Afspraken over stimulering vrije marktwerking aardappelen

Datum nieuwsfeit: 16-02-2001
Bron: LTO Nederland
LTO Nederland

Afspraken over stimulering vrije marktwerking en certificering

Aardappelbranche wil één landelijke prijsnotering voor consumptieaardappelen

Vrijdag 16 februari 2001 - De diverse regionale prijsnoteringen voor consumptieaardappelen moeten per

1 september a.s. plaats maken voor een landelijke prijsnotering. Dit is de gezamenlijke lijn die aardappeltelers, -handelaren en verwerkende industrie vanmorgen in Bunnik hebben afgesproken. Voorts hebben ze besloten dat handel en verwerkende industrie met ingang van 2003 alleen nog aardappelen afnemen van gecertificeerde akkerbouwbedrijven.
Dit zijn enkele resultaten van het overleg dat partijen in de aardappelbranche vanmorgen hebben gevoerd met als doel een betere werking van de consumptieaardappelenmarkt. Bij het overleg waren betrokken LTO-Nederland (vakgroep Akkerbouw), de Nederlandse Aardappel Organisatie, de Vereniging voor de Aardappelverwerkende Industrie en de Producentenorganisatie Aardappelen (POA). In de bijeenkomst werd geconcludeerd dat een verandering van de contractprijzen voor 2001 tot nu toe niet is bereikt.
Nu alle partijen voorstander zijn van één landelijke prijsnotering zullen LTO-Nederland en de POA overleg gaan voeren met de regionale beurscommissies. Tijdens het overleg bleek voorts dat de industrie van plan is om in totaal minder aardappelen vooraf op contract vast te leggen. Verder zullen gemiddeld meer tonnen per hectare worden gecontracteerd. Dit zal ertoe leiden dat minder tonnen worden meegeleverd op basis van een beursnotering. Verwacht wordt dat deze maatregel resulteert in een groter aanbod van aardappelen op de vrije markt.
Gezien de sterke vraag vanuit de markt zijn partijen van mening dat zo snel mogelijk alle aardappelen dienen te komen van gecertificeerde akkerbouwbedrijven. Hierover is afgesproken dat de teelt het initiatief zal nemen om zo snel mogelijk afspraken te maken om vanuit het Kwaliteits Project Akkerbouw te komen tot daadwerkelijke implementatie van certificering in de praktijk. Hiervoor zullen afspraken gemaakt worden met afnemers in alle sectoren, met certificeringsinstellingen en controlerende partijen. Met betrekking tot de prijs hebben de afnemers geen verandering aangebracht in hun contracten. Vooralsnog is hiermee nog geen verbetering bereikt voor de telers. Gezien de huidige financiële situatie is dit rampzalig voor de telers. LTO-Akkerbouw handhaaft haar advies aan de aardappeltelers om geen contracten af te sluiten beneden de kostprijs. aldus vakgroepvoorzitter Aike Maarsingh. Anders kunnen sommige akkerbouwers beter afwegen om tarwe te telen.

Nadere informatie: A. Maarsingh (tel. 06-53902860) en J. Haanstra (tel. 06-54294619)

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: (info@lto.nl)

(Auteur: LTO-Nederland)