Prof. de la Rive Box lid commissie biotechnologie en voedsel

Datum nieuwsfeit: 15-02-2001
Prof. de la Rive Box lid Commissie Biotechnologie en Voedsel

De Maastrichtse hoogleraar Louk de la Rive Box is benoemd tot lid van de Commissie Biotechnologie en Voedsel. Deze commissie heeft de organisatie in handen van het maatschappelijk debat over biotechnologie en voedsel dat dit jaar zal plaatsvinden.

Met een gestructureerd publiek debat wil het kabinet verhelderen onder welke randvoorwaarden biotechnologie met betrekking tot voedsel maatschappelijk aanvaardbaar is. Bestaande organisaties uit industrie, maatschappelijk leven en wetenschap wordt de gelegenheid gegeven samen met het brede publiek standpunten uit te wisselen over de relatie tussen biotechnologie en voedsel. De regie en organisatie van het debat is in handen van de Commissie Biotechnologie en Voedsel, onder voorzitterschap van dr. Jan Terlouw. Naast De la Rive Box hebben onder anderen prof. Galjaard (geneticus) en Renate Dorrestein (schrijfster) zitting in de commissie.

De Commissie is ingesteld naar aanleiding van de Integrale Nota Biotechnologie welke in september 2000 door het kabinet aan de Tweede Kamer is aangeboden, en waarin het kabinet aangeeft de discussie over biotechnologie te willen richten op de ethische en maatschappelijke aspecten van biotechnologie en voedsel.

De la Rive Box is gevraagd vanwege zijn deskundigheid met betrekking tot ontwikkelings-samenwerking en voedselveiligheid in Afrika. In het verleden is hij betrokken geweest bij zowel onderzoek naar, als publieke debatten over, voedselveiligheid. Hij was jarenlang directeur van het European Centre for Development Policy Management in Maastricht. Momenteel is hij Bijzonder Hoogleraar "Europese internationale samenwerking, the governance of European international cooperation" aan de Faculteit der Cultuurwetenschappen van de Universiteit Maastricht (UM).

Noot voor de pers
De afdeling Communicatie van de UM is bereikbaar via 043 388 2671/3084/2044. Voor urgente zaken buiten kantooruren 06 2127 5612. Mailto:pers@voorlichting.unimaas.nl.
De persberichten van de UM staan op Internet www.pers.unimaas.nl.