Reactie LHV op website van Stichting 'De Vrije Huisarts'

Datum nieuwsfeit: 15-02-2001

Reactie LHV op website 'De Vrije Huisarts'

15 februari 2001

Op de website van Stichting "De Vrije Huisarts" wordt informatie gegeven over deze nieuw opgerichte Stichting. Het Dagelijks Bestuur (verder DB) van de LHV acht het noodzakelijk op deze informatie te reageren.

* Allereerst wordt geconstateerd dat de activiteiten van de Stichting sterk overeenkomen met een aantal taken van de LHV.
* De oprichters c.q. bestuurders van de Stichting hebben geen initiatief genomen tot overleg. Daarom heeft de LHV het initiatief genomen om een overleg tussen de beide besturen te organiseren waarin het ontstaan, de doelstellingen en de concrete acties van de Stichting onderwerp van gesprek zullen zijn.
* Gezien het feit dat dit overleg zal plaatsvinden distantieert de LHV zich van de tekst die tot 15 februari jl. op de web-site onder de kop "Relatie tot de LHV" stond.

Deze tekst luidt:
"De LHV vindt het een goed initiatief, het bijt hun beleid niet. De LHV ziet goed dat een dergelijke actie, buiten het officiële verenigingsgebeuren om, het proces naar een goed resultaat juist kan bevorderen."

De bovenstaande tekst is niet gebaseerd op enig overleg of afstemming met de LHV, laat staan een door het bestuur geformuleerd LHV-standpunt.

* Alhoewel de LHV nog geen zicht heeft op het totale scala van activiteiten van de Stichting, blijkt uit de web-site informatie dat men de WTG in een bodemprocedure wil aanvechten. Het DB distantieert zich nadrukkelijk van deze actie. Hierbij wenst het DB afstand te nemen van de suggestie dat deze actie naar de mening van de LHV bevorderend zou kunnen zijn voor de te behalen resultaten. De LHV zal gezamenlijk met ZN in de komende weken opereren richting CTG en richting minister. In dit precaire traject wenst de LHV niet in verband te worden gebracht met een procedure die zich in de eerste instantie tegen de WTG, en indirect tegen het CTG en de minister richt.