Politiebericht Limburg-Zuid: tumult rond aanhouding

Datum nieuwsfeit: 16-02-2001

Politiebericht Limburg-Zuid: Maastricht 16-02-2001 persberichten district Maastricht (JvK/15.00 uur)

Meerssen, vijf personen aangehouden

Donderdagavond omstreeks 22.30 uur ontstond op de Proostenhof in Meerssen het nodige tumult rondom de aanhouding van een 27-jarige verkeerszondaar door de politie. Buurtbewoners bemoeiden zich met de situatie waarbij met onder meer stokken en een mokerhamer werd gedreigd.

Politiemensen van het korps landelijke politie diensten (KLPD) achtervolgden donderdagavond op de A2 geruime tijd een Mercedes personenauto waarbij snelheden werden gemeten van 190 km per uur. De Mercedes reed bij de afslag Meerssen van de autoweg af. In Meerssen parkeerde de bestuurder zijn auto aan de Proostenhof, waar hij door de politie werd aangesproken op de gepleegde snelheidsovertredingen. Hem werd medegedeeld dat hij was aangehouden en dat de auto waarin hij reed in beslag was genomen. Tegelijkertijd kwamen uit omliggende woningen meerdere personen naar buiten die zich dreigend opstelden tegen de wetsdienaren. Zij hinderden de politie bij haar werkzaamheden waarop assistentie werd verzocht van de politie van Maastricht en Meerssen, welke binnen korte tijd ter plaatse waren. De bestuurder, een 27-jarige inwoner van Meerssen, kon toen zonder problemen worden aangehouden en overgebracht naar het politiebureau in Maastricht. Bij de inbeslagname van de auto ontstonden wel de nodige problemen. Een 23-jarige huisgenote van de aangehouden man had zich opgesloten in de auto en reed daarmee met hoge snelheid weg op het moment dat de takelwagen aan kwam rijden. Daarbij reed ze bijna enkele politiemensen omver. Door opzij te springen kon dat voorkomen worden. De vrouw reed via de Maastrichterweg naar een verderop gelegen tankstation waar ze vervolgens kon worden aangehouden voor poging tot doodslag. Enkele bewoners van de Proostenhof waren inmiddels ook gearriveerd op deze parkeerplaats. Zij waren agressief en uitten bedreigingen naar de politie. Drie van hen werden aangehouden voor bedreiging en overtreding van de wapenwet. Dit zijn een 34-jarige man uit Maastricht, een 35-jarige man uit Hulsberg en een 21-jarige man eveneens uit Maastricht.

Maastricht, inbraak
Afgelopen nacht hebben onbekenden ingebroken in de winkel van Patisserie Royal aan de Wyckerbrugstraat. Een ruit van de toegangsdeur werd vernield om binnen te komen. Een glazen bak werd op de grond kapot gegooid en een ouderwetse weegschaal werd vernield. Er wordt (nog) niets vermist.

Gisternacht werd ingebroken in het gebouw van de midgetgolfbaan op de Sint Pietersberg. Een ruit van de kassaruimte én een ruit van het horecagedeelte werden ingegooid om binnen te komen. De dieven namen een fooienpot mee.

Maastricht, snelheidscontrole
Bij een snelheidscontrole op de Via Regia passeerden donderdagmiddag tussen 14.45 uur en 16.00 uur 330 voertuigen de radarwagen van de politie. Bijna de helft daarvan (152) reed te hard. De snelste onder de hardrijders haalde een snelheid van 110 km per uur.

Ulestraten, inbraak
Donderdagavond werd ingebroken in een woning aan de Pastoor van Eijsstraat in Ulestraten. De schuifpui werd vernield om binnen te komen. De benedenverdieping werd doorzocht. De bewoners missen enkele sieraden.

Valkenburg a/d Geul, verkeerscontrole
De politie van Valkenburg/Margraten heeft donderdag tussen 14.00 uur en 21.00 uur in samenwerking met leden van het permanent autoteam van de politie een verkeerscontrole gehouden. Daarbij werden 72 bekeuringen uitgeschreven voor uiteenlopende feiten zoals: uiteenlopende technische gebreken aan voertuigen, het niet dragen van de autogordel, het niet hebben en/of kunnen tonen van de vereiste papieren, te hoge constructiesnelheid van brom- en snorfietsen etc. Eén auto werd van de weg gehaald vanwege de slechte staat waarin deze verkeerde (wrak). Ook werden 3 brommers voor nader onderzoek in beslag genomen omdat met de framenummers was geknoeid. In totaal werden 260 voertuigen aan een uitgebreide controle onderworpen. Dat gebeurde op het terrein van een plaatselijk bergingsbedrijf.