kleine probleempjes die je moet oplossen voordat je de wagen pas echt aan de tand kan voelen. Dat hoort er allemaal bij." Vorige week heeft het team veel tijd verloren in Estoril door het slechte weer. Die verloren dagen moeten nu goed gemaakt worden. "Ik keek deze week op het forum van de site, dan weet ik ook wat er leeft, en dan vind ik het jammer dat ik vanmiddag niet meteen met het VIP-team kan bellen met de laatste informatie. Dan ben ik nog tot negen uur bezig. Ik wil maar zeggen dat het echt wel goed komt met de auto. Het verschil in tijden met de A21 is logisch. De A22 is gemaakt volgens de nieuwe regels met hele andere aërodynamica." Volgende week is het tweede chassis klaar van de A22. Zo lang wordt er nog getest met de interim A21, die nu alleen maar gebruikt wordt om onderdelen en banden voor volgend seizoen te testen.

12
februari
2001

Test Valencia, dag drie

Dag nummer 3 in Valencia leverde voor Orange Arrows uiteenlopende resultaten op. Jos en Enrique hadden weer wagens geruild; Jos reed vandaag de A22, de jonge Braziliaan nam plaats achter het stuur van de interim A21. Door technische probleempjes kon Jos helaas maar 22 ronden rijden en zette een 7e tijd neer. Bernoldi was 1,3 seconden sneller met de A21 en draaide de ongelooflijke hoeveelheid van 96 ronden. Hierbij werd vooral veel waardevolle informatie verzameld voor de 2001 Bridgestone band. Het team vertrouwt erop de problemen met de nieuwe wagen voor morgen te hebben opgelost zodat Jos morgen meer kan rijden.
De nieuwe McLaren is voorlopig duidelijk de snelste wagen in Valencia.

De officieuze tijden vanuit Valencia (achter de tijden het aantal gereden ronden):


1 David Coulthard McLaren-Mercedes 1:13.403 (78)
2 Alexander Wurz McLaren-Mercedes 1:13.419 (32)
3 Heinz Harald Frentzen Jordan 1:14.166 (61)
4 Enrique Bernoldi Arrows A21 1:14.472 (96)
5 Jarno Trulli Jordan 1:14.769 (68)

6 Kimi Raikkonen Sauber 1:15.643 (35)

7 Jos Verstappen Arrows A22 1:15.764 (22)

8 Nick Heidfeld Sauber 1:15.834 (30)

9 Eddie Irvine Jaguar-Cosworth 1:15.947 (58)
10 Luciano Burti Jaguar-Cosworth 1:16.113 (37)

11
februari
2001

Test Valencia, dag twee

Vandaag was het de beurt aan Enrique Bernoldi om plaats te nemen in de A22. Jos Verstappen reed derhalve met het interim chassis van de A21 zijn runs. Door het goede weer van vandaag kon er meer 'op de limiet' gereden worden om zodoende de ideale set up te benaderen. Morgen rijdt Jos weer in de A22 in Valencia, dat tot en met woensdag aanstaande het decor zal zijn voor de tests van Arrows.

De officieuze tijden vanuit Valencia (achter de tijden het aantal gereden ronden):


1 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes 1:13.871 (56)
2 Alexander Wurz McLaren-Mercedes 1:14.431 (52)
3 Jos Verstappen Arrows A21 1:15.351 (45)

4 Enrique Bernoldi Arrows A22 1:15.634 (23)
5 Luciano Burti Jaguar-Cosworth 1:16.219 (54)
6 Eddy Irvine Jaguar-Cosworth 1:16.299 (38)
10
februari
2001

Korte testmiddag voor Jos

Vanmiddag heeft Jos op het circuit van Valencia getest met de nieuwe Arrows A22. Zijn teamgenoot, Enrique Bernoldi, testte met de A21. Het team van Arrows had het circuit van Estoril verlaten, vanwege de zeer slechte weersomstandigheden. Na één installatieronde legde Jos een run van drie ronden af. Na een proefstart was de test voor Jos echter over: koppelingsproblemen zorgden voor een voortijdig einde van de test. Jos' snelste rondetijd vandaag was 1.16:48, terwijl Enrique Bernoldi in de Arrows A21 het circuit van Valencia in 1.16:43 aflegde. Morgen vervolgt het team de test in Spanje. Bernoldi zal dan de A22 van Jos overnemen, die in de A21 zal gaan rijden. Het team zal zich dan voornamelijk concentreren op het vinden van een goede setup voor droog weer.

9
februari
2001

Noodweer in Estoril

Over het testwerk van Jos Verstappen in de A22 vandaag kunnen we kort zijn. Bijna net zo kort als de ronden die Jos vandaag heeft afgelegd, namelijk nul. Vanwege het noodweer dat losbarstte boven Estoril viel eenvoudigweg niet te testen door het Arrows team. Zelfs helikopters zouden niet meer kunnen landen in de nabijheid van het circuit. Rond het middaguur werd daarom ook besloten om op te breken en alles klaar te zetten voor de oversteek naar Valencia, waar men morgenmiddag hoopt door te gaan met het testwerk. En Jos? Die zit alweer in het vliegtuig, richting Valencia.

9
februari
2001

Piccini testrijder bij Minardi

Nog nooit was er in zo een korte tijd zoveel nieuws rondom Minardi. Vanmiddag werd bekend dat F3000 coureur Andrea Piccini als testrijder vastgelegd is. Buiten het F1 testwerk begint Piccini ook aan zijn derde seizoen als rijder voor het F3000 Minardi team. Tot op heden scoorde hij als beste resultaat een vierde plaats tijdens de race op het circuit van Hockenheim in 2000.

9
februari
2001

Wie wordt de andere Minardi-rijder?

Nadat Fernando Alonso eerder deze week als European-Minardi coureur werd aangekondigd was de algemene verwachting dat Pedro de la Rosa als de nieuwe nummer één rijder gecontracteerd zou worden. Niet dus, want de ex-teamgenoot van Jos vertrok als testrijder naar Prost Grand Prix. Maar Paul Stoddart liet toch weten dat de tweede rijder een coureur met ervaring zou moeten zijn. Tot op heden is er nog niets bekend. Het is nog altijd mogelijk dat De la Rosa, naast testwerk voor het team van Prost, voor Minardi aan de start komt. Andere namen die circuleren zijn die van Johnny Herbert, Mark Blundell en Jan Magnussen. En uit Italië hoorden wij vanochtend dat Gianni Morbidelli op het punt staat een F1 comeback maken. In 1997 reed deze Italiaanse coureur in Australië voor Arrows zijn laatste Grand Prix en was de laatste paar jaar actief met toerwagens. Vanaf 1997 was hij ook de officiële Ferrari testrijder. In datzelfde jaar werd hij door Sauber opgeroepen om Nicola Larini te vervangen. Hij brak, nog maar net begonnen, echter een arm tijdens een test op Monza. Aan het einde van dat jaar keerde hij terug naar Sauber maar in Suzuka ging het weer mis en brak hij zijn rechterarm voor de tweede keer. Fisichella en Trulli zijn nu de enige Italianen die in de F1 rijden. Een andere Italiaan zou alleen maar kunnen racen als er een sponsor meegenomen wordt. Misschien is dat in het geval van Morbidelli niet nodig want hij heeft genoeg ervaring (67 starts) én hij spreekt vloeiend Engels en Italiaans.

9
februari
2001

Michael Schumacher: "als zij blijven, dan blijf ik ook"

Nadat eerder deze week bekend werd dat de 'kritische hardcore' (Todt, Brawn en Byrne) voorlopig bij Ferrari blijven heeft Michael Schumacher een hint gegeven dat ook voorlopig te doen. Na een test op het circuit van Mugello zei hij: "het zal waarschijnlijk van invloed zijn op de lengte van mijn contract. Het is van belang voor het gehele team want dit garandeert de nodige stabiliteit voor de komende jaren en het is van fundamenteel belang." Schumacher had op Mugello tijd genoeg om een praatje te maken want al na één minuut blies hij zijn motor op.

9
februari
2001

Minardi op Michelin banden?

Hoewel nog niet bevestigd, wordt verwacht dat Minardi dit jaar op Michelin banden rijdt. De afgelopen week werd de Franse band op het circuit van Varano getest. Zo zou Minardi het vijfde Michelin-team worden. Ook Toyota koos al voor Michelin. Dit is voor Bridgestone geen probleem want men mag niet meer den de helft van alle teams van banden voorzien. Verder zal de switch van Minardi alleen maar meer druk op de ketel bij de Fransen geven, iets dat Bridgestone wellicht goed uit zal komen.

9
februari
2001

Voormalige Jaguar ingenieur naar Reynard

Na zijn vertrek bij Jaguar Racing werd verwacht dat Gary Anderson voor Arrows of misschien voor Sauber zou gaan werken. Niets was minder waar want de Ier koos voor een baan bij Reynard waar hij in Amerika als liaison officier, tussen de fabriek waar de CART auto's gebouwd worden en de teams die dit chassis gebruiken, gaat helpen. Hiermee is er een einde gekomen aan de tienjarige F1 carrière van de 49 jarige Anderson. "Gary gaat een zeer kritieke rol voor ons spelen die veel zal gaan bijdragen aan ons succes in Noord Amerika", aldus Reynard directeur Mark Smithson. "Al 25 jaar is hij actief en heeft bijzonder veel ervaring en expertise die wij goed kunnen gebruiken om winnende auto's te kunnen maken." De laatste paar jaar heeft Lola, ook weer actief in Amerika, veel marktaandeel van Reynard weggenomen.

9
februari
2001

Mosley: "Michelin goed voor F1"

FIA voorzitter Max Mosley is ervan overtuigd dat de terugkomst van Michelin naar Formule 1 'het huidige landschap een nieuwe vorm geeft' en verwacht dat 'andere' teams nu ook een kans hebben om een Grand Prix te winnen. "Ik denk niet dat het komende seizoen hetzelfde patroon laat zien als de laatste jaren. Het lijkt misschien zo dat er niks zal veranderen maar met de terugkomst van Michelin zijn er een groot aantal onvoorspelbare factoren. Bovendien zag je eind vorig seizoen Williams-BMW al sterker worden. Verder zal waarschijnlijk steeds één van de twee bandenleveranciers het beste type band voor een bepaald circuit ontwikkelen. Verder is het een feit dat de kleinere teams nu eenmaal niet dezelfde middelen hebben als de topteams. Daarom werden de afgelopen seizoenen gedomineerd door twee grote en ijzersterke teams. Als je naar de Formule 1 geschiedenis kijkt dan is een dergelijke situatie niet nieuw. Het was ook nooit een echt probleem. Maar het wordt wél een probleem wanneer er één enkel team is dat superieur is in vergelijking met de rest. Denk maar eens aan Mercedes in de jaren vijftig, of McLaren in de jaren tachtig. Wat mij betreft moeten er minimaal twee teams zijn die elkaar het leven zuur maken, dat is belangrijk voor de belangstelling voor de F1. Met de terugkeer van Michelin zal de spanning zeker terugkeren." Over de invloed van traction control werden door Mosley helaas geen mededelingen gedaan.

8
februari
2001

Regen in Estoril

Vandaag stond de tweede testdag van Jos Verstappen met de A22 op het programma in een druilerig Estoril. Vanwege het hemelwater, een hydraulisch probleem in het begin van de middag en het vele werk van de Arrows technici om zo stapje voor stapje bij een goede set up te komen, heeft Jos niet veel ronden kunnen rijden, namelijk slechts twaalf. En van dat aantal reed hij er elf in de regen. Dit in tegenstelling tot Enrique Bernoldi die in de A21 vierentachtig keer rondging. Jos over zijn schaarse kilometers: "dat vele sleutelen is natuurlijk logisch, het blijft toch een nieuwe auto.

"Met het mindere weer kun je de limiet niet opzoeken"

Met het mindere weer van vandaag kun je ook de limiet niet opzoeken. En dat is jammer, want dan kun je pas echt te weten komen wat de ideale set up is voor de auto. Maar het team werkt prima samen, het gaat echt lekker. Nu maar hopen dat we morgen droog weer hebben, dan kunnen we eens flink doortrappen."
Zaterdag neemt Bernoldi het stuur van Jos over. Maar niet voor lang want zondag, maandag en dinsdag draait Jos zijn rondjes weer in de A22.

De onofficiële tijden van vandaag:


1 Jean Alesi Prost Ferrari 1:19.606

2 Enrique Bernoldi Arrows A21 1:21.070

3 Mark Webber Benetton Renault 1:21.930

4 Giancarlo Fisichella Benetton Renault 1:23.060
5 Jos Verstappen Arrows A22 1:23.180

8
februari
2001

"Invloed autofabrikanten op regels F1 zal zeer beperkt blijven"

Autofabrikanten overwegen zich in te kopen in de F1 holding SLEC, wist FIA voorzitter Max Mosley te melden. Om eraan toe te voegen dat hoe groot hun aandeel ook zou worden in SLEC, waar Bernie Ecclestone de scepter zwaait, ze nooit een substantiële invloed zullen kunnen uitoefenen op de regels in de F1 sport. "Dat heeft met de structuur van de F1 te maken", legde Mosley uit. "Wie het ook voor het zeggen heeft in Ecclestone's bedrijf, het blijft slechts één stem op de zesentwintig in de F1."
Media groep EM.TV heeft een aandeel van vijftig procent in SLEC maar zijn in onderhandeling met de Duitse mediagigant Kirch over de verkoop van de helft van die aandelen. EM.TV heeft ook nog een optie lopen om nog voor vijfentwintig procent SLEC-aandelen van Bernie Ecclestone te kopen.
Ecclestone liet afgelopen vrijdag nog weten geen directe plannen te hebben om zijn invloed binnen de F1 te laten verminderen. Max Mosley tot slot: "ik denk dat de autofabrikanten eerder geïnteresseerd zijn in de commerciële exploitatie dan in de regelgeving van de F1. Dus als ze in kunnen stappen dan zal dat zeker geen kwaad kunnen, sterker nog, het zou goed zijn voor de F1."


7
februari
2001

Jos test de nieuwe Arrows A22

Vandaag heeft Jos 41 ronden gereden in de nieuwe Arrows A22 op het circuit van Estoril. De test was vooral bedoeld om de betrouwbaarheid van de nieuwe auto te testen en bestond dus vooral uit korte stints. Het weer was erg wisselvallig waardoor er met verschillende bandentypen getest werd.

De nieuwe A22 op Estoril

Gevraagd naar zijn ervaringen zei Jos: we hebben vandaag vooral de betrouwbaarheid getest en geen problemen gehad, dus dat ziet er goed uit. Door de veranderde regelgeving heb je wel duidelijk minder downforce en dus minder grip. Dat zorgt er voor dat de tijden minder snel zijn dan met de auto van vorig jaar. Voor het overige ben ik erg tevreden met de nieuw auto. De komende dagen gaan we vooral verschillende set-up's uitproberen. Voor de test van morgen worden vanavond nog nieuwe onderdelen uit de fabriek in Engeland ingevlogen.

Door het wisselvallige weer is er met diverse bandentypes getest

Jos was niet de enige op het circuit van Estoril vandaag. Ook Alesi in de nieuwe Prost en Fisichella in de nieuwe Benneton waren aanwezig, terwijl de teamgenoot van Jos, Enrique Bernoldi, in de Arrows A21 zijn rondjes draaide. De Braziliaan bleek aan het eind van de dag het snelst, gevolgd door Alesi, Jos en Fisichella, die alle drie nagenoeg dezelfde tijd reden.

De onofficiële tijden van vandaag:


1 Enrique Bernoldi Arrows A21 1:22.993

2 Jean Alesi Prost Ferrari 1:24.493

3 Jos Verstappen Arrows A22 1:24.556

4 Giancarlo Fisichella Benetton Renault 1:24.577
6
februari
2001

Jos vandaag bij Arrows

Jos was vandaag in de fabriek van Arrows, waar hij gegeten heeft met het team en met enkele technici heeft gesproken over het komende seizoen. Bovendien was er een fotosessie met Jos en Enrique Bernoldi.

Jos en Enrique

Vanavond is Jos naar Portugal vertrokken voor een testsessie op het circuit bij Estoril. Van Jos kregen we te horen dat het in Portugal nu erg hard regent. Hopelijk is het weer morgen beter.

6
februari
2001

De la Rosa reservecoureur Prost

Nog geen week nadat Arrows bekend maakte de samenwerking met Pedro de la Rosa niet voort te zetten, heeft De la Rosa alweer een nieuwe werkgever.
Pedro gaat aan de slag bij het team van Alain Prost, waar hij is aangewezen als reserve- en testcoureur. De samenwerking geldt voor twee jaar: zowel in 2001 als in 2002 zal De la Rosa voor het Franse team uitkomen.
De Spanjaard is uiteraard uiterst tevreden met de deal: "het tekenen bij het team van Prost is een unieke kans op het beste moment. Ik moet zeggen dat de afgelopen week erg zwaar was, maar de problemen zijn nu opgelost en ik weet dat ik op de juiste weg ben. Werken met Alain Prost en Joan Viladelprat is een grote eer en dat deed me besluiten om met Prost in zee te gaan. Aan het einde van deze week zal ik in Estoril gaan testen en het enige dat ik weet is dat ik zo snel mogelijk weer wil racen."
Het Prost Grand Prix-team begint morgen een testsessie, die een week duurt.

6
februari
2001

Benetton-Renault presenteert risicovolle B201

Een leerseizoen. Zo typeerde Flavio Briatore het nieuwe Formule
1-seizoen vanmorgen in Venetië. Daar werden de nieuwe Benetton B201 en de coureurs Giancarlo Fisichella en Jenson Button aan de pers gepresenteerd. Ook Patrick Faure, president van Renault Sport, wilde geen doelen voor 2001 geven, maar gaf wel aan 'dat dit niet betekent dat we geen ambities hebben'.
De voorzichtige toon van Briatore en Faure is begrijpelijk. De nieuwe Renault V10, met een revolutionaire hoek van 111 graden, is tot nu toe behoorlijk onbetrouwbaar, en niet al te snel gebleken. Volgens Briatore is dit niet erg. "Natuurlijk is de nieuwe motor gevoeliger dan de oude, maar als je begint met de oude motor, dan zul je de nieuwe nooit fatsoenlijk ontwikkelen. Als we risico willen nemen, met de nieuwe motor en de nieuwe banden, dan is dit precies het jaar om dat te doen."
Vanaf volgend jaar zal Renault de zaken uitstekend voor elkaar willen hebben: dan verdwijnt de naam Benetton - als constructeur - uit de Fomule 1 en gaat het team officieel Renault heten. Het doel voor Renault is duidelijk: de Formule 1-kampioenschappen winnen met een eigen auto, iets wat ze in de geschiedenis van de Formule 1 nog niet gelukt is.

6
februari
2001

Niki Lauda officieel naar Jaguar

Zestien jaar na zijn actieve Formule 1-carriere en vier jaar nadat hij stopte met het adviseren van Ferrari, is Niki Lauda terug in de Formule 1. Elf weken geleden stapte Lauda op bij zijn luchtvaartmaatschappij, Lauda Air. Nu wordt hij werkzaam bij het team van Jaguar. Lauda wordt hoofd van de 'race divisie', en is daarover zeer tevreden: "ik ben blij om weer full-time terug te zijn in de racewereld en ik kijk ernaar uit om de uitdaging onmiddellijk aan te gaan."
Lauda is een contract van drie jaar aangegaan. Hij maakt echter al de kanttekening dat er dit jaar nog geen wonderen van hem verwacht mogen worden: "ik kan niet echt beïnvloeden wat er dit jaar zal gebeuren. Maar na dit seizoen kunnen we fouten herstellen en in het volgende seizoen een stevig fundament voor het derde jaar neerleggen", aldus Lauda.


5
februari
2001

Volle kracht vooruit voor Toyota

Toyota heeft vandaag medegedeeld dat het volgende maand begint met het testen van het zelfgebouwde Formule 1 chassis met motor en dat men nu al uitkijkt naar het Grand Prix debuut in 2002. Testrijder Mika Salo: "ik heb het voorlopige testschema onder ogen gehad en het ziet er naar uit dat het een heel druk seizoen gaat worden. Ik ga ervan uit dat wij heel wat problemen zullen tegenkomen die zo snel mogelijk opgelost moeten worden. Iedereen heeft knalhard gewerkt om alles op tijd klaar te hebben. Wat mijzelf betreft kan ik niet veel meer doen dan fysiek in topconditie zijn. Het is fantastisch om bij dit project betrokken te zijn en om in Australië volgend seizoen te weten te komen hoe goed wij in vergelijking met de concurrentie zullen zijn." Toyota Motorsport president Ove Andersson wil 'nog een keer het contract lezen' voordat ze aankondigen welk circuit hun thuisbasis gaat worden. "Op 23 maart wordt de auto aan het publiek voorgesteld en dat is tegelijkertijd het moment dat ons testprogramma aanvangt", aldus Andersson. "Later dit jaar gaan wij naar alle Europese Formule 1 circuits om data te verzamelen zodat onze ingenieurs exact kunnen weten hoe onze auto zich ontwikkelt."
Met hun entree zal de rivaliteit tussen Honda en Toyota verder gaan. Toyota had gehoopt al vanaf dit seizoen volledig te gaan racen maar in juni vorig jaar kondigde men een vertraging aan. Dit grapje kostte wel $11,2 miljoen boete die de FIA opstreek.
"Er zijn maar heel weinig fabrikanten die moedig genoeg zijn om zich in Formule 1 kringen te begeven, en van alle teams is er maar één die een auto helemaal zelf bouwt", stelt Andersson. "Formule 1 is voor ons een geweldige uitdaging, de grootste tot op heden. Ik denk dat wij tot op heden goede vooruitgang boekten, maar wij zijn tegelijkertijd realistisch genoeg om voorlopig geen al te hoge verwachtingen te hebben. Vergeet niet dat wij met een wit stuk papier begonnen zijn om een complete Toyota F1 te bouwen en het zal best wel een paar jaar duren voordat wij aan winnen kunnen denken."

5
februari
2001

De la Rosa niet naar Prost

Na het gedwongen vertrek van Pedro de la Rosa bij Arrows ten faveure van Enrique Bernoldi, werd de De la Rosa in verband gebracht met het team van Prost. De ex-Arrows coureur zou Mazzacane wel eens kunnen vervangen, mocht deze na een paar races teleurstellen. Dit gerucht werd echter krachtig door Alain Prost naar het rijk der fabelen verwezen. "Wij staan geheel achter onze twee coureurs Alesi en Mazzacane en dat zal ook zo blijven", aldus professor Prost. Waar hebben we dat vaker gehoord?

5
februari
2001

Mark Webber niet naar Minardi

En als we dan toch geruchten uit de wereld aan het helpen zijn: Mark Webber gaat niet voor Minardi rijden. Het Super Nova F3000 team heeft namelijk het afgelopen weekend bevestigd dat Mark Webber in de F3000 blijft, voor dit team zal uitkomen en door zal gaan met het opdoen van Formule 1 ervaring door bij Benetton als testrijder aan te blijven.

3
februari
2001

Bernoldi goed op dreef in Barcelona

Vandaag in Barcelona opnieuw een dag voor Enrique Bernoldi om zijn F1 rij-uren flink op te voeren. Zonder noemenswaardige problemen legde hij vandaag 69 ronden af. Dat hij zijn grenzen (en die van de A21) aan het aftasten was bewees hij met een spin aan het einde van de dag. Zijn snelste tijd realiseerde Enrique tijdens de tweede run in de ochtenduren, 1.19.572. Het zou uiteindelijk de derde tijd van de dag worden. Na wat korte runs werden de uitstapjes op de baan wat langer om de Arrows technici de gelegenheid te geven verder te gaan met de ontwikkeling van de software. De balans opmakend kon worden geconstateerd dat Enrique Bernoldi zich uitstekend aan het inwerken is bij Arrows. Het team is ook bijzonder tevreden met zijn prestaties op het circuit.
Volgende week woensdag in Estoril gaat Jos Verstappen beginnen met het testwerk van de A22.

De onofficiële tijden van vandaag:


1 Rubens Barrichello Ferrari 1:18,614

2 Nick Heidfeld Sauber Petronas 1:19,158

3 Enrique Bernoldi Arrows Asiatech 1:19,572
4 Heinz Harald Frentzen Jordan Honda 1:20,067
5 Olivier Panis BAR Honda 1:20,974

6 Kimi Raikkonen Sauber Petronas 1:21,132

7 Jenson Button Benetton Renault 1:21,806

8 D. Manning BAR Honda 1:22,102

9 Giancarlo Fisichella Benetton Renault 1:22,557
2
februari
2001

Jos over de A22 en het afscheid van Pedro de la Rosa

Vanmiddag heeft Jos kennis gemaakt met de nieuwe Arrows A22. Op een koud en nat Silverstone reed hij de eerste 15 rondjes in de nieuwe bolide. De start was een valse, want al na 1 rondje moest Jos binnenkomen omdat er een brandje was ontstaan aan de achterkant van de auto. Dit leek erger dan het in werkelijkheid was. Een van de uitlaten kwam tegen het bodywork aan, dat tegen deze hitte niet bestand was. Nadat dit euvel verholpen was, kon Jos in een aantal korte stints wennen aan de nieuwe auto. Door het slechte weer heeft hij alleen op regenbanden kunnen rijden.

de A22 voelt goed aan, ondanks de slechte weersomstandigheden

"Het is natuurlijk nog te vroeg om een oordeel over de auto uit te spreken" aldus Jos. "Door de slechte weersomstandigheden was het niet mogelijk om de limiet van de auto op te zoeken, en pas als je dat gedaan hebt kun je iets concreets zeggen. Ik moet zeggen dat het wel goed aanvoelde in de bochten en over de curbs, en ook met de snelheid lijkt het wel goed te zitten".

Op de vraag hoe het programma er de komende tijd uit ziet: "Maandag ga ik naar de fabriek voor overleg met de technische staf, en dinsdag vlieg ik naar Estoril, om daar vervolgens vanaf woensdag het testen weer op te pakken. Ik verheug me er op om onder goede omstandigheden de mogelijkheden van de auto uit te proberen".

's Middags 15 ronden

Uiteraard vroegen we Jos ook naar zijn mening over het vetrek van Pedro de la Rosa bij Arrows. Jos hierover: "Het is jammer voor Pedro, maar het team heeft nu eenmaal zo beslist. We konden het prima vinden samen en vulden elkaar goed aan. Doordat we zo dicht bij elkaar zaten dwongen we elkaar telkens tot de limiet te gaan, wat met name in de kwalificaties bleek. Daar zaten we altijd heel dicht bij elkaar. Gisteren heb ik Pedro gebeld en hem veel sterkte en wijsheid toegewenst de komende tijd. Ik weet zeker dat we elkaar weer tegen zullen komen op de circuits".

2
februari
2001

SHAKE DOWN: EERSTE KILOMETERS IN ARROWS A22

Jos is nu op een regenachtig Silverstone waar hij de gloednieuwe A22 zijn shake down heeft gegeven. Het team heeft keihard gewerkt om alles deze week voor elkaar te krijgen en vanaf nu zal er een intensief testprogramma afgewerkt gaan worden. Jos heeft tot nu toe twee ronden kunnen rijden, waarna er een technisch defect aan de auto bleek te zijn. Hierdoor kan Jos tijdelijk niet de baan op. Het team werkt hard om later vanmiddag opnieuw enkele ronden met de A22 te kunnen rijden. Volgende week vertrekt Jos met het team naar Estoril, waar ze zeven dagen met de nieuwe A22 zullen gaan testen.

Jos in de gloednieuwe A22

Na afloop van de eerste ronde, met rokende remschijf

2
februari
2001

Ecclestone bijna rond met autofabrikanten

De langverwachte aankondiging over een deal tussen Bernie Ecclestone en een aantal autofabrikanten kan volgens bronnen binnenkort van Ecclestone verwacht worden. De onderhandelingen met Mercedes-Benz, Renault, BMW, Jaguar en FIAT zijn namelijk bijna rond. De transactie behelst dat deze vijf autofabrikanten de helft van SLEC, de houdstermaatschappij die alle Formule 1 belangen beheert, zal kopen. Ecclestone informeerde The Times dat het "nu snel moet rondkomen. Deze autofabrikanten hebben gigantisch in Formule 1 geïnvesteerd en willen er zeker van zijn dat deze investering op lange termijn veilig gesteld wordt". De enige horde die nog genomen moet worden is de onderlinge verdeling van de aankoop tussen de autofabrikanten, cq. hoe het met een zeggenschap gesteld is. Ecclestone: "Ik denk dat ze een Chief Executive zullen aanstellen die de zaak gaat managen zoals dat gebruikelijk is in de zakenwereld. Zo lang men het onderling eens blijft denk ik niet dat er een probleem zal komen. En zo lang ik nog gezond en levend ben wil men dat ik de zaak blijf runnen. Alle neuzen staan dezelfde kant op dus denk ik dat het gaat gebeuren".

2
februari
2001

Minardi monococque passeert test

De nieuwe monococque die Minardi eerder deze week in ontvangst mocht nemen heeft de cruciale test doorstaan. Aanstaande dinsdag komt er de aankondiging van de nieuwe eigenaar Paul Stoddart wie de twee rijders gaan worden. Het enige wat men vandaag kwijt wilde was dat "één van hen een coureur is die ervaring heeft". Naar alle waarschijnlijkheid wordt het Spaanse duo Pedro de la Rosa en Fernando Alonso dan bevestigd.

2
februari
2001

Raikkonen alleen zeker van eerste vier races

De 'super-licentie' die Kimi Raikkonen van de FIA verkreeg is slechts geldig voor de eerste vier races van de kalender dit jaar. Tot en met de Grand Prix van San Marino heeft de jonge Fin de kans om te bewijzen dat hij goed genoeg is om in de Formule 1 te rijden. Aan de andere kant zal hij zeer scherp moeten opletten om geen "fouten" zoals niet snel genoeg ruimte maken voor snellere rijders. Na de vierde race wordt door de FIA bekeken of zijn tijdelijk licentie in een doorlopende zal worden omgezet.

2
februari
2001

Hockenheimers voor verbouwing van circuit

De inwoners van Hockenheim hebben hebben massaal voor verbouwing van de Hockenheim Ring gestemd. Daarmee gaf men aan ook akkoord te gaan met de financiële investering die daarmee gemoeid is. De Hockenheimers weten maar al te goed dat het Grand Prix weekend financieel gesproken het beste van alle 52 weekenden is en dat er eigenlijk bijzonder weinig overlast is tijdens de Grand Prix van Duitsland. Als alle (finaciële) neuzen dezelfde kant opstaan kan men onmiddellijk na de Grand Prix dit jaar met de verbouwing beginnen. Uiteraard hoopt men snel overeenstemming met Bernie Ecclestone te bereiken zodat de Grand Prix van Duitsland voorlopig in Hockeheim blijft en niet naar de Laustzring gaat. Nu de lokale overheid akkoord is, is de volgende stap aan het land Baden Wurttemberg: dat zal ook letterlijk een duit in de zak moeten doen.

2
februari
2001

Villeneuve tegen traction control

Misschien is traction control vergelijkbaar met atleten die zich drogeren want hierdoor krijgt "het publiek" geen inzicht over een echte prestatie. Wellicht dat Jacques Villeneuve het met deze stelling eens is want vandaag uitte hij zich als een tegenstander hiervan. "Ongeveer het enige goede van traction control is dat het elke vorm van twijfel wegneemt over de vraag of de andere teams eigenlijk wel eerlijk zijn. Voor de rest zie ik er niets is. Denk na, elke coureurs kan nu veel gemakkelijker bij de start wegkomen en ik denk niet dat traction contol zal helpen om meer inhaalacties te krijgen. Simpelweg, de rijder voor je kan gewoon geen fouten meer maken bij het insturen van een bocht. En nogmaals, inhalen zal eerder moeilijker worden dan gemakkelijker dus is het publiek hier ook nog eens de dupe van".


1
februari
2001

Arrows test verder met Bernoldi in Barcelona

Arrows heeft in Barcelona de banden- en onderdelentest afgerond en vandaag stond de test, met Enrique Bernoldi achter het stuur, in het teken van software ontwikkeling met betrekking tot bepaalde voorschriften die zullen veranderen na de Spaanse Grand Prix. Een mooie gelegenheid voor Bernoldi om de auto nog beter te leren kennen. Echt veel rijden kon hij niet omdat er steeds aan de software 'gesleuteld' moest worden. In totaal reed Bernoldi 28 ronden met een snelste tijd van 1.20.997, goed voor een zesde positie. Ook morgen neemt hij plaats in de Arrows, hoe meer kilometers voor de Braziliaan, hoe beter.

De onofficiële tijden van vandaag:


1 Olivier Panis BAR Honda 1:19,748

2 Rubens Barrichello Ferrari 1:20,276

3 Jarno Trulli Jordan Honda 1:20,397

4 Nick Heidfeld Sauber Petronas 1:20,413

5 Kimi Raikkonen Sauber Petronas 1:20,710

6 Enrique Bernoldi Arrows Asiatech 1:20,997
7 Jacques Villeneuve BAR Honda 1:21,150

8 Juan-Pablo Montoya Williams BMW 1:21,649

9 Giancarlo Fisichella Benetton Renault 1:21,671
10 Jenson Button Benetton Renault 1:22,350



1
februari
2001

Jos bij Arrows in Engeland

Gisterenavond is Jos in Engeland aangekomen op de fabriek bij Arrows, waar men momenteel 24 uur per dag werkt aan het prepareren van de nieuwe A22. De shakedown door Jos zal nu spoedig plaatsvinden. Jos voelt zich bij Arrows als een vis in het water: "het team vertrouwt volledig op me, dat is aan alles te merken. Men pikt mijn feedback erg goed op, er wordt echt goed naar me geluisterd. De input wordt goed verwerkt. Men beschouwt mij ook echt als eerste rijder in het team." Vandaag stond in het teken van informatie uitwisseling tussen Jos en de engineers van Arrows.


1
februari
2001

Uitlevering A21 (schaal 1.18) gepland voor eind februari

We krijgen momenteel veel mailtjes binnen met de vraag wanneer de bestelde Arrows A21, schaal 1.18, uitgeleverd wordt. Volgens de leverancier zullen ze eind februari uitgeleverd worden aan de fanclub, die ze op zijn beurt weer aan de belangstellenden kan doorleveren. Omdat wij als VIP team momenteel al deze mailtjes binnenkrijgen verzoeken wij iedereen die een mailtje van gelijke strekking wil sturen, dit niet meer te doen. Degenen die nog aanvullende informatie wensen kunnen rechtstreeks (telefonisch) contact opnemen met de fanclub. Dus graag geen mailtjes meer.

31
januari
2001

SLECHTS 10 RONDEN, TOCH VIERDE

Jos heeft vandaag slechts 10 ronden kunnen rijden tijdens de test in Barcelona. Terwijl het Orange Arrows-team zich concentreerde op het testen van elektronica en het hydraulische systeem, moest Jos tijdens zijn eerste run al snel naar binnen wegens een defect. Vanaf dat moment was het wachten, maar Jos had genoeg te doen door alle aandacht van de pers, nadat het team vandaag bekend maakte dat Jos en Enrique Bernoldi komend seizoen rijden. Pas om kwart voor vijf kon Jos weer de baan op, en met een redelijke hoeveelheid brandstof aan boord zette hij alsnog een 4e tijd neer.
Deze week nog zal de nieuwe A22 de eerste shake down krijgen, waarschijnlijk op Silverstone. Daarna zal een intensief testprogramma afgewerkt worden met de nieuwe wagen. Nog maar vier weken en het seizoen barst alweer los in Melbourne.

Dit zijn de officieuze tijden van vandaag in Barcelona:


1 Jean Alesi Prost Ferrari 1:19,414

2 Jarno Trulli Jordan Honda 1:20,081

3 Ralf Schumacher Williams BMW 1:20,571

4 Jos Verstappen Arrows Asiatech 1:20,608

5 Jenson Button Benetton Renault 1:20,640

6 Juan Pablo Montoya Williams BMW 1:20,937

7 Giancarlo Fisichella Benetton Renault 1:20,984
8 Luciano Burti Jaguar Cosworth 1:22,327

9 Tomas Scheckter Jaguar Cosworth 1:24,245



31
januari

2001


JOS EERSTE RIJDER BIJ ORANGE ARROWS

Nu Jos en Enrique Bernoldi bevestigd zijn bij Orange Arrows, is ook meteen bekend gemaakt dat Jos 1e rijder is. Tom Walkinshaw: "We zijn blij met onze rijders voor 2001. We hebben een sterke, ervaren rijder in Jos en nieuw bloed in de persoon van Enrique. We zullen zien dat dit een interessante combinatie is. We willen Pedro (de la Rosa) bedanken voor zijn 100% inzet de afgelopen twee seizoenen en wensen hem het allerbeste".

Enrique en Jos, teamgenoten bij Orange Arrows

We vroegen Huub Rothengatter om commentaar op de bevestiging van Jos bij Orange Arrows: "Dit hebben we twee maanden geleden al gezegd, maar dan gelooft niemand je... Ik ben slechthorend, maar af en toe heb ik de indruk dat ik soms niet de enige ben".
Jos zal later deze week de eerste shake down doen met de nieuwe A22.


31
januari

2001


BERNOLDI NIEUWE TEAMGENOOT JOS BIJ ARROWS

Enrique Bernoldi wordt dit jaar de nieuwe teamgenoot van Jos Verstappen bij het team van Arrows. Bernoldi zal gaan rijden met startnummer 15, en wordt de tweede rijder van het team. Jos zal rijden met nummer 14.
De 22-jarige Bernoldi testte de afgelopen week al enkele dagen succesvol met het Arrows-team. Een onbekende in de autosport is hij niet. In 1997 en 1998 reed hij in het Britse Formule 3-kampioenschap. In 1998 werd hij tweede, achter Mario Haberfeld, maar voor Luciano Burti - nu de tweede coureur bij Jaguar. In dat jaar was er dus een Braziliaans trio dat de dienst uitmaakte. Vorig jaar kwam Bernoldi uit voor het Red Bull junior-team in de Formule 3000. Voor Pedro de la Rosa is het aantrekken van Bernoldi een grote tegenslag. Hij ging er tot op heden van uit dat hij dit jaar voor Arrows zou uitkomen, net als de afgelopen twee seizoenen. Er schijnt echter enige frictie geweest te zijn tussen Arrows en de Spaanse oliemaatschappij Repsol, waarvan De la Rosa nu de dupe schijnt te zijn geworden.
De la Rosa heeft nu eventueel nog de optie om voor Minardi te gaan rijden. Mocht dat het geval zijn, dan kan hij daar zijn waarschijnlijke teamgenoot (en landgenoot) Fernando Alonso de kneepjes van het vak leren kennen.


31
januari

2001


Bridgestone: Michelin maakt ons sneller

Technisch manager Yoshihiko Ichikawa van Bridgestone is blij met de komst van Michelin. Hij denkt dat zijn merk het met deze concurrentie nog beter gaat doen. "Wij hebben zeer veel respect voor deze concurrent en zijn nu gedreven om ons product aanzienlijk te verbeteren. De nieuwe ontwikkeling heeft er voor gezorgd dat soms rondetijden met drie seconden werden verbeterd ten opzichte van het vorige jaar, hoewel de nieuwe aërodynamische regels het omgekeerde effect hebben, en Formule 1 auto's weer drie seconden langzamer maakten. Regerend wereldkampioen Michael Schumacher is het met deze uitspraak geheel eens. Na veel bandentestwerk gedaan te hebben meent hij dat "wij zeer goed voorbereid aan de start van de eerste race komen. Er is zeer veel vooruitgang geboekt met het ontwikkelen van een nieuwe Bridgestone band en dat maakt het leven iets gemakkelijker. Wat mij betreft zijn banden ongeveer de belangrijkste factor om een race te kunnen winnen. Ik denk dat het een zware strijd tussen Bridgestone en Michelin gaat worden want beiden weten wat er gedaan moet worden om te winnen, maar uiteindelijk zal Bridgestone het beste uit de bus komen".


31
januari

2001


Nieuwe Mercedes V10 "belooft veel"

Bij de test op het circuit van Barcelona waar Coulthard en Wurz met de McLaren MP4/15-K ontwikkelingsauto reden meldde David Coulthard "zeer tevreden te zijn en dat de nieuwe Mercedes motor heel veel belooft".


31
januari

2001


Kirch verhoogt bod EM.TV

Volgens de Financial Times zal Kirch Media het bod dat EM.TV gedaan werd om het bedrijf uit de financiële problemen te helpen gaat verhogen. Kirch zal EM.TV in ieder geval verlossen van de 25% SLEC aandelen die Bernie Ecclestone voor een miljard dollar aan EM.TV kan verkopen. Verder lijkt het dat Disney, eigenaar van de ABC en ESPN TV zenders, de rechten van de Muppet show, die ook vorig jaar door EM.TV werden gekocht, gaat overnemen. Zo krijgt ieder zijn deel en kan EM.TV overleven. Als deze transactie doorgaat wordt Kirch de grootste aandeelhouder in SLEC, de maatschappij die alle Formule 1 belangen beheert.


31
januari

2001


FIA en Europese Unie akkoord

Bernie Ecclestone, Max Mosley en EU commissaris Mario Monti hadden gisteren een treffen om de impasse rondom het dispuut dat de twee partijen hebben te bespreken. Na de vergadering werd er gezegd dat "er duidelijk vooruitgang geboekt werd" om een oplossing te vinden over het conflict dat Ecclestone het alleenrecht heeft op het gebied van TV rechten. Vergeet niet dat hier heel veel van afhangt want als er geen oplossing komt - de EU is van mening dat Ecclestone geen enkele concurrentie heeft - zal Formule 1 Grand Prix racen naar andere werelddelen uitwijken.
De overeenkomst die er nu lijkt te zijn heeft de bedoeling om de commerciële belangen van de FIA in de autosport te beëindigen. De FIA informeerde dat "grote veranderingen op het gebied van de FIA regelgeving en op het gebied van commerciële zaken in principe overeen gekomen werden. Het resultaat is dat de Europese Commissie nu tevreden is met de toekomstige rol van de FIA als die van onafhankelijke autorace wetgever. Formule One Administration, één van Bernie Ecclestone's werkmaatschappijen, heeft al enige tijd geleden actie genomen door zich te ontdoen van rallybelangen en is verder akkoord gegaan met veranderingen op het gebied van de marketing van TV rechten".
"Veel veranderingen werden al ingevoerd en zullen er samen met de nieuwe overeengekomen wijzigingen toe bijdragen dat deelnemers en de Europese burgers hiervan profiteren. De verdergaande rol van de FIA als wetgever zal er voor zorgen dat de nu al zeer hoge mate van veiligheid voor deelnemers en toeschouwers gewaarborgd blijft. Tegelijkertijd zullen deze veranderingen er voor zorgen dat er meer concurrentie voor circuits, TV zenders etc. zal komen. Zowel TV kijkers als toeschouwers zullen hiervan profiteren". "De nieuwe regels samen met een aantal andere veranderingen in de marketing van TV rechten die ons door de FIA werden voorgesteld lijken ons in principe voldoende" zei EU commissaris Mario Monti. "Het is daarom dat we voorstellen dat dit over een paar weken gepubliceerd zal worden. Eventuele andere geïnteresseerden geven we de mogelijkheid hier commentaar op te geven" vervolgde de Italiaan. De veranderingen zijn:

* De rechten van de deelnemers, circuits en organisaties worden versterkt omdat de FIA alleen nog maar als onafhankelijke wetgever zal optreden

* De FIA doet afstand van alle commerciële belangen op het gebied van Formule 1 en zal geen obstakel zijn in het geval van nieuwe categorieën van autosport

* De FIA behoudt de rechten op kampioenschappen en handelsmerken maar doet afstand van het recht dat alle TV rechten van deze kampioenschappen aan de FIA toebehoren

* Beslissingen van de FIA mogen bij door rechtbanken in het land dat een dispuut met de FIA heeft gehoord en behandeld worden
* Formula One Admistration (Ecclestone) heeft alle TV rechten afgestaan of verkocht maar behoudt de TV rechten voor Formule 1
* De FOA is overeengekomen dat TV rechten een lengte van maximaal vijf jaar hebben in het geval van een gatland (bijvoorbeeld ITV in het geval van de Britse Grand Prix) en dat contracten met TV zenders van alle andere landen een maximale duur van drie jaar mogen hebben.

In zijn antwoord zei FIA voorzitter Max Mosley "de afgelopen zes maanden heeft de FIA een aantal regels en commerciële zaken veranderd en zal nu de aanvullende veranderingen in haar rol van autosportwetgever implementeren. Door afstand gedaan te hebben van commerciële rechten is er nu geen belangenverstrengeling meer. De constructieve dialoog die wij met de EU hadden beëindigt een moeilijk dispuut en creëert daarom de lange termijn stabiliteit van de sport, inclusief Formule 1. Dit is een goede zaak voor de sport en voor alle enthousiasten en voor alle werknemers die hun geld in deze sport verdienen".
Nu dit dispuut voorbij lijkt het dat er minder gevaar is dat Formule 1 uit Europa vertrekt en dat er Grand Prix's in andere werelddelen (voornamelijk Azië) verreden gaan worden. Verder is het ook prettig nieuws voor Bernie Ecclestone want nu is de weg vrij voor beursnotering van zijn Formula One Holdings maatschappij.


31
januari

2001


Montoya: Formule 1 is verwezenlijking van een droom

"Ik heb er altijd van gedroomd om in Formule 1 te kunnen racen en dit komende seizoen hoop ik een paar keer naar een podiumplaats te kunnen rijden, maar op het ogenblik is het gewoon nog te vroeg om iets zinnigs over de capaciteiten van de FW23 te kunnen zeggen". Hopelijk wordt de droom geen nachtmerrie voor de Colombiaan.


31
januari

2001


Frank Williams: rivaliteit kan geen kwaad

Er werd al geschreven over de komende rivaliteit tussen Ralf Schumacher en Juan Pablo Montoya. Dit is ook zeer begrijpelijk. Vorig jaar, toen de Duitser Jenson Button als teamgenoot had, werd er pas nadat de eerste helft van de races was verreden met de Brit gecommuniceerd. Frank Williams is echter totaal onbekommerd over een rivaliteit tussen zijn coureurs. "Het is heel normaal dat het karakter van twee rijders zo is dat ze alle twee het beste van het beste willen. Wat voor mij telt is wat rijders op de baan presteren en ik denk dat onze rijders intelligent genoeg zijn om een professionele band te kunnen ontwikkelen". Ralf Schumacher ontkende dat er al een stille koelte tussen hem en Montoya is. "Sinds ik in Formule 1 rijdt heb ik elk jaar een andere teamgenoot gehad, dus dat is niets nieuws voor mij. Ondanks alles wat er in de pers kwam kunnen wij eigenlijk best met elkaar opschieten".


30
januari

2001


Stoddart rondt koop Minardi af

De kogel is eindelijk door de kerk: vandaag bevestigden Giancarlo Minardi en meerderheidsaandeelhouder (70%) Gabriele Rumi hun aandelen in het "andere" Italiaanse Formule 1 team aan de Australische zakenman Paul Stoddart verkocht te hebben. Stoddart kan zich dus nu terecht volledig eigenaar-directeur noemen. Rumi neemt afstand van alle zaken maar Minardi blijft aan "om zich te gaan bezighouden met het ontwikkelen van jonge en talentvolle rijders". De nieuwe teammanager is Rupert Manwaring die vroeger voor Tyrrell werkte en daar Stoddart leerde kennen. Voorlopig gaat men vanuit Faenza, waar de fabriek van Minardi te vinden is, en vanuit Ledbury, waar het European Aviation team haar thuishaven heeft, werken. Het 100-koppige personeel in Italië krijgt dus ondersteuning van de 45 Engelsen die wekelijks heen en weer gevlogen worden in een van de European Aviation vliegtuigen. Wat er precies met het F3000 team van Stoddart gaat gebeuren is nog niet duidelijk.


30
januari

2001


Juridische problemen voor Ecclestone nog niet voorbij

Net toen Bernie Ecclestone, de FIA en de EU verkondigden dat ze een oplossing gevonden hadden voor het zesjarige dispuut, kreeg Ecclestone van een andere kant te maken met een juridisch probleem. Een in Londen gebaseerde website heeft te kennen gegeven dat men tegen Ecclestone gaat procederen. Hoewel er nog geen briefwisseling tussen de advocaten heeft plaatsgevonden zal dit proces in Californië gaan plaats vinden. De website in kwestie (www.formula1.com) meent dat men potentiële en lucratieve contracten misliep omdat Bernie veel druk uitgeoefend zou hebben op adverteerders om geen zaken met hen te doen. Nick Morris informeerde de Daily Telegraph dat 'het nog niet exact vast stond wat zijn eis gaat worden maar hij denk aan een financiële compensatie van tenminste 45 miljoen gulden'. De twee partijen hebben reeds eerder met elkaar kennis gemaakt toen Ecclestone een proces aanging waarbij hij claimde dat Formula1.com de copyright-wet had overtreden. Deze zaak kwam bij een internationale arbitrage commissie voor en Ecclestone verloor deze zaak. De nieuwe rechtszaak gaat waarschijnlijk over zes maanden in San Fransisco dienen.


30
januari

2001


Jos stelt zijn tijden weer scherper

Vandaag heeft Jos Verstappen het Arrows-testprogramma weer opgepikt. Hij reed zijn ronden hoofdzakelijk in de ochtend en een stuk van de middag. Uiteindelijk ging Jos 50 keer rond, met een snelste tijd van
1.21.1, de vijfde tijd van de dag. Daarbij zij aangetekend dat Jos met een grote hoeveelheid benzine aan boord reed. Aan het eind van de test schoof Jos nog van de baan omdat de achterremmen niet naar behoren functioneerden. De auto raakte daarbij de bandenstapels, echter zonder noemenswaardige schade.
Morgenvroeg test Jos nog verder, waarbij nog enkele onderdelen van de nieuwe A22 auto extra aandacht krijgen.

Dit zijn de officieuze tijden van vandaag in Barcelona:


1 Jean Alesi Prost Ferrari 1:18,973

2 Giancarlo Fisichella Benetton Renault 1:19,859
3 Juan Pablo Montoya Williams BMW 1:20,418

4 Jenson Button Benetton Renault 1:20,899

5 Jos Verstappen Arrows Asiatech 1:21,146

6 Eddy Irvine Jaguar Cosworth 1:21,455

7 Ralf Schumacher Williams BMW 1:21,518

8 Luciano Burti Jaguar Cosworth 1:22,727

9 Tomas Scheckter Jaguar Cosworth 1:24,842

30
januari
2001

Nog enkele gesigneerde kalenders verkrijgbaar

In de shop zijn nog enkele schitterende, door Jos gesigneerde, kalenders te koop. Wees er snel bij, want op is op. Ook zijn er nog enkele mooie jaarboeken te krijgen (deze zijn niet gesigneerd). Ook hiervoor geldt op is op.
Wil je in het bezit komen van deze of andere artikelen neem dan een kijkje in de shop.
Klik hier om naar de Shop te gaan.

29
januari
2001

Ferrari F2001 gepresenteerd

Vandaag werd de nieuwe Ferrari Formule 1-bolide aan de wereld gepresenteerd. De Ferrari F2001, zoals de nieuwe Ferrari gedoopt werd, is een evolutie van zijn voorganger (de F2000). Toch verschilt de nieuwe auto door de nieuwe regels van de FIA op een aantal punten, waaronder het chassis en de motor, behoorlijk van zijn voorganger. Een van de belangrijkste veranderingen betreft de suspensie. Deze is verbeterd om nog meer profijt uit de Bridgestone-banden te verkrijgen. Bovendien is de aerodynamica op een aantal punt behoorlijk veranderd. Wellicht de belangrijkste verandering aan de Ferrari is het startnummer: voor het eerst sinds 1980 rijden de wagens weer - op eigen kracht - met de startnummers 1 en 2.

de Ferrari F2001

29
januari
2001

Jos weer naar Barcelona

Vanavond is Jos Verstappen weer afgereisd naar Barcelona. Na een korte onderbreking van vier dagen continueert hij vanaf morgen weer het testprogramma. Daartoe neemt hij morgen het stuur over van Enrique Bernoldi, die vandaag voor het Arrows team getest heeft. Na te zijn gestart met regenbanden en daarna intermediates, kon Bernoldi vanmiddag met droogweerbanden rijden. De test had een tweeledig doel; enerzijds Bernoldi te laten wennen aan de auto en anderzijds de betrouwbaarheid testen van de A22 onderdelen. Met 45 ronden liet Bernoldi uiteindelijk de vierde tijd van de dag noteren, 1.22.464.

Dit zijn de officieuze tijden van vandaag in Barcelona:


1 Juan-Pablo Montoya Williams BMW 1:20,904

2 Giancarlo Fisichella Benetton Renault 1:21,492
3 Eddy Irvine Jaguar Cosworth 1:21,871

4 Enrique Bernoldi Arrows Asiatech 1:22,464
5 Jenson Button Benetton Renault 1:22,523

6 Ralf Schumacher Williams BMW 1:23,211

7 Luciano Burti Jaguar Cosworth 1:23,555

8 Gaston Mazzacane Prost Ferrari 1:24,454



28
januari

2001


Heidfeld snel met nieuwe Sauber

Nick Heidfeld schijnt er dit jaar met Sauber beter voor te staan dan vorig seizoen toen hij reed onder de Prost vlag. In de nieuwe Sauber C20 reed hij zaterdag in Barcelona de snelste tijd van de dag,
1.20.842. Ook wat de betrouwbaarheid van de wagen betreft zat het snor; zonder problemen reed de Duitser meer dan 50 ronden. Degene die zaterdag op het Spaanse testcircuit minder te spreken was over zijn auto was Jacques Villeneuve. Hij eindigde de dag weliswaar met de tweede snelste tijd -had daar ook de meeste ronden voor nodig- maar ervoer als enige in het veld mechanische problemen.

De tijden van gisteren in Barcelona:


1 Nick Heidfeld Sauber Petronas 1:20,842

2 Jacques Villeneuve BAR Honda 1:21,049

3 Kimi Raikkonen Sauber Petronas 1:21,279

4 Marc Gene Williams BMW 1:21,536

5 Eddy Irvine Jaguar Cosworth 1:22,929

6 Luciano Burti Jaguar Cosworth 1:25,422



27
januari

2001


Geslaagde dag met Lost Boys, Jos alweer aan het werk

Zeer geslaagd. Zo kan de dag genoemd worden die Jos Verstappen, Huub Rothengatter, Raymond Vermeulen, het personeel en enkele klanten van Lost Boys gisteren in Amsterdam hadden.
Nadat Jos donderdagavond terugkwam uit Barcelona werd hij om twee uur opgewacht in het kart-centrum van Bleekemolen. Daar werden verschillende races gereden: onder andere gewone kartraces, races op een oval, en een behendigheidsspel. Alle races werden, hoe kan het ook anders, gewonnen door Jos.

Jos voor aanvang van een van de kartraces

Aan het einde van de dag was er een spannende finale, en in de einduitslag was Jos (die startte vanaf de laatste plek) te vinden op de eerste plaats, gevolgd door Huub Rothengatter en Raymond Vermeulen. Zij deden afstand van hun prijzen, waardoor de oorspronkelijke nummers vier, vijf en zes uiteindelijk de prijzen in ontvangst mochten nemen. De prijsuitreiking werd verricht door Michiel Mol van Lost Boys. Na afloop was er een uitgebreid Thais/Japans buffet.

Michiel Mol reikt de prijzen uit

Jos, Huub en Raymond kregen van Lost Boys een erg mooi gelimiteerd horloge. Het was een heel gezellige, niet-formele dag, die absoluut voor herhaling vatbaar is.

Uitslapen was er voor Jos vanmorgen echter niet bij: hij moest in alle vroegte alweer met het vliegtuig naar Londen. Om 10 uur werd Jos namelijk in de fabriek van Arrows verwacht. Daar moest hij zich een stoeltje laten aanmeten voor de nieuwe Arrows A22. De bouw van deze nieuwe Arrows ligt overigens goed op schema. De verwachting is dat er op niet al te lange termijn een shakedown zal plaatsvinden. Vanavond vertrekt Jos alweer naar Barcelona, waar hij (onder voorbehoud) maandag weer zal testen.


27
januari

2001


Williams neemt meer risico

Williams zal dit seizoen wat meer risico nemen dan vorig jaar, teneinde Ferrari en McLaren partij te kunnen geven, aldus BMW Motorsport directeur Gerhard Berger vandaag op het circuit van Silverstone tijdens de presentatie en shakedown van de nieuwe BMW Williams FW23 auto. "We hebben een gloednieuwe motor. Alles is anders vergeleken met de motor van vorig jaar, tot de schroefjes toe. We rijden met andere banden en we hebben met Montoya een nieuwe coureur", motiveerde de oud F1 coureur zijn uitspraak. "Om het gat met de top te dichten zullen we 'tot op het randje' moeten gaan en dat zullen we doen ook. Hopelijk kunnen we zo aansluiting vinden." Het team van Williams eindigde vorig seizoen weliswaar als derde, achter Ferrari en McLaren, maar de nummers een en twee verdeelden wel gedurende het hele seizoen de prijzen qua gewonnen races. "Ik verwacht niet dat we het gat volledig zullen kunnen dichten maar we moeten Ferrari en McLaren wel dichter op de hielen zitten. Krijgen die problemen, dan zullen we klaar zijn om toe te slaan", verwacht Berger. Teambaas Frank Williams was verrast met de derde plaats van zijn Williams vorig seizoen, maar gaf toe zich te realiseren dat het sinds
1997 geleden is dat zijn team een race wist te winnen. Williams was het meest succesvol in de jaren tachtig en negentig waar het negen constructeurstitels wist te winnen en zeven coureurs het seizoen afsloten als wereldkampioen. Adel verplicht.


27
januari

2001


BAR vol vertrouwen

BAR moet dit seizoen bij machte zijn om McLaren te verslaan, volgens BAR-coureur Olivier Panis, vorig seizoen nog testrijder bij McLaren. "Het gaat beter en beter met ons team, elke test weer", aldus de Fransman. "Dat is ook nodig om het gat met McLaren en Ferrari te dichten." Ook vindt hij de nieuwe BAR003 een stap voorwaarts vergeleken met de auto van het vorig seizoen die hij ook getest heeft. Jacques Villeneuve was eerst niet zo enthousiast over de nieuwe auto, maar heeft zijn kritiek inmiddels flink afgezwakt. "Er zijn intussen flink wat verbeteringen aangebracht. Tijdens de laatste tests bleek dat de auto al weer een stuk beter was dat die keer in Jerez. Dus ik zie de toekomst met het volste vertrouwen tegemoet." Villeneuve sprak de geruchten tegen als zou dit het laatste seizoen bij BAR zijn. "Als we vooruitgang blijven boeken dan zou ik niet weten waarom ik zou moeten verkassen."


26
januari

2001


Bernoldi in de Arrows A21

Het Arrows team heeft vandaag in Barcelona alleen in de middaguren getest en wel met Enrique Bernoldi achter het stuur. Gezien de beperkte tijd kon de Braziliaan slechts een beperkt aantal ronden rijden, namelijk veertien. Ondanks dat voelde Bernoldi zich snel thuis in de A21 en liet hij een volwassen indruk achter bij de Arrows engineers.
Morgen test Arrows niet, maar men blijft in Barcelona om zich voor te bereiden op nieuwe tests volgende week.

De onofficiële testtijden van vandaag:


1 Marc Gene Williams 1:21,20

2 Nick Heidfeld Sauber 1:21,23

3 Jarno Trulli Jordan 1:21,31

4 Kimi Raikkonen Sauber 1:21,94

5 D. Manning BAR 1:22,34

6 Enrique Bernoldi Arrows 1:23,58


Special
Voor alle Jos Verstappen fans heeft de fanclub een hele speciale aanbieding: Een Favre Leuba horloge met Jos Verstappen logo voor Hfl.
995,-. Dit horloge zou normaal Hfl. 1175,- in de winkel kosten. Lees er alles over de speciale Favre Leuba pagina.

Index
©1995-2000 Jos Verstappen Info Page at www.verstappen.nl. All Rights Reserved

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie