Stichting Wild Cat: Brinkhorst blijf van exotisch dier af

Datum nieuwsfeit: 16-02-2001

Brinkhorst handen af van gefokte exotische dieren.

Positieflijst?(ART.33 GWWD)
Wel, dat is een lijst waarop een aantal exotische dieren zullen staan die nog in Nederland gehouden zouden mogen worden. Zoals de GWWD nu zegt is er een algemeen verbod, tenzij deze behoren tot bij AMvB aangewezen dieren(positieflijst)Als het aan de dierenbescherming ligt dan ziet de positieflijst er als volgt uit: een kanarie of parkiet, een hond, een kat , een konijn, een cavia en een goudvis. Elke Nederlander kan dus op dat moment zijn aquarium legen, al dan niet in het riool ,want de warmwater vissen zijn tropisch(dus exoot) en dus verboden.Ook elke zoogdierhouder is gedoemd zijn/haar hobby op te geven als het gaat om exoten, maar dit geld ook voor de reptielenhouders, vogelhouders, noem maar op.De Stichting Wild Cat pleit er ook voor dat er een wet aangenomen worden die het welzijn regelt van dieren dan is er geen positieflijst nodig. Hier in Nederland is nog niets geregeld, maar er zijn Duitse minimum normen inzake het houden en verzorgen van dieren, exotische dieren in dit geval. Deze eisen beschrijven hoe groot het hok moet zijn , hoe de inrichting moet zijn &enz. Dan is er geen (positief)lijst nodig, dan is het welzijn al geregeld door middel van die verzorgings- en huisvestingseisen(Gezondheids- en WelzijnsWet). Weet U nog hoe zij(dierenbescherming) tekeer gingen bij Minister Apotheker die 4 hondenrassen wilde verbieden? De Dierenbescherming zei dat dat de doodsteek was voor die 4 rassen. En zie nu hoe zij nu praten over de exoten.

Waarom zegt de Stichting Wild Cat dat partikulieren exoten moeten kunnen blijven houden? Wij HomoSapiens, de mens dus, fokken zo hard dat al die nakomelingen voedsel nodig hebben om te groeien. Gevolg van deze groei is een tekort aan cultuurgrond, met weer als gevolg het kappen van regenwouden en andere gebieden om die cultuurgrond te krijgen. Het leefgebied van de dieren in het wild wordt steeds verder teruggedrongen. Gevolg, uitsterven van diersoorten door gebrek aan prooidieren, onderlinge vechtpartijen met de dood als gevolg (voedselnijd). Ook oorlogen en andere zaken als natuurrampen spelen een grote rol in het verdwijnen van diersoorten van onze aarde. Welnu, er zijn partikulieren in Nederland , die exotische diersoorten houden in alle mogelijke species, dus van muis tot katachtigen en primaten die al op de rand van uitsterven leven. Godzij dank zijn er dan nog van die exotische dieren bij de Nederlandse partikulier.Al dan niet georganiseerd die zorgen voor een goede backup van de species.Vaak zijn het ook nog dieren die in dierentuinen niet te vinden zijn , en derhalve een kostbaar goed.

De Stichting Wild Cat zal zich blijven inzetten voor het houden van exotische dieren in Nederland door elke Nederlander, met in achtname en bij wet geregeld van die huisvestings en verzorgingseisen.

Stichting Wild Cat

Ton Veldkamp