Microsoft Application Center 2000 vrij voor productie

Datum nieuwsfeit: 16-02-2001

Microsoft Application Center 2000 vrijgegeven voor productie

Klanten kunnen gemakkelijk de schaalbaarheid en beschikbaarheid van bedrijfskritische systemen verhogen

Schiphol-Rijk, 16 februari 2001 - Microsoft heeft Application Center 2000 vrijgegeven voor productie. Dit uitrol- en beheertool voor applicaties is gebouwd op basis van Windows 2000 en zorgt voor sterk vereenvoudigde schaling van software. Microsoft Application Center 2000, een belangrijk lid van de .NET Enterprise Server-familie, omvat een reeks tools die het beheer, de controle en de load-balancing van web-applicaties mogelijk maken. Ook zorgt het ervoor dat het uitrollen van nieuwe applicaties binnen server-clusters eenvoudiger wordt. Het beheren van applicatie-clusters is nu net zo eenvoudig als het beheren van een enkel systeem.

"Na diepgaande tests in de productieomgevingen van onze 'early adopter'-partners, zijn we er trots op dat Application Center 2000 nu gereed is," zegt Paul Flessner, senior vice president van de .NET Enterprise Servers bij Microsoft. "Dit product maakt een schaalbaarheid en beschikbaarheid mogelijk die voorheen alleen in de mainframe-wereld bestonden. Tegelijkertijd zorgt het ervoor dat bedrijven sneller en flexibeler kunnen reageren, dankzij 'scaling on-demand' en ongekend gemak bij het uitrollen en beheren van applicaties."

Verschillende deelnemers aan het Application Center 2000 Early Adopter-programma gebruiken het product al voor het beheer van 'live' productieclusters van web- en applicatieservers. Hiertoe behoren web-hostingbedrijven, dot-coms en traditionele organisaties die alle de behoefte hadden aan een hogere beschikbaarheid en beheersbaarheid van applicaties. Microsoft heeft nauw met deze klanten samengewerkt om ervoor te zorgen dat alle kwesties rondom de uitrol en het beheer van softwareschaling zijn opgelost.

Schaalbaarheid voor de toekomst
Softwareschaling is de toekomst voor organisaties die bedrijfskritische web-applicaties draaien. Websites moeten in staat zijn om zonder onderbreking enorme hoeveelheden web-hits en paginaverzoeken af te handelen. Ook moet het mogelijk zijn om capaciteit toe te voegen wanneer de vraag toeneemt. Softwareschaling biedt een nieuwe benadering voor dit probleem: het vergroten van de capaciteit door servers toe te voegen aan een cluster, in plaats van telkens grotere servers aan te schaffen. Aangezien de verzoeken hierbij evenredig worden verdeeld over verschillende servers, kan iedere willekeurige server offline worden gehaald, waarbij de taken van deze server automatisch worden overgenomen door de overige servers. Op deze wijze worden 'single points of failure' geëlimineerd. Softwareschaling vervult hiermee de twee belangrijkste doelstellingen: schaalbaarheid en beschikbaarheid.

Tot nu toe was softwareschaling een complex, tijdrovend en kostbaar proces, omdat gebruikers gedwongen waren om handmatig servers toe te voegen en de data te configureren. Application Center 2000 is ontworpen met het oog op de klant: automatische uitrol en geïntegreerde tools waarmee klanten het cluster net zo gemakkelijk kunnen beheren als een enkele server. Het resultaat is dat klanten nu de beschikking hebben over de schaalbaarheid en beschikbaarheid die softwareschaling biedt, zonder dat er wordt ingeboet op de beheersbaarheid.

Dankzij het geautomatiseerde schalingsproces maakt Application Center 2000 het tevens mogelijk om snel en gemakkelijk te reageren op plotselinge toename van het webverkeer. Het zorgt voor een volledig automatische uitbreiding van applicatieclusters, zodat klanten gemakkelijk de capaciteit kunnen vergroten.

Enkele feiten
Application Center 2000 omvat een reeks van uitrol-, management-, monitoring- en diagnosetools. Tot de producteigenschappen behoren:

* Eén applicatiebeeld - Het is mogelijk om één 'beeld' te creëren van iedere web- of componenten gebaseerde applicatie, met alle content, componenten en configuratieinstellingen. Hiermee worden beheer- en uitroltaken aanzienlijk vereenvoudigd;
* Applicatie-werklastverdeling - Voor optimale prestaties kan de applicatie-werklast evenredig verdeeld worden over het cluster, dankzij het eenvoudige en gecentraliseerde beheer van Network Load Balancing en Component Load Balancing;
* Fout-tolerantie - Uitval van software en hardware kan op ieder punt in het systeem worden opgevangen, zonder onderbreking van de service;
* Applicatie-uitrol - Complete applicaties kunnen van de ene server naar de andere gekopieerd worden. Deze functie kan bijvoorbeeld gebruikt worden om applicaties op nauwgezette wijze door de gehele levenscyclus te voeren: ontwikkeling, testfase, voorbereiding en productie;
* Applicatie-synchronisatie - Applicatie-content, -configuratie en -componenten kunnen over alle computers in het cluster gesynchroniseerd worden;
* Real-time controle van prestaties en status - Prestatiegegevens en data uit logboekbestanden - van één server of van een groep servers - kunnen vanuit een centrale console bekeken worden. Systeembeheerders hebben de beschikking over hulpmiddelen om op pro-actieve wijze de beschikbaarheid en het prestatieniveau van het systeem te verhogen.
De adviesverkoopprijs voor Microsoft Application Center 2000 is $2.999 per processor.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software, diensten en Internet-technologie voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden met behulp van software, ongeacht op welke plaats, op welk moment en met welk apparaat.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de website van Microsoft Nederland, op pagina www.microsoft.nl/press/.

Microsoft en Windows zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.