Linde Kling Voorleeskampioen Gemeente Oss 2000/2001

Openbare Bibliotheek Oss

16 februari 2001

Linde Kling Voorleeskampioen Gemeente Oss 2000/2001

Vandaag vrijdag 16 februari 2001 werd er in zaal De Linck van Muzelinck gestreden om het Osse voorleeskampioenschap. In het kader van de Nationale Voorleesdag namen 11 kinderen, de voorleeskampioenen van hun school, deel aan de wedstrijd. In een volle zaal, met meer dan 200 kinderen en begeleiders werd Linde Kling van de Hertogin Johannaschool de nieuwe Voorleeskampioen van de Gemeente Oss. Alle andere deelnemers kregen een eervolle tweede plaats.

De elf kinderen lazen allen een eigen gekozen tekst voor. De ene keer was het een spannend of gewaagd verhaal, de andere keer droevig of om te lachen. De kinderen hadden zich allemaal goed voorbereid en het niveau was kwalitatief hoog.

De jury had dan ook een moeilijke taak om de beste er uit te kiezen. Volgens Hans Boerboom, de voorzitter van de jury, lagen alle kandidaten zeer dicht bij elkaar. Uiteindelijk moet er toch een winaar komen, want het is tenslotte een wedstrijd. De vijf juryleden wezen daarbij Linde Kling als winnaar aan. Ze vonden haar een goed uitstraling hebben met een goede presentatie van haar verhaal. Ze was enthousiast en las duidelijk voor. Het geheel was dus doorslaggevend om Osse Voorleeskampioen te worden.

Jan-Willem van der Graaff kreeg een eervolle vermelding, ten eerste omdat hij qua voorlezen zeer dicht bij de winnaar kwam en ten tweede omdat hij de enige jongen was in het damesgezelschap. Alle deelnemers kregen bovendien een kleine attentie. Zij zijn tenslotte de winnaars van hun eigen school.

Linde gaat nu door naar de regionale ronde. De regionale voorleesronde van de Provincie Noord-Brabant vindt plaats op zondag 11 maart in theater "De Vorst" in Tilburg. Mocht zij ook in de regionale ronde winnen dan doet ze mee aan de provinciale ronde op 24 maart in het Provinciehuis. De winnaar van deze wedstrijd mag uiteindelijk Brabant vertegenwoordigen bij de landelijke finale op 16 mei tijdens de Nationale Voorleesdag in Muziekcentrum Vredenburg te Utrecht.

Doel en initiatief De Nationale Voorleeswedstrijd is een actie in het kader van de Nationale Voorleesdag, waarop het belang van (voor)lezen kenbaar gemaakt wordt aan een groot publiek. De Nationale Voorleeswedstrijd bestaat uit een aantal voorleesronden, waaruit uiteindelijk één kandidaat per provincie overgaat naar de landelijke finale op de Nationale Voorleesdag. De Nationale Voorleesdag is een initiatief van Stichting Lezen (het landelijk platform voor leesbevordering) in samenwerking met de Stichting CPNB en het NBLC, de Vereniging van Openbare Bibliotheken in Nederland.